کمک ۲.۲ میلیون دلار رمز ارز به دولت روسیه
کمک ۲.۲ میلیون دلار رمز ارز به دولت روسیه
آمریکایی‌ها مدعی هستند گروه‌های طرفدار روسیه ۲.۲ میلیون دلار ارز دیجیتال برای تأمین مالی جنگ اوکراین جمع‌آوری کرده‌اند.

به گزارش سایبربان؛ شرکت نرم‌افزاری آمریکایی چِین الیسیس (Chainalysis) در گزارش روز جمعه خود مدعی شد گروه‌های طرفدار روسیه ۲.۲ میلیون دلار عمدتاً به‌صورت بیت کوین و اتریوم برای کمک به تأمین مالی جنگ اوکراین جمع‌آوری کرده‌اند.

طبق ادعای این شرکت، این وجوه به ۵۴ گروه طرفدار روسیه ارسال شد که عمدتاً از این کمک‌ها برای تأمین مالی وب‌سایت‌های تبلیغاتی طرفدار روسیه و خرید تجهیزات نظامی ازجمله هواپیماهای بدون سرنشین، سلاح، جلیقه‌های ضدگلوله و وسایل ارتباطی استفاده کردند.

ظاهراً این تجهیزات به نیروهای روسی مستقر در منطقه دونباس اوکراین که درگیری‌های فعال در آن جریان دارد، تحویل داده شده است.

شرکت آمریکایی یادشده در ادامه گزارش خود مدعی شد این گروه‌های روسی بیش از ۱۴ میلیون دلار برای هواپیماهای بدون سرنشین، بیش از ۵ میلیون دلار برای لباس‌های نظامی و جلیقه زرهی، حدود ۴ میلیون دلار برای کمپین رسانه‌ای ضد جنگ و ۱ میلیون دلار برای خرید سلاح هزینه کرده‌اند.

بر اساس گزارش شرکت چِین الیسیس، ارز دیجیتال‌های جمع‌آوری‌شده توسط گروه‌های طرفدار روسیه می‌توانند سهم قابل‌توجهی در اثربخشی نیروهای این کشور داشته باشند.

محققان این شرکت همچنین تعدادی از افراد تحریم شده را شناسایی کردند که کمک‌های مالی ارزهای دیجیتال را در روسیه تبلیغ می‌کردند. سازمان‌ها و کشورهای مختلفی ازجمله کره شمالی برای دور زدن تحریم‌ها از ارز دیجیتال استفاده می‌کنند.

پیش‌تر هم مقامات آمریکایی مدعی شده بودند کره شمالی با توسل به حملات سایبری یک‌سوم از هزینه برنامه‌های موشکی خود را تأمین می‌کند.