رونمایی رایانه کوانتومی با بیش از هزار کیوبیت
رونمایی رایانه کوانتومی با بیش از هزار کیوبیت
آی سی تی نیوز - استارت آپی به نام «Atom Computing» اعلام کرد نخستین رایانه کوانتومی نقطه عطف هزارکیوبیت را پشت سرگذاشت.

به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، این نمونه اولیه که در ۲۰۲۴ میلادی در دسترس قرار می گیرد پیشرفته تر از پلتفرم رایانش کوانتومی IBM است که طبق اعلام شرکت تا چند هفته دیگر رونمایی می شود.

رایانه های معمولی اطلاعات را در حالت های دوتایی( صفر ویک) ذخیره و پردازش می کنند اما رایانه های کوانتومی به داده ها اجازه می دهند که در یک برهم نهی هر دو حالت به طور همزمان وجود داشته باشند. بیت های کوانتومی یا کیوبیت ها قدرت رایانش را به شدت افزایش می دهند و اجازه می دهند آنها چالش ها را سریع تر انجام دهند.

اکنون شرکت «Atom Computing» اعلام کرده پیشرفته ترین پلتفرم رایانش کوانتومی را ساخته که دارای ۱۱۸۰ کیوبیت است. این جهشی عظیم نسبت به قدرتمندترین رایانه کوانتومی پیشین است. رایانه مذکور با ۴۳۳ کیوبیت Osprey نام داشت و شرکت آی بی ام آن را ساخته بود.

در سیستم جدید کیوبیت ها از جنس اتم های ایتربیوم هستند و لیزرها آنها را در یک طیف نگه می دارند و وضعیت شان را در حالت های پردازش و ذخیره داده ها دستکاری می کنند.

شرکت سازنده معتقد است ایتربیوم ماده ای ایده آل برای چنین فرایندی است زیرا در پایین ترین میزان انرژی دو سطح کوانتومی دارند. این بدان معنا است که آنها در مقایسه با اتم های دیگر راحت تر قابل دستکاری هستند.

«Atom Computing» اعلام کرده در ۲۰۲۴ میلادی به شرکت ها، محققان و دولت ها اجازه دسترسی به سیستم های رایانش کوانتومی اش را می دهد.