کدام شرکت‌ها رویای توسعه متاورس را دارند؟
کدام شرکت‌ها رویای توسعه متاورس را دارند؟
غول های فناوری در حال رقابت برای ایجاد چیزی هستند که چند سال قبل غیرممکن به نظر می رسید. متاورس پایه این انقلاب را تشکیل خواهد داد تا واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را به سطح بعدی برساند.

کدام شرکت‌ها رویای توسعه متاورس را دارند؟
فارس- مائده زمان فشمی؛‌ فناوری جهان را به جایی می‌برد که حتی ده سال پیش قابل پیش‌بینی نبود. دنیای دیجیتال با سرعتی غیرقابل تصور در حال رشد است و برخی از بهترین تجربیات تاریخ بشر را به ارمغان می آورد. واقعیت مجازی یکی از این تجربه‌های خارق‌العاده است که تجربه تماشای ما را به سطح بالاتری هدایت می‌کند. صدها شرکت در سراسر جهان در تلاش هستند تا متاورس را به واقعیت تبدیل کنند. بدون شک این پلتفرم یکی از مواردی است که برای استقرار کامل و دستیابی به آن به زمان و تلاش زیادی نیاز است، اما با پیشرفت های اخیر در فناوری، دیگر رویایی دور از دسترس نیست.

اصطلاح متاورس به یک محیط مجازی اشاره دارد که با کمک فناوری مجازی خاص ایجاد شده و مردم می توانند در آن زندگی کنند. این فناوری آینده اینترنت در نظر گرفته می شود. با این حال، این جهان اینترنتی با فضاهای مجازی مرتبط خواهد شد و یک تجربه مجازی سه بعدی را در حین گشت و گذار ارائه می کند. تاکنون غول های بزرگ فناوری سرمایه گذاری هنگفتی را در متاورس انجام داده اند و تنها هدفشان این است که دنیای مجازی را زنده کنند.

blank

شرکت‌هایی که به دنبال رویای متاورس هستند

شرکت بزرگ بازی‌های ویدئویی، شرکت روبلوکس در حال تطبیق و توسعه مفهوم متاورس است. این مفهوم بازی های ویدئویی آن ها را به سطح بالاتری می برد. یکی دیگر از غول های فناوری شناخته شده در این رقابت، شرکت انویدیا است که فناوری omniverse را توسعه داده است. این شرکت با اضافه کردن میلیون‌ها کاربر با استفاده از یک نرم افزار خاص برای ایجاد تصاویر سه‌بعدی، آن را «متاورس برای مهندسان» نامید.

شرکت‌های بلندر(Blender)، انویدیا (NVIDIA) و ادوب (Adobe) برنامه‌های مشترکی برای گسترش NVIDIA omniverse دارند. ممکن است همکاری این غول‌های فناوری به زودی در آینده نزدیک نتیجه درخشانی را برای بازار به ارمغان بیاورد. فیسبوک اخیرا اعلام کرده که ۱۰ هزار نفر را در اروپا برای توسعه متاورس استخدام خواهد کرد. همچنین، فیسبوک Oculus VR را خریداری کرد. این بخش از فیس بوک گجت های واقعیت مجازی می سازد.

فیس بوک نام خودش را به متا تغییر داد تا برای توسعه متاورس آماده شود. همچنین فیسبوک اتحادیه اروپا را برای توسعه متاورس به جای تمرکز بر ایالات متحده انتخاب کرده است. این تصمیم برای ایجاد اشتغال بیشتر در منطقه اروپا و حفظ حضور طولانی مدت در آن منطقه گرفته شد.

در ادامه این گزارش به برخی از مهمترین شرکت‌هایی که رویای توسعه متاورس را دارند،‌ اشاره شده است:

روبلوکس

blank

شرکت آمریکایی Roblox CorporationT h سازنده بازی‌های ویدئویی، مفهوم متاورس را به عنوان مکانی توصیف می‌کند که افراد می‌توانند در میلیون‌ها تجربه سه‌بعدی برای یادگیری، کار، بازی، ایجاد و اجتماعی شدن گرد هم آیند.

این شرکت بازی سازی مستقر در کالیفرنیا قصد دارد به کاربران و توسعه دهندگان در راه های ایجاد دنیای دیجیتال کمک کند. بنیانگذار/مدیر عامل روبلوکس، دیوید بازوکی، همچنین اشاره کرده که این شرکت مشتاقانه منتظر ایجاد تجارب خرید و کسب و کار آینده در این پلتفرم است که توسط ارز مجازی خود، Robux قدرت می‌گیرد.روبلوکس یکی از با ارزش ترین استارتاپ ها در جهان است.

مایکروسافت

blank

شرکت مایکروسافت نیز چندان از دنیای متاورس عقب نیست. ساتیا نادلا، مدیر عامل این شرکت، قبلاً در به همین موضوع اشاره و گفته بود که مایکروسافت قصد دارد با ساختن یک “متافور سازمانی” دنیای فیزیکی و دیجیتال را به هم نزدیک کند.

مایکروسافت با داشتن ایکس‌باکس و ماینکرافت معروف حتی در دنیای بازی نیز یک مهره برجسته است که پیشرفت هایی برای ارائه مفهوم متاورس خواهد داشت. فیل اسپنسر، رئیس ایکس‌باکس، حتی در مورد برنامه ریزی این شرکت برای ایجاد «یک ساختار متاورس یا واقعیت ترکیبی» صحبت کرده است.

متا

blank

متا یک بازیکن برجسته در فضای متاورس است. این غول رسانه های اجتماعی یکی از مهمترین سرمایه گذاران در فضاهای واقعیت افزوده و مجازی است. متا در تلاش است که متاورس را از طریق محیط واقعیت مجازی خودش به نام Horizon توسعه ببخشد. این محیط مجازی از طریق هدست های کوئست که توسط این برند راه اندازی شده قابل دسترسی است.

انویدیا

blank

این تولید کننده محبوب تراشه های کامپیوتری، قبلا در ساخت پلتفرم Omniverse خود موفق بوده است. این پلتفرم می تواند برای اتصال جهان های سه بعدی به یک جهان مجازی مشترک استفاده شود. Omniverse برای پروژه‌هایی استفاده خواهد شد که می‌توانند شبیه‌سازی‌هایی از ساختمان‌ها و کارخانه‌های فیزیکی که اینجا در دنیای واقعی هستند، ایجاد کنند.

یونیتی

blank

یونیتی، شرکت آمریکایی توسعه نرم‌افزار بازی‌های ویدیویی، برای پروژه‌های سه بعدی بی‌درنگ که توسط سه بعدی، دو بعدی، واقعیت مجازی، و واقعیت افزوده انجام می‌شود، بسیار محبوب است. صحبت‌ها حاکی از آن است که یونیتی همچنین به توانمندسازی کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌ها با ابزارها و فن‌آوری‌های پیشرفته برای ایجاد متاورس کمک می‌کند.

اسنپ

blank

شرکت اسنپ، مالک اسنپ چت مدت‌هاست که به عنوان شرکت سازنده آواتارهای سفارشی و فیلترهای واقعیت افزوده برای پوشش ویژگی‌های دیجیتال در دنیای واقعی شناخته می‌شود. این شرکت در سال ۲۰۲۱ با عرضه عینک های واقعیت افزوده خود که در دسترس توسعه دهندگان قرار گرفته تا تجربه ایجاد تجربه برای عینک ها را تجربه کنند، تلاش بیشتری کرده است.

اتودسک

blank

این شرکت نرم‌افزار ابری، برنامه‌هایی ایجاد کرده که می‌توانند توسط مهندسان و معماران برای طراحی و تولید ساختمان‌ها و محصولات استفاده شوند. علاوه بر این، نرم افزار ایجاد شده توسط Autodesk Inc. بیشتر برای ایجاد تجربیات دنیای مجازی برای بازی ها و سایر اهداف سرگرمی استفاده می شود.

تنسنت

blank

به گزارش South، غول فناوری چینی تنسنت، بزرگترین شرکت بازی های ویدئویی جهان و سهامدار استودیوهای بزرگ بازی مانند اپیک گیمز و Activision Blizzard است. این شرکت پیش تر بسیاری از علائم تجاری مرتبط با متاورس را برای سایت اجتماعی خود QQ ثبت کرده است.

اپیک گیمز

blank
این شرکت سازنده بازی محبوب فوتنایت، از بازی‌های تیراندازی معمولی جلوتر رفته تا تجربیات اجتماعی مانند مهمانی‌ها و کنسرت‌های موسیقی مجازی را برای کاربران به ارمغان بیاورد. کاربران در چنین پروژه هایی برای پوشاندن آواتارهای خود در لباس های مختلف هزینه می کنند و جزایر و بازی های خود را می سازند. این شرکت همچنین صاحب موتور بازی عظیمی است که به نام Unreal شناخته می شود. این سیستم برای توسعه بازی ها و جلوه های بصری دیگر مانند پس زمینه برنامه های تلویزیونی استفاده می شود.

تیم سوئینی، مدیرعامل این شرکت که منتقد سرسخت سایر پلتفرم‌های بزرگ مانند اپل و گوگل نیز هست، گفته که متاورس باید به عنوان یک فضای اشتراکی مورد استفاده قرار گیرد.

آمازون

blank
بزرگترین فروشنده خدمات ابری در جهان و مالک وب سایت تجارت الکترونیک Amazon.com به عنوان یک بازیکن بالقوه در متاورس سرمایه گذاری کرده است.

به غیر از غول های فناوری غربی، بسیاری از استارتاپ های هندی نیز به هدف توسعه متاورس پا به میدان گذاشته اند. هند پایگاه بالایی از کاربران بازی دارد که درصد زیادی از پایگاه جهانی کاربران بازی را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل، مهندسان هندی نیز مسئولیت دارند تا فعالانه در ایجاد و توسعه این پلتفرم مشارکت کنند. برخی از شرکت های کلیدی هند که در حال سرمایه گذاری در متاورس هستند، عبارتند از:

بالی هیروز

blank

این پلتفرم را می توان به عنوان یک دنیای موازی بالیوود توصیف کرد که با همکاری خانه های تولید، برندها، افراد مشهور، استودیوهای بازی و شرکت های انیمیشن ساخته شده است. شرکای بالی هیروز در حال حاضر برای راه اندازی Bollyverse، پلتفرم مجموعه NFT نسخه محدود، که پیش ثبت نام آن از ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۱ آغاز شده، یک قدم پیش رفته اند. با کمک این پلتفرم، کاربران اکنون می توانند داستان‌ها و شخصیت‌های خودشان را بنویسند، بازی و تولید کنند.

لوکا

blank

لوکا در دهلی نو مستقر است و به عنوان اولین متاورس مجازی چند نفره بازی براساس نقشه های سه بعدی شهرهای واقعی و سایر مکان های فیزیکی شناخته می شود. بازیکنان در آن می توانند در تجربیات زنده و مورد علاقه خود شرکت کنند.

کوپ استودیو

blank

این شرکت که در نوامبر ۲۰۲۰ تأسیس شد، یک استودیوی محصول متمرکز بر فناوری عمیق است که روی پلتفرمی برای ایجاد و رشد تکرارپذیر محصولات موفق، که حول سرمایه‌گذاری‌های اولیه می‌چرخد، توسعه یافته است. این شرکت در بنگالورو مستقر است و تلاش می‌کند تا طراحی، پشتیبانی محصول و سرمایه را با هم ترکیب کند تا ایده‌های نوآورانه‌ای در مورد متاورس در شرکت‌های تعریف‌کننده دسته‌بندی ایجاد کند.

برخی دیگر از شرکت های هندی که روی پروژه های متاورس خود کار می کنند عبارتند از Interality، Tamasha.Live، Zippy و NextMeet.

متاورس چه زمانی به طور کامل توسعه می یابد؟

اگر متاورس را از چشم مهندسانی که در حال توسعه آن هستند ببینیم، مفهومی بسیار گسترده است. برای مردم عادی، احساس حضور در دنیای مجازی یک تجربه روان و آسان خواهد بود. اما برای تیم در حال توسعه که پشت سر آن کار می کنند، چالشی است که خواب آنها را ربوده است. مفهوم متاورس سال‌هاست که برنامه‌ریزی شده و در نهایت، ما شاهد پیشرفت بسیار خوبی در این فرآیند هستیم. غول های فناوری اکنون مبالغ هنگفتی را در این پروژه سرمایه گذاری کرده اند تا ارزش شرکت های خودشان را به سطوح بالاتری برسانند. مردم برای آزمایش این تجربه جدید هیجان زده هستند و بازار با تقاضا برای چنین فناوری های دیجیتالی روبه‌رو است.

اولین ایده‌های متاورس قبل از سال ۲۰۰۰ آشکار شد، اما اشتیاق در مورد این مفهوم در سال ۲۰۲۰ مورد توجه قرار گرفت. بسیاری از غول‌های فناوری ردپای خود را در توسعه متاورس بر جای گذاشته‌اند. ایده های مختلف روند توسعه را متنوع می کند. اما برای اینکه متاورس به طور کامل کار کند و برای بخش بزرگی از جامعه مقرون به صرفه باشد، هنوز چالش هایی وجود دارد. همه گیری کرونا اهمیت دنیای مجازی را در زندگی روزمره ما نشان داده است. ممکن است متاورس به دلیل وجود کرونا فشار تقویت شده باشد و روز به روز به تکامل نزدیک شده باشد.