ورود گوگل به مقابله با اپ‌های غیرقانونی وام‌دهی در هند
ورود گوگل به مقابله با اپ‌های غیرقانونی وام‌دهی در هند
ورود گوگل به مقابله با اپ‌های غیرقانونی وام‌دهی در هند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، به گفته چهار منبع معتبر، هرچند گوگل تحت قلمرو نظاری بانک مرکزی هند (RBI) قرار نمی‌گیرد، اما دولت این کشور و نهاد مذکور طی ماه‌های گذشته چندبار و طی جلساتی از این شرکت آمریکایی خواسته اند کنترل‌های سختیگرانه تری برای اپ های وام‌دهی انجام دهد تا به حذف چنین نرم افزارهایی کمک کنند.

رگولاتورهای هندی هم اکنون از شرکت‌ها و بانک‌های وام دهنده خواسته اند کنترل‌های بیشتری برای اپ های وام‌دهی غیرقانونی وضع کنند. این درحالی است که چنین اپلیکیشن‌هایی در دوران شیوع کرونا در این کشور آسیایی محبوب شده اند.

همچنین رگولاتورهای این کشور تصمیم دارند گسترش اپ های وام‌دهی که اقدامات غیرقانونی انجام می‌دهند مانند دریافت نرخ سود و کارمزد بسیار زیاد که توسط بانک مرکزی تأیید نمی‌شود یا اپ هایی ناقض قوانین پولشویی و دیگر دستورات دولتی را محدود کنند.

همچنین مقامات هندی از گوگل خواسته اند گسترش چنین اپلیکیشن‌های از طریق کانال‌های مختلف مانند وب سایت‌ها و شیوه‌های متفاوت دانلود را نیز محدود کند.

این شرکت آمریکایی نیز با توجه به شکایت‌های دریافتی از سازمان‌های دولتی اقداماتی را انجام می‌دهد.

گوگل سال گذشته اعلام کرد قوانین مربوط به پلی استور (فروشگاه اپلیکیشن این شرکت) برای اپ های مالی را اصلاح کرده است. در همین راستا از سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی الزامات بیشتری برای اپ های وام‌دهی شخصی در هند اجرا شد.

سخنگوی گوگل در این باره می‌گوید: ما بیش از ۲ هزار اپلیکیشن وام‌دهی شخصی در هند را به دلیل نقض قوانین گوگل پلی حذف کردیم. ما برای برطرف کردن این چالش همچنان به همکاری با سازمان‌های مجری قانون و بخش مالی ادامه می‌دهیم.

هرچند طبق قوانین بانک مرکزی هند هرگونه اپ وام‌دهی که در فروشگاه اپ ثبت می‌شود باید از سوی سازمان‌های قانونی پشتیبانی شود، اما در نهایت گوگل باید بر اجرا و پیروی از این قانون نظارت کند.