صدور کارت هوشمند ملی برای ایرانیان ساکن آمریکا!
صدور کارت هوشمند ملی برای ایرانیان ساکن آمریکا!
صدور کارت هوشمند ملی از فروردین ماه امسال برای ایرانیان مقیم خارج از کشور راه اندازی و وارد فاز اجرایی شد و به دنبال سفر رئیس جمهور به نیویورک صدور کارت ملی برای ایرانیان مقیم آمریکا نیز کلید خورد.

کارت هوشمند ملی به عنوان کلید ورود به دولت الکترونیک است که موجب توزیع عادلانه فرصت‌ها، کاهش بسیاری از هزینه‌های دولت و مردم خواهد شد و مهمترین کارت هویتی افراد به شمار می‌آید که برای همه ایرانیان واجد شرایط (همه اتباع ایرانی بالای ۱۵ سال تمام که دارای شناسنامه معتبر عکس دار) صادر می شود.

وزارتخانه‌های کشور و پست و تلگراف و تلفن موظفند با رعایت قوانین و مقررات، برای همه اتباع ایرانی شماره ملی و کدپستی اختصاص دهند.

همه اشخاص حقیقی و حقوقی، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی و وابسته به دولت، دانشگاه‌ها، بانک‌ها، شهرداری‌ها، نهادهای انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌ها و مؤسساتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است، موظفند از شماره ملی و کدپستی ۱۰ رقمی که توسط سازمان ثبت احوال کشور و در قالب کارت شناسایی و با همکاری شرکت پست جمهوری اسلامی ایران برای شناسایی افراد و اشخاص و محل کار یا سکونت آنها حسب مورد اختصاص خواهد یافت تبعیت کرده و بکار گیرند.

این کارت به عنوان سند شناسایی اتباع ایرانی و مشمول کلیه احکام حقوقی و کیفری است و باید همیشه همراه صاحب آن باشد و دارنده این کارت در صورت تغییر محل سکونت یا کار خود، باید مراتب را در اولین فرصت ممکن به سازمان ثبت احوال کشور اطلاع دهد.

صدور هرگونه کارت شناسایی اداری یا صنفی یا گواهینامه رانندگی و مشابه آنها، بدون درج شماره ملی و کدپستی ممنوع است و کارت‌های شناسایی اداری، صنفی یا گواهینامه رانندگی و مشابه آنها که قبل از تصویب و اجرای این قانون صادر شده‌اند تا زمانی که شرایط برای تعویض آنها به شکل جدید فراهم نشده معتبر خواهند بود.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور اوایل فروردین ماه امسال گفت: صدور کارت هوشمند ملی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور راه اندازی و وارد فاز اجرایی شد.

هاشم کارگر افزود: حسب تاکیدهای رئیس جمهور در مورد تسهیل خدمت رسانی و تکریم هموطنان مقیم خارج از کشور، عملیات صدور کارت هوشمند ملی در برخی کنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران راه اندازی و وارد فاز اجرا شده است.

به گزارش ایرنا وی ادامه داد: در راستای سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران به ویژه دولت خدمتگزار سیزدهم و با پیگیری‌های وزرای کشور و امور خارجه، عملیات صدور کارت هوشمند ملی با ثبت نام و اخذ مشخصات متقاضیان در کنسولگری‌های فرانکفورت، کوالالامپور و وین با صدور نمونه‌های اولیه بر اساس تقاضاهای دریافت شده وارد فاز اجرایی شد.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: عملیات تجهیز و توسعه زیرساخت‌های لازم برای فرآیند ثبت نام و صدور این سند هویتی ملی، پس از برگزاری جلسات متعدد هماهنگی با همکاران وزارت امور خارجه و طراحی و اجرای مراحل مختلف آزمایشی به مرحله اجرا رسیده است.

کارگر تصریح کرد: صدور کارت هوشمند ملی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور در سایر کنسولگری‌های جمهوری اسلامی نیز به تدریج پس از اعلام وزارت امور خارجه و ایجاد هماهنگی‌های لازم اجرایی خواهد شد.

صدور کارت ملی برای ایرانیان مقیم آمریکا در پی سفر آیت الله سید ابراهیم رئیسی به نیویورک آغاز شد.

به گزارش ایرنا، موضوع صدور کارت ملی برای ایرانیان خارج از کشور که تاکنون با مشکل مواجه بود در پی تاکیدهای رئیس جمهور در نخستین جلسه شورای عالی ایرانیان خارج از کشور در دستور کار وزارت امور خارجه قرار گرفت و پس از نشست‌های مشترک حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه و رئیس سازمان ثبت احوال کشور، اکنون این موضوع در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور به مرحله اجرا رسیده است.

پس از اروپا، اکنون صدور کارت ملی برای ایرانیان مقیم آمریکا و کانادا نیز آغاز شده است که پس از آماده شدن زمینه‌های فنی صدور کارت ملی، نخستین کارت ملی برای یکی از ایرانیان مقیم آمریکا روز جمعه اول مهر صادر شد.

ایرانیان مقیم آمریکا می‌توانند در تماس با دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن زمینه صدور کارت ملی خود را پیگیری کنند.