چالش‌هایی که باقی ماندند
چالش‌هایی که باقی ماندند
علی شمیرانی - بعد از گذشت بیش از یکسال از آغاز به‌کار دولت، بررسی وضعیت برخی چالش‌ها و مشکلات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور، گویای آن است که در برخی موارد نه تنها بهبودی حاصل نشده بلکه در مواردی شاهد عقب‌گرد هم هستیم.

۱-    از نخستین روز آغاز به‌کار وزیر ارتباطات، اصلاح مدل مصرف اینترنت و توسعه زیرساخت‌های اینترنت ثابت و فیبرنوری، یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های این وزارتخانه بوده است. اکنون و پس از گذشت بیش از یکسال، آمارهای رگولاتوری نشان می‌دهد، نه تنها رویه نادرست مذکور بهبود پیدا نکرده بلکه پسرفت هم داشته است و تعداد مشترکان اینترنت سیار ۴ درصد افزایش و اینترنت ثابت یک درصد کاهش داشته است.
۲-    در نمونه‌ای دیگر سرنوشت سامانه جامع تجارت نیز بعد از گذشت یکسال همان مشکلات سال‌های قبل را دارد و چالش‌های لاینحل به قوت خود مسکوت و باقیست.
۳-    واردات موبایل‌های لوکس که از قضا یکی از ایرادات عمده رسانه‌ها به دولت قبل بود، نیز بر اساس آمارها و گزارش‌ها نه تنها در دولت فعلی کاهش نیافته بلکه افزایش هم داشته است.
۴-    چالش‌ها و معضلات طرح نسخه الکترونیکی نیز به گواه گزارش‌های مردمی و رسانه‌ای، داروخانه‌ها و سازمان‌های نظام پزشکی، کماکان به قوت خود باقیست و هزینه‌های زیادی را به مردم وارد می‌کند.
۵-    مشکلات امنیت سایبری کشور هم بر اساس اخبار رسمی، در یک سال گذشته چالش‌های زیادی را به دنبال داشته که از آن جمله حمله به سامانه سوخت، سامانه‌های شهرداری، صنعت فولاد، شرکت تابعه انرژی اتمی، سازمان صدا و سیما و … می‌توان اشاره کرد.
۶-    اتصال دستگاه‌ها به پنجره واحد دولت هوشمند نیز که یکی از پروژه‌های پیشتاز در دولت فعلی بود و می‌بایست تا پایان شهریورماه اجرایی می‌شد، به پایان مهر و سپس به پایان آذرماه سال جاری و هفته قبل نیز در جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات، این مهلت به پایان سال موکول شد.
۷-    میزان برگزاری جلسات و خروجی شورای عالی فضای مجازی نیز که از انتقادات رایج به دولت قبل بود نیز در دولت فعلی پابرجاست و اگرچه در ظاهر جلسات بیشتری برگزار می‌شود اما خروجی اجرایی این شورا، ملموس نیست.
۸-    این وضعیت در خصوص انبوهی دیگر از سامانه‌ها و طرح‌های بلاتکلیف، رها و باقی‌مانده از دولت قبل نیز به قوت خود باقیست که ذکر نام آنها ضرورتی ندارد.
چرایی وضع موجود هم خود موضوع مبسوط دیگری است که بررسی آن نیز فایده و ثمری ندارد. (منبع:فناوران)