فشار به تیک‌تاک در آستانه انتخابات آمریکا
فشار به تیک‌تاک در آستانه انتخابات آمریکا
تیم امنیت سایبری برای دموکراسی در دانشگاه نیویورک در ادامه عزم جدی برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی در آستانه انتخابات آمریکا، طی یک مطالعه جدی بر روی محتواهای منتشرشده در «تیک‌تاک»، به بررسی این موضوع پرداخته که این پلتفرم تا چه اندازه با انتشار اخبار جعلی مقابله کرده است.

به گزارش فارس به نقل از ایندیپندنت، براساس تحقیقات جدید، تعداد بیشماری از بزرگسالان آمریکایی می گویند که به طور منظم اخبار را از تیک تاک دریافت می کنند. با این حال نگرانی هایی درباره اینکه این شبکه اجتماعی اطلاعات و اخبار نادرست را منتشر می کند،‌ وجود دارد.

نظرسنجی انجام شده توسط مرکز تحقیقاتی پیو نشان می دهد که بیش از یک چهارم بزرگسالان زیر ۳۰ سال آمریکایی اکنون اخبار را از طریق تیک تاک دریافت می کنند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۰ تنها ۹ درصد بود. این آمار در تضاد با روند مشاهده شده توسط سایر سایت های رسانه های اجتماعی است، جایی که مصرف اخبار در سال های اخیر شروع به کاهش کرده است.

کاترینا اوا ماتسا، مدیر تحقیقات روزنامه‌نگاری این موسسه می‌گوید: در عرض دو سال، سهم بزرگسالان آمریکایی که می‌گویند به طور منظم اخبار را از تیک تاک دریافت می‌کنند، تقریباً سه برابر شده، یعنی از ۳ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۱۰ درصد در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

در همان دوره زمانی، درصد کاربران فیس‌بوک که گفته‌اند به طور منظم اخبار را از این سایت دریافت می‌کنند از ۵۷ درصد به ۴۴ درصد کاهش یافته، در حالی که درصد کاربران توئیتر که همین موضوع را گفته‌اند از ۵۹ درصد به ۵۳ درصد کاهش یافته است.

تحقیقات مقدماتی که  توسط ناظر دیجیتال Global Witness و تیم امنیت سایبری برای دموکراسی در دانشگاه نیویورک منتشر شد، نشان می‌دهد که این پلتفرم ویدئویی در فیلتر کردن حجم زیادی از اطلاعات نادرست انتخابات در هفته‌های منتهی به رای‌گیری شکست خورده است.

طبق مطالعه اولیه، تیک تاک ۹۰ درصد از تبلیغات حاوی اطلاعات نادرست انتخاباتی را که محققان ارائه کرده بودند، تأیید کرد. نمونه هایی از اطلاعات گمراه کننده شامل تاریخ اشتباه انتخابات و ادعاهای نادرست در مورد الزامات رای دادن نیز جزو همین موارد بود.

محققان خاطرنشان کردند: تیک تاک در بین تمام پلتفرم‌های آزمایش شده، بدترین عملکرد را داشته، به طوری که تنها یک آگهی به زبان انگلیسی و یک آگهی به زبان اسپانیایی – که هر دو مربوط به واکسیناسیون کرونا هستند – رد شد. تبلیغات حاوی تاریخ اشتباه انتخابات، تشویق مردم به دوبار رای دادن، منصرف کردن مردم از رای دادن و تضعیف روند انتخابات نیز تایید شدند.

این شبکه اجتماعی در ماه‌های اخیر سیاست‌هایی را برای مقابله با انتشار اطلاعات نادرست اعمال کرده است.

سخنگوی این شبکه اجتماعی گفت: تیک تاک مکانی برای انتشار محتوای معتبر و سرگرم‌کننده است، به همین دلیل ما اطلاعات نادرست انتخاباتی و تبلیغات سیاسی پولی را در پلتفرم خود ممنوع و آنها راحذف می‌کنیم. همچنین برای نظرات سازمان‌های غیردولتی، دانشگاهیان و دیگر کارشناسان ارزش قائل هستیم و به ما کمک می‌کند تا به طور مستمر فرآیندها و سیاست‌های خود را تقویت کنیم.

این شرکت اخیراً دستورالعمل هایی را برای اطمینان از یکپارچگی انتخابات منتشر کرده است. اریک هان، رئیس امنیت تیک تاک در ایالات متحده در یک پست وبلاگی نوشت که این پلتفرم مسئولیت محافظت از کاربران در برابر چنین محتوایی را با نهایت جدیت به عهده گرفته است.