<span style='color:#787878;font-size:12px;'>مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اعلام کرد</span><br/>اثر صفر افزایش تعرفه‌ بر درآمد شرکت مخابرات
<span style='color:#787878;font-size:12px;'>مدیرعامل شرکت مخابرات ایران اعلام کرد</span><br/>اثر صفر افزایش تعرفه‌ بر درآمد شرکت مخابرات
آی سی تی نیوز - مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با اشاره به تاثیر اساسی زیرساخت تلفن ثابت بر تمام پیشرفت های صنعتی در کشور گفت: با تصویب طرح حداقل نگهداری تلفن ثابت، تغییر رفتار مدنظر کاربران در حوزه ارتباطات تا حدی حاصل شده، به نحوی که اکنون به صورت میانگین بیش از یک میلیارد دقیقه‌ در ماه به میزان مکالمه مشترکین افزوده شده، بدون اینکه هزینه اضافی بر این تغییر رفتار مترتب باشد و در نتیجه تشویق مشترکین به استفاده از تلفن ثابت، موجب کاهش هزینه ارتباطات در سبدخانوار شده است.

سلطانی در این نشست خبری که با حضور زارعیان معاون تجاری و خدمات مشتریان، شکوری معاون راهبرد، بیدخام، مدیرکل ارتباطات و اموربین الملل و خبرنگاران فناوری و اصحاب رسانه در محل ساختمان زنده یاد غفاریان برگزار شد، اظهارداشت: افزایش هزینه حداقل نگهداری خط تلفن سبب شد تا مشترکان به استفاده از تلفن ثابت تشویق شوند، به‌طوری که شاهد رشد بیش از یک میلیارد دقیقه‌ مکالمه در ماه بوده ایم.

وی با بیان افزایش هزینه حداقل نگهداری ماهانه تلفن ثابت از شهریورماه امسال، گفت: بر اساس بررسی که از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ داشتیم، در شبکه شرکت مخابرات از نظر درآمدی توسعه شبکه داشتیم و مشترکین ما نیز افزایش یافته اند.

سلطانی درباره اثر افزایش تعرفه بر رفتار کاربران و درآمد این شرکت افزود: حدود یک دهه بحث درآمد شرکت مخابرات در موضوع تلفن ثابت مطرح بود. یک دهه قبل درآمد شرکت مخابرات از مکالمات مشترکان ۲هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود، در سال ۱۴۰۰ این درآمد به یک‌هزار و ۴۷۲ میلیارد تومان رسیده که حکایت از کاهش هزار میلیارد تومانی دارد. در حالی که این درآمد بر طبق تورم باید حداقل به ۲۶ هزار میلیاردتومان می رسید تا هزینه های مخابرات در تلفن ثابت سربه سر شود.

وی افزود:زیرساخت ارتباطات کشور با همگرایی نهادهای تاثیرگذار حوزه آی سی تی با رشد جهشی مواجه شده است و در سال آینده اخبار خوشی در حوزه ارتباطات شاهد خواهیم بود.

سلطانی گفت: برای بیش از یک سوم مشترکین در سراسر کشور علی رغم تصویب طرح حداقل نگهداری ، هیچ تغییری در قبوض تلفن ثابت آنان یعنی حدود ۱۰ میلیون مشترک ایجادنشده است.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران گفت: در تهران به علت مشکلات قبلی، نیاز به تقویت ارتباط داشتیم که با طرح جهش در فیبر نوری در تهران رضایتمندی مشتریان افزایش قابل ملاحظه ای خواهد یافت.

وی گفت: طرح توسعه فیبر نوری در تهران تصویب و ابلاغ شده است و در سال ۱۴۰۲ جهشی در طرح فیبر نوری در این استان رخ خواهد داد.

سلطانی همچنین اظهارکرد: بر اساس بررسی که از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ داشته ایم، در شبکه شرکت مخابرات از نظر درآمدی توسعه شبکه داشته‌ایم و مشترکان ما نیز افزایش یافته اند.

وی افزود: اثر درآمدی به صورت میانگین و تعداد مشترکین ما که قبض پرداخت می کنند و فعال هستند حدود ۲۰ میلیون نفر هستند. درآمد ریالی و ارزی شرکت مخابرات طی ۱۰ سال به نسبت افزایش هزینه ها حدودا ۲۲ برابر شده است؛ این در حالی است که درآمد ما کاهش یافته، اما هزینه ها ۱۲ برابر شده است.

وی در توضیح بیشتر با استناد به آمار مراجع رسمی کشور ادامه داد: بر اساس نرخ تورم بانک مرکزی طی ۱۰ سال هزینه های ما ۱۴.۳۵ برابر و طبق اعلام نرخ تورم مرکز آمار هزینه‌های ما ۱۴.۵ برابر افزایش یافت در کنار آن حداقل حقوق نیز ۱۲.۶۵ برابر افزایش داشته است. همچنین در بحث نرخ ارز (مبتنی بر آمارهای قبلی و بر اساس نرخ حدود ۳۵هزار تومان و نه نرخ امروزی ) ۳۱.۹ برابر رشد را شاهدیم، در نتیجه درآمد ما از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ کاهش یافته اما هزینه‌ها ۱۲ برابر شده است.

سلطانی تاکید کرد: به دنبال افزایش تعرفه‌ها، درآمد شرکت مخابرات ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت، اما از سوی دیگر افزایش حقوق ۲۵۰ میلیاردی در ماه را داریم که اثر درآمدی تعرفه برای توسعه را به صفر و منفی رسیده است.

وی افزود: عددی که در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تصویب رسید به طور میانگین ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان بود که پس از یک سال، میانگین ۹۰۰۰ تومان ابلاغ شد و ما نیز این عدد را اعمال کردیم. حدود ۱۰ هزار سوئیچ در کشور در حال کار داریم و زمانی که مشترکی گوشی را برمی دارد انتظار دارد که این ارتباط به خوبی کار کند بنابراین این ۱۰ هزار سوئیچ نیازمند نگه داری دایمی هستند.

وی ادامه داد: اکنون بیش از یک میلیارد دقیقه رشد مکالمات داشتیم. ضمن اینکه ۳۵ درصد مشترکان مشمول طرح حداقل هزینه نگهداری نمی‌شوند، زیرا خودشان سقف مکالمه را دارند.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران همچنین در پاسخ به سوالی با این موضوع که چرا برخی از مشترکان ساکن در مناطق مشمول دریافت فیبر نوری، هنگام مراجعه برای دریافت آن با مشکلاتی رو به رو می شوند، تشریح کرد: مشترکی که درخواست می کند، شرکت مخابرات موظف است امکانات را در اختیارش قرار دهد. ما سامانه پاسخ گویی مشترکین را داریم و اگر مشترکین مشکلاتی در این زمینه دارند، می توانند در این زمینه اقدام کنند. اما ممکن است فاصله دور بوده باشد و نیاز به حفاری محلی داشته باشد.

سلطانی با بیان اینکه طرح نجما از خرداد سال جاری ابلاغ و به ۱۵ استان ابلاغ شده است گفت: هدف گذاری در طرح نجما باید برگشت اقتصادی داشته باشد. درحال حاضر استان به استان و مرحله و به مرحله طرح‌ها آماده شده است. در زمینه پروژه فیبر نوری چیزی که در طرح نجما مشاهده کرده ایم ، حداقل ۴ تا ۵ میلیون پورت پوشش فیبر است و محل سرمایه گذاری هم از منابع خود شرکت است.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران تاکید کرد: ما به عنوان بزرگ ترین شرکت ارتباطی و زیرساختی مصر هستیم که در این پروژه حداکثر تلاش خود را به کار گیریم.

سلطانی همچنین گفت: ۱۵ سامانه برای ارائه تسهیلات به مشترکان مخابرات راه‌اندازی شده که به‌زودی از آن رونمایی خواهیم کرد و همچنین یکی از سامانه‌هایی که در استان البرز فعال شده مربوط به پیمانکاران است که اطلاعات مربوط به درخواست و فعال‌سازی خطوط مشترکان در آن ثبت شده است.

مدیرعامل شرکت مخابرات پیرامون هزینه های این شرکت گفت: تورم اعلامی بانک مرکزی، مرکز آمار و بحث های ریالی و ارزی تاثیر مستقیم بر هزینه های ما دارد.

سلطانی از اصحاب رسانه درخواست کرد تا توجه ویژه ای به شرکت هایی که صنعت ارتباطات را می چرخانند داشته باشند، چراکه به شرکت مخابرات وابسته هستند و کل اکوسیستم باید بالانس شود در غیر این صورت صنایع آسیب می بینند.

در این نشست، داوود زارعیان معاون تجاری شرکت مخابرات ایران نیز در خصوص واکنش مشترکان مخابرات به تغییر تعرفه‌های تلفن ثابت گفت: یک ریزش از قبل در تعداد مشترکان تلفن ثابت رخ داده بود اما در طول یکسال اخیر ما حدود ۵۰۰ هزار مشترک جدید جذب کردیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر سرنوشت خطوط تلفن ثابت مشترکانی که وجه قبض‌های جدید را صادر نکرده‌اند گفت: مصوبه ۲۰۷ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اپراتورها را موظف کرده که در صورت امتناع مشترک از پرداخت وجه، تا ۱۷ماه خط مذکور را نگه داشته و در نهایت اگر مشترکی مایل به حفظ خط نبود از محل ودیعه یا حق اشتراک، نسبت به جمع‌آوری امتیاز خط اقدام کند. اما توصیه ما به مشترکان این است که در صورت نیاز اقدام به رزرو خطوط تلفن ثابت خود کنند.

زارعیان گفت: شبکه توسعه فیبر نوری، آینده تلفن ثابت است. روند توسعه‌ای که تا شهریورماه در نظر گرفته بودیم، محقق نشد، اما تا آبان ماه سال جاری حدود ۷۹ هزار مخاطب جدید در شبکه FTTH جذب کرده‌ایم و در نظر داریم تا سال آینده این رقم را به ۴۰۰ هزار مشترک برسانیم.

وی درباره گلایه برخی کاربران مبنی سرعت تمام شدن بسته‌های اینترنت بیان کرد: روند ترافیک ما نشان می‌دهد در اردیبهشت امسال تعداد بسته‌های اضافی که فروخته شد ۸۰۰ هزار و آبان‌ماه رشد ۱۷۳ هزار بسته‌ای داشته است که این امر نشان می‌دهد رابطه مستقیمی بین مصرف مردم و بسته‌های اینترنت وجود دارد.

زارعیان همچنین درباره طرح توسعه فیبرنوری، گفت: توسعه فیبرنوری اثراتی برای اپراتور دارد، کاهش هزینه نگهداری، توزیع پذیری شبکه، پایداری مشترکین و کاهش مصرف انرژی از این آثار است. توسعه فیبرنوری نه تنها برای مشترکین ثابت امکانات خوبی دارد بلکه برای مصارف آینده مشترکین سیار نیز تاثیرگذار است.

معاون تجاری و خدمات مشتریان مخابرات در بخشی از سخنان خود پیرامون اشکالات احتمالی در سامانه پرداخت قبوض، گفت: برخی سامانه ها به دلایلی دیرتر واریزی را به حساب مخابرات انجام می دهند، بنابراین از مشترکین می خواهیم از کانال های کاملا مخابراتی پرداختی های قبوض مخابراتی خود را انجام دهند.

زارعیان با بیان اینکه شبکه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری، آینده اینترنت کشور و بستر اصلی توسعه نسل پنجم اینترنت نیز بر بستر فیبرنوری است، گفت: شاخص های کیفی شبکه به صورت مداوم و هماهنگ در سطح کشور رصد می‌شود و اگر‌ مشکلی باشد، سیستم فناوری و ارتباط با مشتریان شرکت سریعا مشکلات را دریافت کرده ودر حل این مشکلات با سرعت و دقت هر چه تمام تر اهتمام لازم را به عمل می آورند.