<span style='color:#787878;font-size:12px;'>عباسی آرند در هفدهمین سال تاسیس ایرانسل اعلام کرد:</span><br/>ایرانسل ۷۸۷ هزار میلیارد ریال برای دولت درامد داشته است
<span style='color:#787878;font-size:12px;'>عباسی آرند در هفدهمین سال تاسیس ایرانسل اعلام کرد:</span><br/>ایرانسل ۷۸۷ هزار میلیارد ریال برای دولت درامد داشته است
آی سی تی نیوز -بیژن عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل در نشست خبری که به مناسبت هفدهمین سالروز آغاز به کار ایرانسل برگزار شد بر لزوم اصلاح تعرفه‌های ارتباطی و آثار منفی آن برای حفظ کیفیت ارتباطات مشترکان اینترنت کشور تاکید کرد.

بیژن عباسی آرند مدیرعامل ایرانسل در نشست خبری که به مناسبت هفدهمین سالروز آغاز به کار ایرانسل برگزار شد بر لزوم اصلاح تعرفه‌های ارتباطی و آثار منفی آن برای حفظ کیفیت ارتباطات مشترکان اینترنت کشور تاکید کرد.
به گزارش ای سی تی نیوز در ابتدای این نشست مدیر عامل ایرانسل با بیان اینکه مجموع سرمایه‌گذاری این اپراتور از ابتدای فعالیت تاکنون معادل ۱۰ میلیارد دلار بوده است گفت: از حاصل درآمدزایی این شرکت نزدیک به ۷۸۷ هزار میلیارد ریال تا به امروز به دولت پرداخت کردیم.

وی با بیان اینکه ۶۵۰ سایت نسل پنجم را در شهرهای مختلف فعال کرده‌ایم، افزود: امروز هم یک سایت دیگر ۵G را افتتاح خواهیم کرد و در مجموع ۶.۲ میلیون مشترک ایرانسل از گوشی نسل ۵ و ۵۵۰ هزار مشترک هم از سرویس ۵G استفاده می‌کنند.

به گفته مدیرعامل ایرانسل، این اپراتور در حال حاضر ۶۴.۵ میلیون مشترک فعال دارد که از این تعداد ۴۵ میلیون نفر مشترک دیتا و اینترنت ایرانسل هستند.

blank
وی در ادامه به چالش‌های ناشی از ثبات تعرفه‌های ارتباطی و نرخ اینترنت از سال‌های گذشته تا کنون در کشور پرداخت و گفت: از نظر دلاری نرخ سرمایه‌گذاری اپراتورها حدود یک سوم کاهش یافته است.

مدیر عامل ایرانسل در ادامه با بیان اینکه کاهش سرمایه‌گذاری‌ها منجر به کاهش کیفیت شده و نارضایتی را تشدید می‌کند تعرفه‌ها را یکی از موانع توسعه فیبر نوری مطرح کرد و گفت: در این زمینه با وزارت ارتباطات مذاکرات زیادی انجام شده و وزارتخانه هم اصلاح تعرفه را قبول دارد. همچنین ما در ستاد تنظیم بازار استدلال کردیم که اگر تعرفه‌ها اصلاح نشود سال آینده مردم پول اینترنت می‌دهند اما به آن دسترسی نخواهند داشت و احساس بی‌کیفیت بودن اینترنت در سال آینده تشدید می‌شود.

وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا اجرای طرح فیبر نوری با شرایط فعلی و زمان طولانی بازگشت سرمایه برای اپراتورها توجیه اقتصادی دارد یا نه گفت: در بودجه امسال یک حسابی به عنوان حساب توسعه فیبر نوری که البته در ابتدا قرار بود صندوق باشد که تبدیل به حساب شد و در برنامه هفتم هم تاکید شد که بخشی از درآمد دولت صرف توسعه فیبرنوری شود.

blank

عباسی آرند افزود: اگر کمک دولت نباشد این کسب و کار با این شرایط تعرفه‌ها، کسب و کار سوددهی نیست و نرخ بازگشت سرمایه برای اپراتورها کوتاه نخواهد بود. اما این ۸ درصد سهم دولت کمک کرده که این طرح تجاری را برای اپراتورهای موبایل بهتر می‌کند.
وی ادامه داد: در ایرانسل ورود به موضوع فیبر نوری در سال‌های قبل هم مطرح بود. برای نمونه در بحث ایرانیان نت و اپراتور چهارم که بحث توسعه فیبرنوری بود، اما با توجه به نرخ ارز و حجم سرمایه‌گذاری آن طرح تجاری مثبت نبود و اتفاق نیفتاد.

مدیر عامل ایرانسل گفت: الان طرح تجاری فیبر با شرایطی که عرض کردم بهتر از قبل است اما قطعا تعرفه‌ها باید اصلاح شود و یک فضای رقابتی باید بین اپراتورهای ثابت و موبایل شکل بگیرد که هم زیرساخت توسعه پیدا کند و هم خدمات ارایه شود. اگر این اتفاق رخ ندهد همه ما مشکل پیدا خواهیم کرد یعنی زیرساخت ایجاد می‌شود اما مردم رغبت استفاده از فیبر نخواهند داشت. در واقع آن ۲۰ میلیون پورت اگر بخاد فعال شود سیاست باید تغییر کند و دوستان در وزارت ارتباطات قایل هستند به این امر و انشاالله در آینده تغییرات اتفاق می‌افتد.

وی در رابطه با کیفیت سرویس فیبرنوری برای مشترکان نیز گفت: ما در کشور محدودیتی داریم که در پشت شبکه انتقال قرار دارد و این ترافیک باید از این مسیر انتقال عبور پیدا کند که بخشی از آن مربوط به مخابرات ایران است که آنجا در برخی استان‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد که باید رفع شود. در لایه دسترسی بین‌الملل شرکت زیرساخت علی‌الظاهر محدودیتی ندارد و تقاضا پاسخ داده می‌شود و در خروجی‌های ما اینترنت بین‌الملل در حال حاضر بیش از نیاز کشور وجود دارد.

عباسی آرند در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا تفاوتی از نظر نحوه اعمال فیلترینگ از طریق این اپراتور تفاوتی با دیگر اپراتورها دارد نیز گفت: فیلترینگ کار اپراتور نیست و اپراتور هیچ نقشی ندارد و این محدودسازی‌ها به شکل متمرکز در گیت‌وی بین‌الملل درحال اجراست ممکن است از نظر تکنیکی تفاوت‌هایی در اجرا میان اپراتورها باشد اما از نظر سیاست‌گذاری یکسان و در کل تفاوتی میان نحوه اعمال فیلترینگ میان اپراتورها نیست.