سرمایه‌ ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای صندوق پژوهش فناوری هوش مصنوعی
سرمایه‌ ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای صندوق پژوهش فناوری هوش مصنوعی
آی سی تی نیوز - نشست خبری معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور با حضور جمع کثیری از اصحاب رسانه برگزار شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور در نشست خبری سالیانه در جمع خبرنگاران حاضر شد و به پرسش‌های اصحاب رسانه‌های مختلف در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان، تسهیلات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به زیست‌بوم فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان پاسخ داد.

تصویب سرمایه‌ ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای صندوق پژوهش فناوری هوش مصنوعی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با اشاره به رتبه ۱۷ ایران در علم هوش مصنوعی و رتبه ۷۰ تا ۸۰ در کاربردهای این فناوری گفت: از مهم‌ترین لازمه‌ها برای توسعه کاربردهای هوش مصنوعی، بهره‌مندی از زیرساخت‌ها و امکانات کاربری است و عزم دولت برای توسعه این زیرساخت‌ها، با ایجاد زیرساختی برای ارائه خدمات اپراتوری به مخاطبان، جزم شده است.

دهقانی با اشاره به حمایت جدی دولت از توسعه زیرساخت‌ها و راهبری فناوری هوش مصنوعی گفت: سال گذشته گفت‌و‌گوها و تعاملات گسترده ای با دستگاه‌های مختلف شکل گرفت و تمامی دستگاه‌های اثرگذار از شخص رییس جمهوری محترم تا سازمان برنامه و بودجه و دیگر بخش ها، بر ضرورت شکل‌گیری یک مرکز ملی و شورای ملی راهبری در حوزه هوش مصنوعی به توافق رسیدند. با مطالعه و بررسی مدل های مختلف در کشورهای مختلف توسعه هوش مصنوعی در کشورهای مختلف، پس از ده ها جلسه با متخصصان و صاحب نظران حوزه هوش مصنوعی قرار بر این شد که یک شورای ملی راهبردی، کار نظارت، تنظیم گری، فراهم آوری و کمک به توسعه زیرساخت های کلان هوش مصنوعی را عهده‌دار شود. مرکز ملی هوش مصنوعی ذیل رییس جمهور تشکیل و با معرفی اعضای شورای راهبری،  نشست‌های مختلفی با بخش‌های مختلف از جمله صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق توسعه ملی برگزار شد تا در نهایت، ایجاد صندوق پژوهش فناوری با سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی مصوب شد.

وی با بیان این‌که «مرکز ملی هوش مصنوعی» در اولین گام خود کمک به ایجاد و توسعه یک اپراتور هوش مصنوعی را در کشور عهده‌دار شده است، افزود: این اپراتور قرار است سه خدمت مهم و زیرساختی برای توسعه هوش مصنوعی شامل ایجاد یک «مزرعه پردازشی بزرگ»، مراکز داده یا دیتاسنتر بزرگ و نیز کتابخانه‌های بزرگ مانند کتابخانه های بزرگ زبانی و تصویری را ارائه بدهد. این اپراتور هوش مصنوعی، خدمات سه گانه یادشده را در اختیار دانشگاه‌ها، پژوهشگران، سازمان‌ها و نهادها قرار خواهد داد و امید داریم همان طور که توسعه خدمات اینترنت نسل چهارم تلفن همراه، تحولی را در اقتصاد دیجیتال  و کسب و کارهای این حوزه به ارمغان آورد، راه اندازی این مرکز و ارائه خدمات اپراتوری بتواند زمینه ساز تحول هوش مصنوعی در کشور شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور با اشاره به ضرورت نقش آفرینی همه دستگاه‌ها در تحول هوش مصنوعی کشور عنوان کرد: مرکز ملی هوش مصنوعی، ماهیت و کاربردی فراتر از معاونت علمی دارد و معاونت علمی قرار است یکی از کمک کننده‌ها به این مرکز باشد؛ بنابراین از همه دستگاه‌ها دعوت می کنم به توسعه این مرکز کمک کنند. ستاد هوش مصنوعی معاونت علمی قرار است با استفاده از ابزارهای این اپراتور به دانشگاه‌ها، متخصصان، پژوهشگران و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور کمک کند تا زمینه را برای توسعه این فناوری راهبردی و آینده‌ساز فراهم کنند.

دهقانی با اشاره به همکاری‌ها برای تامین امکانات سخت‌افزاری توسعه فناوری هوش مصنوعی گفت: پییش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری، بتوانیم به چندصد GPU دسترسی پیدا کنیم. اما امروز مسأله اصلی تحریم تجهیزات توسعه هوش مصنوعی است و این چالش نه فقط فراروی ایران بلکه دیگر کشورهای حتی کشوری مانند عربستان سعودی قرار دارد که علیرغم صرف هزینه خرید صدها دستگاه، نتوانسته تجهیزات خریداری شده را دریافت کند. با پیگیری‌های معاونت علمی و توجه به اقدامات خوبی که توسط بخش خصوصی انجام شده، امیدداریم این چالش برطرف شود.