افتخار فیلترینگ
افتخار فیلترینگ
علی شمیرانی - بیش از یک ماه است که اینترنت و سرویس‌های مختلف مبتنی بر آن دچار قطعی، اختلال، کندی و فیلترینگ شده و این رویه نیز ظاهرا کماکان ادامه دارد.

آنچه موجب سردرگمی شرکت‌ها، کاربران و تمامی وابستگان به خدمات اینترنتی شده، نه تنها اصل برخی مسدودسازی‌ها، بلکه حتی موارد مشمول فیلترینگ، علت برخی فیلترینگ‌ها، مرجع تصمیم‌گیری‌ها، علت باز و بسته شدن‌ها و زمان رفع انسدادها است.
رویه وزارت ارتباطات نیز در خصوص فیلترینگ اینگونه بوده که یا اظهار بی‌اطلاعی کرده یا نهادهای ذی‌صلاح را متولی امر دانسته است. آن هم نه به شکل مستقیم بلکه عمدتا در پاسخ به فشارها و سوالات متعدد رسانه‌ها و طرح ابهامات گسترده از سوی منابع خارجی و شبکه‌های اجتماعی.
اما در این میان نکته‌ای مبهم وجود دارد و آن اینکه، شاید وزارت ارتباطات در ظاهر مرجع تصمیم‌گیری در این خصوص نیست، اما قاعدتا اجرای انسدادها از طریق مجاری وابسته و تحت نظر این وزارتخانه یعنی از سطح شرکت ارتباطات زیرساخت گرفته تا دیگر اپراتورهای اینترنتی است.
لذا کمی سخت است که به سادگی از نقش وزارت ارتباطات در ایجاد اختلال در ارتباطات، آن هم حداقل در حد یک مطلع، عبور کرد و وزیر ارتباطات را نیز همچون یک شهروند عادی دانست که از طریق اخبار و کشفیات رسانه‌ها در جریان فهرست جدید فیلترینگ‌ها قرار می‌گیرد!
در این میان اما در حالی که وزارت ارتباطات هم از بار اطلاع‌رسانی در این ماجرا شانه خالی کرده است و به عبارتی خود را درگیر پاسخ به ابهامات و پرسش‌های افکار عمومی نکرده است، آنطور که از اظهارات محدود برخی افراد از جمله نمایندگان مجلس پیداست، هدف و فلسفه فیلترینگ‌ها برای آرامش جامعه و به عبارت دیگر امنیت ملی است.
نکته اینجاست که اگر چنین است، اصولا فیلترشدن مواردی که مغایر امنیت کشور تشخیص داده می‌شود و اعمال محدودیت بر آنها نیز قاعدتا به نفع مردم و کشور است، پس چرا به شکل رسمی و روزانه اطلاع‌رسانی نمی‌شود؟
آیا این یک اقدام ضد تبلیغ و مغایر با اهداف تصمیم‌گیران فیلترینگ در حفاظت از مردم و امنیت کشور تلقی نشده و این ابهام را تشدید نمی‌کند که علت و فلسفه فیلترینگ چیز دیگری است؟
این در حالی است که بررسی رویه مشابه در مورد دیگر اتفاقات و حوادث کشور نشان می‌دهد به طور معمول دستگاهی که مسوولیت مستقیم در این عرصه را دارد اقدام به پاسخگویی به افکار عمومی کرده و می‌کند.
برای مثال در خصوص آمار کرونا، سخنگوی وزارت بهداشت هر روز اخبار و اطلاعات را ارایه می‌داد. در خصوص حوادث مربوط به راه‌ها، سقوط هواپیما و تصادف قطارها، وزارت راه پاسخگو بوده و اطلاعیه می‌دهد.
در مورد مسایل بین‌المللی نیز وزارت امور خارجه پاسخگوست، در مورد مسایل هسته‌ای، سازمان انرژی اتمی و در خصوص حوادث امنیتی در کشور نیز غالبا وزارت کشور متولی پاسخگویی بوده و است.
از این رو با توجه به ابعاد فنی و ارتباط مستقیم موضوع ارتباطات با وزارت ارتباطات، به نظر می‌رسد نهادهای تصمیم‌گیر در این خصوص می‌بایست وزارت ارتباطات را نیز رسما متولی و مسوول پاسخگویی و اطلاع‌رسانی کنند. (منبع:عصر ارتباط)