تنظیم‌گری فناوری اطلاعات در انتظار تصویب
تنظیم‌گری فناوری اطلاعات در انتظار تصویب
آی سی تی نیوز - معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات گفت:اصلاحیه های تنظیم‌گری فناوری اطلاعات درحوزه های تولیدات نرم افزاری ،خدمات مراکز داده و خدمات ابری درانتظار تصویب در مراجع ذیصلاح است.

دکتر حامد منکرسی معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با مهر  در خصوص اقدامات سازمان فناوری اطلاعات در خصوص تنظیم‌گری بخشIT گفت: در حال حاضر در بخش تنظیم‌گری فناوری اطلاعات در حوزه‌های مختلفی به صورت مستقیم نقش داریم، همانند تولیدات نرم افزاری، خدمات مراکز داده و خدمات ابری و پیام‌رسان ها که می‌توان گفت برخی از مقررات قدیمی در این موضوعات نیازمند بازنگری بودند مصوبات اصلاحی آماده شده و در صف تصویب در مراجع ذیصلاح هستند.

وی به پیگیری فعالیتها جهت تقویت پیام‌رسان ها اشاره کرد و افزود: در راستای تقویت و مزیت بخشی به پیام‌رسان ها در حال پیگیری برای افزودن خدمات دولت الکترونیک و اطلاع رسانی‌های عمومی در قالب پیام‌رسان ها و پلتفرم‌های داخلی هستیم.

منکرسی ادامه داد: به منظور نظم و ساماندهی تولیدات نرم افزاری تفاهم نامه‌ای با سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به امضا رسیده است و برای استانداردسازی و افزایش کیفیت نرم افزارها فعالیت‌هایی در حال انجام است.

وی به تشکیل کمیته فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: تمام موضوعات مربوط به فناوری اطلاعات، قبل از اینکه به کمیسیون تنظیم مقررات ارجاع شود در کمیته فناوری اطلاعات در داخل سازمان بررسی می‌شود که در این کمیته اعضایی از خود کمیسیون و بخش خصوصی در این جلسات شرکت دارند.

منکرسی در خصوص پیشرفت تنظیم‌گری در بخش فناوری اطلاعات گفت: برخی از قوانین موجود بیش از ۱۰ سال از عمرشان می‌گذرد در صورتیکه در حوزه فناوری اطلاعات هر روز با موضوعات جدید روبرو هستیم. لذا در حال بازنگری قوانین و مقررات قبلی هستیم و اصلاحیه‌های جدیدی را به کمیسیون ارجاع دادیم که در انتظار تصویب هستند. انشاالله بعد از تصویب اتفاقات خوبی در جامعه و اکوسیستم فناوری اطلاعات خواهد افتاد.

معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه تمام امور زندگی روزمره مبتنی بر فناوری اطلاعات است افزود: تمام امور زندگی روزمره کاربرها اعم از حمل و نقل، خرید، درمان و دارو بخش فرهنگی و… مبتنی بر فناوری اطلاعات است و وزارت ارتباطات به تنهایی نمی‌تواند همه را مدیریت و ساماندهی کند بدین ترتیب باید هر کدام از بخش‌ها و هر حوزه‌ای برای تنظیم‌گری موضوعات مربوط به آن بخش قواعد و مقررات لازم را تدبیر کند و در مراجع ذیل صلاح مصوب کند تا بر اساس آن وظیفه تنظیم‌گری اش را در حوزه فضای مجازی انجام دهد.

منکرسی ادامه داد: با این وجود بسیاری از امور فنی و زیرساختی سکوهای دیجیتال با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارتباط پیدا می‌کند و در این موضوعات سازمان نقش حمایت کننده و تنظیم‌گر را در چارچوب قوانین بالادستی خواهد داشت. اما شاید انتظار این باشد که معماری کلی و نظام کلی را مرکز ملی فضای مجازی و شورای عالی فضای مجازی ترسیم کنند که وظایف و نقش‌ها به خوبی تعریف شود و ارزیابی صورت بگیرد و هر کس که به وظایفش عمل کرد تقدیر شود و بخش‌هایی که کم کاری می‌کنند مورد بازخواست قرار گیرند و پیگیری شود تا بتوانند در این حوزه نقش آفرینی کنند.

وی در خصوص ارتقا کیفیت خدمات دهی پیام‌رسان های داخلی گفت: سیستم پایشی که از پیام‌رسان ها داریم کیفیت خدمات آنها سنجیده می‌شود و از لحاظ فنی و به صورت ماهانه بازخورد داده می‌شود و اصلاحات و نقض‌ها ارجاع داده می‌شود.

منکرسی ادامه داد: سامانه ۱۶۴۹ علاوه بر اینکه به عنوان پایگاه الکترونیکی آئین‌نامه حمایت از سکوها و کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال به اطلاع‌رسانی اخبار می‌پردازد، در قالب یک مرکز تماس با همین شماره، آمادگی ارائه خدمات و پیگیری درخواست سکوها و کسب‌وکارها است و در بحث امنیت، پایش های دوره‌ای امنیت بر روی سامانه اتفاق می‌افتد که از پیام‌رسان ها درخواست می‌شود اصلاح کنند و گزارش‌های شان را به صورت مرتب برای ما ارسال کنند.