رونمایی از اینترنت کودک تا ۲هفته آینده
رونمایی از اینترنت کودک تا ۲هفته آینده
سخنگوی وزارت ارتباطات با بیان اینکه زیرساخت حفاظت از کودکان در فضای مجازی آماده شده است گفت: اینترنت کودک تا دو هفته دیگر رونمایی می شود.

مهدی سالم در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص وظایفی که سند صیانت از کودکان در فضای مجازی برعهده وزارت ارتباطات قرار داده است، گفت: یکی از مجموعه اقداماتی که این سند راهبردی بر عهده وزارت ارتباطات گذاشته است مربوط به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اینترنت کودکان و نوجوانان می‌شود.

وی ادامه داد: پیاده سازی پروژه اینترنت کودکان از دی ماه سال گذشته کلید خورده و طی فعال سازی آن تاکنون ۲ میلیون نفر از این بستر استفاده کرده اند.

سخنگوی وزارت ارتباطات با بیان اینکه دو اپراتور تلفن همراه بستر اینترنت کودک را فراهم کرده و استفاده از آن از طریق فعال سازی با کد دستوری امکان پذیر است، خاطرنشان کرد: رونمایی از پروژه اینترنت کودکان به عنوان زیرساخت امن حفاظت از کودکان در فضای مجازی تا دو هفته دیگر طی مراسمی با حضور وزیر ارتباطات انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بخشی از تکالیف مربوط به صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی بر عهده وزارت ارتباطات است که مربوط به رده بندی دسترسی به محتوا می‌شود، تاکید کرد: وزارت ارتباطات تکالیف خود را که مربوط به فراهم کردن زیرساخت‌های پیاده سازی فضای مجازی امن بوده، انجام داده است.

سالم گفت: در راستای تکالیفی که سند صیانت از کودکان در فضای مجازی برعهده وزارت ارتباطات گذاشته، ایده «نشان دوستدار خانواده» نیز برای اعطا به پلتفرم‌ها و ارائه دهندگان خدمات سایبری امن، در دستورکار قرار دارد.

وی با اشاره به ارائه سیم کارت‌های اختصاصی کودک و نوجوان با امکان دسترسی کاربران به محتوا و وب سایت‌ها بر اساس لیست‌های از پیش تعیین شده، افزود: همچنین امکان تبدیل سیم کارت‌های عادی به سیم کارت‌های کودک و نوجوان، از طریق کدهای دستوری با مدیریت والدین توسط اپراتورها از دیگر خدماتی است که مطابق با این تکالیف پیاده سازی شده است.

به گفته مشاور وزیر ارتباطات، توسعه و انتشار نرم افزارهای کنترل والدین (پرنتال کنترل) با هدف کنترل و نظارت والدین بر زمان استفاده و نحوه دسترسی فرزندان به اینترنت و برنامه‌های کاربردی انجام شده است. همچنین تولید تبلت مخصوص کودکان با امکان مدیریت، نظارت و تنظیم نحوه استفاده و سطح دسترسی فرزندان به امکانات، برنامه‌ها و اینترنت، از دیگر اقداماتی است که در قالب وظایف وزارت ارتباطات صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: وزارت ارتباطات آمادگی لازم برای تخصیص امکانات و زیرساخت ایجاد خط تماس اضطراری ویژه کودکان و نوجوانان را جهت بهره برداری نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران دارد و آماده همکاری با سایر نهادها همانند سازمان بهزیستی و بخش‌های غیردولتی است.