گوگل محتوای خبری را برای برخی کاربران کانادایی مسدود می کند
گوگل محتوای خبری را برای برخی کاربران کانادایی مسدود می کند
آی سی تی نیوز - گوگل مشغول آزمایش هایی است تا دسترس به محتوای خبری را برای برخی کاربران کانادایی مسدود کند. این تست در واکنش به لایحه اخبار آنلاین دولت این کشور انجام می شود.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، «قانون اخبار آنلاین» یا لایحه C-۱۸ مجلس عوام کانادا در آوریل ۲۰۲۲ میلادی از سوی دولت جاستین ترودو نخست وزیر این کشور ارائه شد و قوانینی را برای ملزم کردن پلتفرم هایی مانند فیس بوک و گوگل برای مذاکره تجاری و پرداخت حق الزحمه به ناشران اخبار ارائه کرد.

سخنگوی گوگل در بیانیه ای ایمیلی به رویترز گفت: ما برای مدتی کوتاه واکنش به لایحه C-۱۸ را آزمایش می کنیم که درصد اندکی از کاربران کانادایی را در بر می گیرد. ما سالانه هزاران تست انجام می دهیم تا هرگونه تغییرات احتمالی در جستجو را ارزیابی کنیم.

این شرکت تایید کرد تست هایی که در مدت زمانی محدود اجرا می شوند به طور تصادفی گروهی نمونه را دربر می گیرند که کمتر از ۴ درصد کاربران کانادایی را تشکیل می دهند. دسترسی این افراد به اخبار کانادا و بین المللی در درجات مختلفی محدود می شود.

سخنگوی پابلو رودریگز وزیر میراث کانادا در بیانیه ای گفت: مردم کانادا از اقدام گوگل نمی ترسند و اینکه گوگل از رفتار متا تلقید کرده تاسف بار است.

او در ادامه افزود: مردم کانادا نیازمند دسترسی به اخبار با کیفیت و مبتنی بر واقعیت در سطح محلی و ملی هستند و به همین دلیل ما قانون اخبار آنلاین را ارائه کردیم. شرکت های بزرگ فناوری باید با شفافیت بیشتری عمل کنند و نسبت به مردم کانادا مسئولیت پذیر باشند.

سال گذشته فیس بوک هشدار داد احتمالا اشتراک گذاری محتوای خبری در پلتفرم خود در کانادا را مسدود کند. دلیل این امر نگرانی ها درباره قانونی بود که پلتفرم های دیجیتال را وادار به پرداخت حق الزحمه به ناشران اخبار می کرد.

در مارس ۲۰۲۱ قانونی مشابه در استرالیا اجرایی شد. پیش از اجرایی شدن قانون، مذاکرات با شرکت های بزرگ فناوری به قطعی موقت انتشار اخبار در فیس بوک در این کشور منجر شد.

صنعت رسانه های خبری کانادا به فیس بوک فشار آورده و از دولت این کشور خواسته بود قوانین بیشتری برای مقابله با شرکت های فناوری وضع کند تا به این ترتیب خسارت های مالی را جبران کند که طی سالیان در نتیجه گسترش سهم گوگل و فیس بوک از سهم بازار تبلیغات متحمل شده بود.