ظرفیت اینترنت بین‌الملل ۴۰ درصد افزایش یافت
ظرفیت اینترنت بین‌الملل ۴۰ درصد افزایش یافت
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت از افزایش بیش از ۴۰ درصدی ظرفیت اینترنت بین‌الملل خبر داد و گفت: ترانزیت داده در کشور از مرز ۶ ترابیت بر ثانیه عبور خواهد کرد.

به گزارش شرکت ارتباطات زیرساخت، امیر محمدزاده لاجوری در پیامی به مناسبت سالگرد تاسیس شرکت ارتباطات زیرساخت آورده است: «همان‌گونه که آگاهی دارید برقراری ارتباطات بین‌المللی و داخل کشور از طریق زیرساخت شبکه ملی اطلاعات انجام می‌پذیرد. از لایه هسته‌ی زیرساخت شبکه ملی اطلاعات به عنوان شبکه مادر مخابراتی نیز تعبیر می‌شود، شبکه‌ای که بر اساس تدابیر مقام معظم رهبری در بندهای «الف» و «ج» سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و نیز گروه سوم ماده ۲ و بند ج ماده ۳ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، از موضوع آزادسازی و خصوصی‌سازی مستثنا و بر عهده‌ی دولت گذاشته‌شده و از سال ۱۳۸۶ سرمایه‌گذاری، مالکیت و مدیریت آن در قالب شرکت ارتباطات زیرساخت احیاء گردید.

نیمه مردادماه سالروز تاسیس این شرکت است؛ بنیان مبارکی که تسهیل‌کننده و حافظ یکی از ارزشمندترین دارایی‌های مردم یعنی اطلاعات و داده‌های ارتباطی آنهاست.

شرکت ارتباطات زیرساخت تنها متولی شبکه‌های مادر مخابراتی و ارتباطی در کشور است؛ شرکتی که دارای حداقل ۷۰ هزار کیلومتر فیبر نوری، ۳۰۰ ایستگاه فیبر نوری، ۳۴ ترابیت بر ثانیه ظرفیت انتقال، و ۲۴ ترابیت بر ثانیه ظرفیت IXP است اما با این همه، نیازمند تحول است. ما گام‌های نخست این تحول را برداشته‌ایم و با امید به خداوند متعال اجرای این تحول اساسی را در ۲ سال پیش رو تسریع خواهیم کرد. برخی از مظاهر این تحول عبارتند از:

افزایش ظرفیت انتقال تا ۱۲۰ ترابیت بر ثانیه: از ابتدای تشکیل شرکت زیرساخت تا ابتدای دولت سیزدهم ظرفیت انتقال کشور به حدود ۳۰ ترابیت بر ثانیه رسید. در دولت سیزدهم با تکیه بر توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی این ظرفیت را در طول ۴ سال به ۱۲۰ ترابیت بر ثانیه افزایش خواهیم داد. در گام نخست اجرای این پروژه، تا پایان سال ۱۴۰۱ ظرفیت انتقال کشور از حدود ۳۰ ترابیت بر ثانیه به حداقل ۶۰ ترابیت بر ثانیه افزایش خواهد یافت یعنی افزایش دو برابری ظرفیت انتقال در کمتر از ۱۸ ماه.

تبدیل شدن به هاب ترانزیت منطقه: ظرفیت ترانزیت ترافیک داده تا مرداد ۱۴۰۰ به ۱.۳ ترابیت بر ثانیه رسیده بود و اکنون در آستانه یک‌سالگی دولت، با رشد تقریبا ۷۷ درصدی به ۲.۳ ترابیت بر ثانیه افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان دولت سیزدهم ترانزیت داده در کشور از مرز ۶ ترابیت بر ثانیه عبور کند. با ایجاد کریدور ترانزیت شرق به غرب و جنوب به شمال تحولی اساسی در حوزه ترانزیت داده و امنیت منطقه رخ خواهد داد. تبدیل‌شدن به تامین‌کننده اصلی اینترنت برخی از کشورهای همسایه از دیگر اقدامات استراتژیک این شرکت طی سال گذشته بوده است.
مهندسی ترافیک داخل و بین‌الملل: یکی از نیازهای اصلی شبکه‌ کشور از لایه دسترسی تا لایه هسته، توسعه شبکه بر اساس مهندسی ترافیک است. در حال حاضر برای انتقال اطلاعات بین دو نفر در یک شهر لازم است درخواست به تهران و در مواقعی به خارج از کشور منتقل و جواب آن مجددا از همین مسیر به فرد دوم منتقل شود. این مدل منجر به افزایش هزینه، کاهش سرعت و تجربه‌ی نامناسب کاربری شده است. لازمه‌ی ارتباطی پایدار و پرسرعت،‌ افزایش هماهنگی و کیفیت ارتباطات در هر سه لایه‌ی دسترسی، تجمیع و هسته است که اکنون به ترتیب بر عهده اپراتورهای ثابت و سیار، شرکت مخابرات ایران، و شرکت ارتباطات زیرساخت است. وجود هر تنگنایی در هر سه لایه‌ی مذکور بر شبکه ارتباطاتی مردم تاثیر منفی خواهد گذاشت. هدف مهندسی ترافیک داخل، توزیع داده‌ها در سراسر کشور و محلی‌سازی ارائه خدمات ارتباطی و محتوایی به مردم است. این موضوع در حوزه بین‌الملل نیز صادق است. اگر امروز قطعی لینک ارتباطی با روسیه (به دلیل جنگ روسیه و اوکراین) با پهنای باند ۴۰۰ گیگابیت بر ثانیه یا قطعی لینک ارتباطی با قطر در خلیج فارس با پهنای باند ۸۰۰ گیگابیت بر ثانیه یا قطعی لینک با پهنای باند ۱.۸ ترابیت بر ثانیه در ارمنستان، ارتباطات کشور را دچار بحران نمی‌کند ناشی از اقدامات مهندسی ترافیک بین‌الملل و رعایت اصول پدافندی در تامین ترافیک خارجی از حداقل ۸ کشور مختلف (از گذشته تا کنون) و افزایش بیش از ۴۰ درصدی ظرفیت اینترنت بین‌الملل کشور در یک سال گذشته است.

راه‌اندازی قطب مراکز داده: یکی از پروژه‌های بزرگی که در دولت سیزدهم آغاز شده است راه‌اندازی قطب مراکز داده در حداقل ۳ نقطه از کشور است. در این ۳ نقطه مراکز داده‌ای با حداقل ۳۰۰۰ رک با مشارکت حداقل ۵ شرکت خصوصی راه‌اندازی خواهد شد. این مراکز به توزیع و محلی‌سازی ترافیک در کشور و کاهش وابستگی به مراکز داده در تهران کمک خواهد کرد.

پروژه‌های به‌سازی و نوسازی:‌ از اقدامات ضروری و فوری دولت سیزدهم لزوم اجرای سریع پروژه‌های به‌سازی و نوسازی شبکه با هدف مقابله با فرسودگی شبکه‌های مادر مخابراتی است. افزایش هزینه‌های بخش ارتباطی در سالیان گذشته منجر به کاهش سرمایه‌گذاری در توسعه شبکه به ویژه در حوزه‌ی برق و نیرو گشته است.توسعه و نوسازی شبکه سوئیچ در ۳۵ نقطه از کشور، توسعه شبکه‌ی IP، راه‌اندازی مرکز سوم،‌ به‌سازی شبکه برق زیرساخت، و تنوع‌بخشی به مسیرهای ارتباطی با هدف ارتقای پدافند غیرعامل از پروژه‌های مهم شرکت زیرساخت در دو سال آینده است.

هموطنان گرانقدر؛ ضمن گرامیداشت سالروز تاسیس شرکت زیرساخت، ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را به شما تسلیت می‌گویم. از همه همکاران عزیز و همراهانی که برای تحقق اهداف این شرکت تلاش می‌کنند قدردانی می‌کنم و باور دارم که با برنامه‌ریزی منسجم و همراهی خانواده ارتباطات چه در دولت و چه در بخش خصوصی، ایران اسلامی ما به زودی به قطب ارتباطی در منطقه خاورمیانه تبدیل خواهد شد. تلاش مجاهدانه و گرامی‌داشت نام و یاد شهدا قطعا لازمه‌ی تحقق موارد ذکر شده است که خداوند سبحان فرمود وَالَّذینَ جهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا.»