آی‌سی‌تی نیوز – عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره مزایای اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک در کشور پرداخت. محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و‌ درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با موج گفت: اصلاح ساختار بودجه به نوعی به مدیریت منابع و مصارف در کشور برمی‌گردد. وقتی در وزارت بهداشت […]

آی‌سی‌تی نیوز – عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره مزایای اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک در کشور پرداخت.

محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و‌ درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با موج گفت: اصلاح ساختار بودجه به نوعی به مدیریت منابع و مصارف در کشور برمی‌گردد. وقتی در وزارت بهداشت اصلاح ساختار می‌شود، یعنی به جای پرداختن به درمان بیماران باید به سمت پیشگیری و رعایت بهداشت برویم و به جای اینکه از روشهای سنتی استفاده کنیم، از روش‌های الکترونیکی بهره بگیریم.

بندپی با تاکید بر اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۰، دولت، وزارت بهداشت را مکلف کرد که از اول دی ماه سال جاری نسخه نویسی الکترونیکی را به طور کامل اجرا و در اختیار مردم قرار دهد، افزود:‌ دلیل این تاکید بر اجرای نسخه نویسی الکترونیکی این است که وقتی نسخه نویسی الکترونیکی اجرایی شود ما مدیریت منابع داریم و هزینه های اضافی و موازی را به این وسیله حذف می‌کنیم.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه ۳۳ درصد از جمعیت کشور ما را در سال ۲۰۳۰ یا نهایتاً ۲۰۵۰ سالمندان تشکیل خواهند داد، عنوان کرد: افتادگی از زمانی آغاز می‌شود، که افراد به سن ۵۰ سالگی می‌رسند؛ شروع دوران سالمندی همراه با بیماری‌های خاصی خواهد بود؛ زمانی در جامعه به پیشگیری توجه می‌شود که افراد سالمند را شناسایی و تراکم استخوان و سبک زندگی آنها را بررسی کنیم تا احتمال یا ریسک افتادگی افراد را به صفر برسانیم. در چنین شرایطی می‌توانیم ادعای پیشگیری داشته باشیم.

به گفته بند‌پی ما این مساله را رها کردیم و اصلاً به مسائل سالمندان توجه نمی‌کنیم؛ در حال حاضر به قدری درگیر کرونا و سایر مشکلات در کشور هستیم، که هیچ توجهی به بحران‌های سالمندی و پیشگیری از آن نداریم.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان افزود: اگر در تعامل دو گانه اقتصاد و سلامت به هر دو سو توجه کنیم و تعادلی بین این دو برقرار کنیم، قطعا آسیب‌های این حوزه کمتر خواهد بود.

 

اجرای نسخه نویسی الکترونیک در کشور ما شکست خورده!
بندپی با بیان اینکه ما هم اکنون در حوزه درمان اعتباراتی تخصیص داده ایم که خیلی بیشتر از بخش های مربوط به پیشگیری است؛ توضیح داد: اجرای نسخه نویسی الکترونیک در کشور ما شکست خورده و دلیل آن هم این است که ما کسانی را برای اجرای این پروژه بزرگ در نظر گرفته ایم که در این حد و اندازه نبودند.

وی با اشاره به اینکه اگر دولت و مجلس باور لازم برای انجام کاری را داشته باشند، آن کار به هر قیمت ممکن انجام می شود؛ اما در غیر‌این‌صورت، هم دولت و هم مجلس برای پیگیری کوتاه می آیند. لذا ما الزام قانونی اجرای نسخه نویسی الکترونیک را داریم؛ اما با متخلفان هیچ برخوردی نمی‌شود.