شکایت متا از اختاپوس برای افشای اطلاعات کاربران اینستاگرام
شکایت متا از اختاپوس برای افشای اطلاعات کاربران اینستاگرام
متا در حال انجام اقدامات قانونی علیه دو فرد و شرکت منتقل کننده داده‌های اینستاگرام است که این کار را بدون اطلاع و رعایت نکات امنیتی انجام می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از انگجت، روز سه شنبه، این شرکت شکایت‌های جداگانه ای علیه شرکتی به نام اختاپوس و فردی به نام اکرم آتس تنظیم کرد. به گفته متا، شرکت یادشده زیرمجموعه یک شرکت فناوری چند ملیتی چینی در ایالات متحده است که خدمات جمع‌آوری داده‌ها را به افراد و شرکت‌ها ارائه می‌دهد.

اختاپوس همچنین نرم‌افزاری را می‌فروشد که مردم می‌توانند از آن برای اجرای کمپین‌های جمع‌آوری داده‌های خود استفاده کنند. به گفته متا، این برنامه ابتدا حساب‌های فیس‌بوک و اینستاگرام کاربر را با ارائه اطلاعات احراز هویت در اختیار می‌گیرد، ولی تمام داده‌هایی که دسترسی به حساب‌های هر فرد را ممکن می‌کند، حذف نمی‌کند و بدین وسیله امنیت و حریم شخصی کاربران را به خطر می‌اندازد.

این نرم افزار همچنین می‌تواند شماره تلفن، تاریخ تولد و سایر اطلاعات شخصی در مورد تمام دوستان کاربر نرم افزار مذکور را از طریق فیس‌بوک و اینستاگرام متصل به یک مشتری خاص شرکت اختاپوس را به دست آورد. متا مدعی است که اختاپوس با ارائه یک سرویس جمع‌آوری خودکار داده و تلاش برای جلوگیری از شناسایی عملکرد آن، امنیت و حریم شخصی کاربران را نقض کرده است.

متا مدعی است اکرم آتس از برخی حساب‌های رباتیک اینستاگرام برای جمع‌آوری اطلاعات بیش از ۳۵۰۰۰۰ کاربر اینستاگرام استفاده کرده و بعداً این داده‌ها را در مجموعه‌ای از سایت‌های شبیه‌سازی منتشر کرده که در آن‌ها می‌توان اطلاعات آن افراد را بدون رضایت آنها مشاهده کرد. متا می‌گوید از آغاز سال ۲۰۲۱، اقدامات اجرایی متعددی را علیه چنین افرادی انجام داده است.