امنیت تبادل اطلاعات با کانون دانش
امنیت تبادل اطلاعات با کانون دانش
آی سی تی نیوز -آی سی تی نیوز - تسهیلگری در حوزه امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات و از بین بردن شکاف میان دانشگاه، صنعت و بازار از اهدافی است که کانون هماهنگی دانش، صنعت، بازار افتا در سیاست خود قرار داده است.

به گزارش مهر، به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اهمیت و ضرورت تأسیس و فعالیت کانون هماهنگی دانش، صنعت، بازار امنیت فضای تبادل اطلاعات با توجه به مواردی از قبیل وجود ظرفیت بالای نیروی انسانی متخصص در صنعت دانش‌بنیان افتا، نیازمندی کشور به محصولات و خدمات افتا، فاصله زیاد بین بازار و صنعت، ارتباط ضعیف دانشگاه و صنعت، نیاز به هماهنگی بین نهادهای حاکمیتی و صنعت، واردات بی‌رویه در کنار ظرفیت متکثر صنعت در همان حوزه و سایر ناهماهنگی‌ها در این صنعت بر فعالان این حوزه پوشیده نیست.

بر همین اساس جمعی از فعالان این حوزه، با توجه به راهبردهای کلان اول و سوم نقشه جامع علمی کشور و با مصوبه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، کانون دانش، صنعت و بازار صنعت افتا را به‌عنوان نهادی تصمیمساز و تشکلی غیردولتی، غیرانتفاعی و غیرسیاسی تأسیس کرده است.

هماهنگی نهادهای دانش‌بنیان حوزه امنیت در حوزه‌های جدید که کمتر بدان پرداخته‌شده از اهداف برنامه‌های سه‌ساله کانون است. برخی از این برنامه‌ها شامل هماهنگی برای زمینه‌سازی، ایجاد و تهیه پروانه رگولاتور امنیت اینترنت اشیاء کشور، هماهنگی برای زمینه‌سازی، طراحی و اجرای طرح اعطای نشان ویژه امنیت و سلامت اینترنت اشیاء در کشور، هماهنگی برای توسعه زیست‌بوم نوآوری در حوزه امنیت اینترنت اشیاء با همراه سازی شتاب‌دهنده‌ها و نهادهای حامی مالی و سرمایه‌گذاران خطرپذیر، هماهنگی برای شکل‌گیری و توسعه مفاهیم و کاربردهای امنیت بلاک‌چین (زنجیره بلوک) و رمزارزها و هماهنگی برای توسعه زیست‌بوم دانش‌بنیان در حوزه امنیت رمز ارز و بلاک‌چین می‌شود.

تقویت هم‌افزایی بین نهادها در خصوص تهیه تصویر واحد از موضوع رمز ارز و کمک به سیاست‌گذاری کلان، هماهنگی برای توسعه کاربردهای بلاک‌چین در حوزه مدیریت داده‌ها، هماهنگی برای توسعه زیرساخت‌های لازم برای انجام ارزیابی‌های امنیتی نظیر آزمایشگاه‌های مرجع و نظایر آن، هماهنگی برای زمینه‌سازی، طراحی و ایجاد مراکز ارائه خدمات امنیت از دیگر موارد هستند.

این کانون همچنین توجه به حوزه‌هایی مانند اقتصاد دیجیتال و همگام‌سازی مفاهیم امنیت اطلاعات با آن و همراه سازی شرکت‌ها و سازمان‌ها و هماهنگی برای توسعه زیست‌بوم نوآوری و فناوری در موضوع امنیت سلامت الکترونیک را در نظر دارد.

این کانون توسعه همکاری‌های نهادهای سیاست‌گذار دانش‌بنیان با افتا نظیر ستاد اقتصاد دیجیتال معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، بانک مرکزی، وزارت نیرو، وزارت صمت با نهادهای مرتبط با افتا نظیر سازمان پدافند غیرعامل، مرکز مدیریت راهبردی افتا، مرکز ملی فضای مجازی و پلیس فتا در مأموریت‌های توسعه و رونق افتا و یا کاهش تهدیدات حوزه افتا را در دستور کار خود قرار داده است.