یک توضیح و یک تناقض
یک توضیح و یک تناقض
بعد از قطع و اختلال اینترنت، فیلترشکن‌ها و مسدودسازی برخی سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، باز هم شاهد بالا گرفتن بحث‌های بی‌پایانی هستیم که در یک طرف گفته می‌شود قرار است اینترنت و بسیاری از خدمات مبتنی بر آن مختل شود و در مقابل هم از زبان مسوولان دولتی و غیردولتی اعلام می‌شود، همواره حامی ‌قاطع کسب‌وکارهای دیجیتال، ارایه حمایت‌ها، جبران خسارت‌ها و در یک کلام توسعه سریع و گسترده اقتصاد دیجیتال هستند.

علی شمیرانی – بعد از قطع و اختلال اینترنت، فیلترشکن‌ها و مسدودسازی برخی سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، باز هم شاهد بالا گرفتن بحث‌های بی‌پایانی هستیم که در یک طرف گفته می‌شود قرار است اینترنت و بسیاری از خدمات مبتنی بر آن مختل شود و در مقابل هم

از زبان مسوولان دولتی و غیردولتی اعلام می‌شود، همواره حامی ‌قاطع کسب‌وکارهای دیجیتال، ارایه حمایت‌ها، جبران خسارت‌ها و در یک کلام توسعه سریع و گسترده اقتصاد دیجیتال هستند.
در این میان اما نکته ظریفی وجود دارد که نیازمند توضیح و شفاف‌سازی است. بررسی سخنان برخی مسوولان نشان می‌دهد هر جا سخن از توسعه اقتصاد دیجیتال است، منظور کسب‌وکارهایی است که بر بستر دیجیتال اما روی پلتفورم‌های داخلی حضور دارند. و هر جا هم اسم «کسب‌وکارهای اینترنتی» آمده از آنها دعوت شده تا بساط کارشان را روی بسترهای داخلی بیاورند.
لذا گویی تناقضی در اظهارات مسوولان مربوطه نیست و منظورشان از اقتصاد دیجیتال آن اقتصادی است که بر پلتفورم‌ها و زیرساخت‌های دیجیتال داخلی شکل بگیرد.
بنابراین برای رفع ابهام مذکور باید هر جا صحبت از «توسعه اقتصاد دیجیتال» شد بلافاصله این پرسش را مطرح کرد که در تعریف اقتصاد دیجیتال، کسب‌وکارهای اینترنتی هم جایی دارند، یا صرفا منظور کسب‌وکارهایی است که روی بسترهای ملی و اینترانت مشغول به کار هستند؟
بعد از این توضیح اما باید به یک تناقض بازگشت. در حال حاضر آمار متنوع و رو به افزایشی از کاربرانِ پیام‌رسان‌ها و پلتفورم‌های داخلی ارایه می‌شود. (البته اینکه برخی آمارها تناسبی با اختلال برخی پلفتورم‌های داخلی ندارد و تعدادی از این بسترها نیز بر اساس الزامات و محرومیت از دریافت خدمات اداری، اجتماعی و آموزشی به کاربران غیرعضو، رشد کرده‌اند، نیز محل بحث نیست.)
تناقض اینجاست که برخلاف آمارها، تبلیغات، حمایت‌ها و تاکیدها بر امکانات و خدمات نمونه‌های داخلی، همچنان و کمافی‌السابق شاهد حضور برخی مسوولان و مدیران در بسترهای خارجی و حتی ارسال پیام‌های تبریک اعیاد از طریق پیام‌رسان‌های خارجی هستیم.
این موضوع نه تنها اعتبار و آمار مرتبط با پلتفورم‌های داخلی را (آن هم نه از طرف کاربران که از طرف خود مسوولان) مخدوش کرده و زیر سوال می‌برد، بلکه همچون گذشته کاربران را نیز با این ابهام قدیمی ‌مواجه می‌کند که اگر اشکال و مخاطره‌ای به نمونه‌های خارجی وارد است، چرا همچنان و آن هم با وجود مشکلات فعلی اینترنت و فیلترشکن‌ها، شاهد تداوم حضور مسوولان در بسترهای خارجی هستیم؟(منبع:فناوران)