سرمایه گذاری میلیون دلاری آمازون برای رقابت در زمینه هوش مصنوعی
سرمایه گذاری میلیون دلاری آمازون برای رقابت در زمینه هوش مصنوعی
آی سی تی نیوز - آمازون تیم جدیدی را برای آموزش مدل هوش مصنوعی بلندپروازانه خود تشکیل داده و در این زمینه میلیون‌ها دلار هزینه کرده‌است.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، ۲منبع آگاه به رویترز گفتند که آمازون میلیون‌ها دلار برای آموزش یک مدل زبانی بزرگ سرمایه‌گذاری کرده است، به این امید که بتواند با مدل‌های برتر شرکت های اپن ای آی و آلفابت رقابت کند.

این مدل که با اسم رمز «المپوس» شناخته می شود، دارای ۲ تریلیون پارامتر است که می تواند آن را به یکی از بزرگترین مدل های در حال آموزش تبدیل کند. مدل‌ جی پی تی-۴ که یکی از بهترین مدل‌های موجود است، دارای ۱ تریلیون پارامتر است.

آمازون از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده است. این تیم توسط روهیت پراساد، رئیس سابق الکسا هدایت می شود. پراساد به عنوان رئیس دانشمند هوش جامع مصنوعی در آمازون، محققانی را که روی هوش مصنوعی الکسا و تیم علمی آمازون کار می کردند گرد هم آورد تا روی مدل های آموزشی کار کنند.

آمازون قبلاً مدل‌های کوچک‌تری مانند تایتان را آموزش داده است. همچنین با استارت‌آپ‌های مدل هوش مصنوعی مانند آنتروپیک و AI21 Labs همکاری کرده و آنها را به کاربران خدمات وب آمازون ارائه می‌کند.

به گفته منابع، آمازون معتقد است که داشتن مدل‌ می‌تواند پیشنهادات خود را در خدمات وب آمازون جذاب‌تر کند، جایی که مشتریان سازمانی می‌خواهند به مدل‌های با عملکرد برتر دسترسی داشته باشند.

مدل های زبانی بزرگ فناوری زیربنای ابزارهای هوش مصنوعی هستند که از مجموعه داده‌های عظیم یاد می‌گیرند تا پاسخ‌هایی شبیه انسان ایجاد کنند.

با توجه به میزان توان محاسباتی مورد نیاز، آموزش مدل‌های هوش مصنوعی بزرگتر گران‌ است. مدیران آمازون در آوریل(فروردین- اردیبهشت) گفتند که این شرکت سرمایه گذاری در مدل زبانی بزرگ و هوش مصنوعی مولد را افزایش خواهد داد و در عین حال از انجام و حمل و نقل در کسب و کار خود کم می کند.