فاصله ۸۰ برابری درآمد کشاورزی ایران با دنیا به دلیل عدم هوشمندسازی
فاصله ۸۰ برابری درآمد کشاورزی ایران با دنیا به دلیل عدم هوشمندسازی

آی‌سی‌تی نیوز – مدیر اجرایی شرکت دانش بنیان رایان آروین الگوریتم گفت: «آمار بانک جهانی حکایت از فاصله ۸۰ برابری ایران نسبت به برخی از کشورها در نسبت درآمد کل کشاورزی به تعداد افراد شاغل در این حوزه به دلیل عدم هوشمندسازی حکایت دارد.» به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازِی، محمد جواد مطهری، در […]

آی‌سی‌تی نیوز – مدیر اجرایی شرکت دانش بنیان رایان آروین الگوریتم گفت: «آمار بانک جهانی حکایت از فاصله ۸۰ برابری ایران نسبت به برخی از کشورها در نسبت درآمد کل کشاورزی به تعداد افراد شاغل در این حوزه به دلیل عدم هوشمندسازی حکایت دارد.»
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فضای مجازِی، محمد جواد مطهری، در آخرین روز از نشست های هفته حکمرانی در نشست نقش هوشمندسازی کشاورزی در تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی با بیان این مطلب گفت: حدود ۱۰ سال از موضوع اقتصاد مقاومتی می گذرد و سیاست های آن ابلاغ شده اما کاری که باید تا به امروز انجام نشده و در حوزه اقتصاد به مرغ و شترمرغ خلاصه شده است.

وی با طرح این پرسش که نقش فضای مجازی و هوشمندسازی در سیاست های اقتصاد مقاومتی و به طور خاص در حوزه کشاورزی چیست؟ اظهار کرد: در حال حاضر ۸۵ درصد مصرف آب در کشور در حوزه کشاورزی اتفاق می افتد که هوشمندسازی می تواند به این موضوع کمک کند به طوری که در صورت رفع این مشکل با تکیه بر این راهکار، به طور تقریبی مساله آب در کشور حل خواهد شد.

مطهری موضوع بعد را راهکارهای مشارکت نخبگان در حوزه هوشمندسازی بخش کشاورزی اعلام و تصریح کرد: در حال حاضر شرکت های دانش بنیان متعددی هستند که سیاست های خود را بر اساس سیاست های اقتصاد مقاومتی تدوین کرده اند بنابراین تجربه نشان داده که می توان این سیاست ها را با مشارکت شرکت های خصوصی پیش برد تا ضمن مشارکت، نسبت به ایجاد بازار مناسب اقدام شود.

مدیراجرایی شرکت دانش بنیان رایان با تاکید بر این که مسئولیت هوشمندسازی در همه حوزه ها به ویژه کشاورزی بر عهده مرکز ملی فضای مجازی است، افزود: وظیفه همگرا کردن، احصا و هم جهت کردن همه دستگاه ها در زمینه هوشمندسازی بر عهده مرکز ملی فضای مجازی است و می توان با همکاری نخبگان، فضای مجازی، دانشکده های برق و کامپیوتر و سایر نهادهای مرتبط از جمله وزارت ارتباطات نسبت به تحقق این موضوع اقدام کرد.

وی در ادامه با اشاره به تفاوت های ایران با سایر کشورها در این زمینه گفت: بررسی ها نشان می دهد که در حال حاضر نسبت درآمد حاصل از کشاورزی در ایران بالا است اما نسبت درآمد کشاورز به دلیل تعدد پایین است به طوری که با وجود میزان تولید بالا، درآمد کشاورز چندان چشمگیر نیست.

مطهری با بیان این که سایر کشورها اقدامات چشمگیرانه ای در زمینه توسعه هوشمندسازی کشاورزی انجام داده اند، تصریح کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد بادام دنیا توسط امریکا تولید می شود به طوری که از هر هکتار ۵٫۵ تا ۶ تن مغز بادام برداشت می شود در حالی که این عدد در ایران کمی بیشتر از یک تن است بنابراین کشاورز آمریکایی با هوشمندسازی کشاورزی و دیدن دوره های تخصصی و آموزشی موفق به کسب درآمد بیشتری شده است.

به گفته وی، توجه به موضوع هوشمندسازی بخش کشاورزی می تواند مشکل کمبود آب در کشور را حل کرده و در نهایت منجر به مهاجرت معکوس شود.