رقیب استارلینک اولین ماهواره‌ خود را پرتاب کرد
رقیب استارلینک اولین ماهواره‌ خود را پرتاب کرد
آی سی تی نیوز -رقیب استارلینک، اولین ماهواره‌های آزمایشی خود برای راه اندازی شبکه اینترنتی را پرتاب کرد.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، اولین نمونه اولیه ماهواره آمازون که برای شبکه ماهواره اینترنتی کویپر برنامه ریزی شده از فلوریدا به فضا پرتاب شد. این اولین گام آمازون قبل از استقرار هزاران ماهواره دیگر در مدار برای ارسال خدمات اینترنتی در سطح جهانی و رقابت با ماهواره استارلینک شرکت اسپیس ایکس است.

این ۲ ماهواره آزمایشی کویپر، سوار بر راکت اطلس با موفقیت راهی فضا شدند این ماموریتی بود که آمازون در ابتدا قصد داشت با استفاده از موشک های مختلف انجام دهد.

هدف این ماموریت آزمایش اولین فناوری آمازون در فضا است زیرا  این غول تجارت الکترونیک و خدمات وب به دنبال استقرار ۳هزار و۲۳۶ ماهواره دیگر در چند سال آینده و ارائه اینترنت پهن باند در سطح جهان است، کاری که اسپیس ایکس با نزدیک به ۵هزار ماهواره استارلینک خود در مدار هدف قرار داده است.

آمازون در روزهای منتهی به پرتاب، جزئیات کمی درباره این دو ماهواره که در کارخانه واشنگتن ساخته شده بودند، فاش کرد.

پخش زنده پرتابی که توسط سرمایه گذاری مشترک بوئینگ و لاکهید میزبانی می شد، اندکی پس از پرتاب موشک بدون نشان دادن استقرار ماهواره ها پایان یافت. آمازون بعدا گفت که این دو ماهواره مستقر شده اند و مرکز عملیات ماموریتش با آنها تماس گرفته است.

آمازون متعهد شده ۱۰ میلیارد دلار در پروژه کویپر خود سرمایه گذاری کند، پروژه ای که در سال ۲۰۱۹ اعلام شد، سالی که اسپیس ایکس اولین فضاپیمای عملیاتی استارلینک خود را آغاز کرد.

کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده آمازون را ملزم می کند تا نیمی از صورت فلکی ماهواره ای برنامه ریزی شده خود را تا سال ۲۰۲۶ مستقر کند.

دیگر رقبای آمازون عبارتند از تل‌ست کانادا که هنوز ماهواره پرتاب نکرده است و شرکت ماهواره ای فرانسوی وان‌وب که عمدتا خدمات اینترنتی خود را به دولت ها و مشاغل ارائه می دهد.

آمازون نیز قصد دارد با کویپر، مانند اسپیس ایکس، کاربران و مشتریان سازمانی را هدف قرار دهد و هنوز قیمت‌های خدماتش  را اعلام نکرده است.