رفع موانع توسعه‌ سلامت دیجیتال با ۷ فناوری کارآمد
رفع موانع توسعه‌ سلامت دیجیتال با ۷ فناوری کارآمد
آی سی تی نیوز - معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان اعلام کرد ۷ فناوری کارآمد می‌تواند موانع پیش‌روی توسعه‌ سلامت دیجیتال را مرتفع کند.

به گزارش مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، سلامت دیجیتال را یکی از راه‌های توسعه نظام بهداشت و درمان و تسهیل‌کننده دسترسی های عمومی به خدمات درمانی می‌دانند و کارآفرینان در تلاشند تا با نوآوری‌های خود این هدف را محقق کنند.

استارت اپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان که بازیگران اصلی زیست فناوری و نوآوری سلامت دیجیتال در کشور محسوب می شوند و با توسعه خدمات و محصولات خلاقیت محور و نوآورانه خود توانسته‌اند گام‌های مثبتی برای توسعه سلامت دیجیتال در کشور بردارند و مخاطبان خود را که «شهروندان و بیماران»، «ارائه‌دهندگان خدمات سلامت» و «محیط‌های آموزشی» هستند را از این خدمات بهره‌مند کنند.

توسعه این نظام درمانی که رویکردی نوین به درمان بیماری‌ها دارد؛ می‌تواند مخاطبان را از مزایایی چون «تشکیل پرونده الکترونیک و به تبع آن دسترسی آسان و همه‌جانبه به اطلاعات بیمار و بیماری»، «مراقبت مداوم از بیماران»، «تامین داده‌های کاربردی و حیاتی برای پژوهشگران و محققان» و «تسهیل دسترسی‌ها به دارو و درمان» بهره‌مند کند.

اما ضرورت توسعه این نظام دیجیتالی زمانی نمود بیشتری می‌یابد که نگاهی کلی به وضعیت بهداشت و درمان کشور بیندازیم و چالش‌های موجود دراین حوزه را شناسایی کنیم. مسایلی مانند «سبک زندگی ناسالم شهروندان»، «عدم دسترسی آسان و عادلانه شهروندان به خدمات و محصولات سلامت باکیفیت و قیمت مناسب»، «ارتقای سطح سواد سلامت شهروندان»، «ناکارآمدی نظام آموزش سلامت و انتقال مفاهیم آموزشی برپایه روش‌های سنتی»، «نبود داده‌ها و اطلاعات یکپارچه، روزآمد، معتبر و دقیق در حوزه سلامت در سطح ملی»، «ضعف در مدیریت دانش و فرآیندها در سطح مراکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت»، «ضرورت بهبود داروها، تجهیزات و روش‌های پزشکی» و «عدم بهره‌برداری از فرصت‌های گردشگری سلامت» که دلایل محکمی برای اتخاذ تصمیمات و ارهبردهای فناورانه ملی برای توسعه این نظام توسعه یافته جهانی در کشور هستند.

چالش هایی که با کمک ۷ فناوری «ابزارهای هوشمند و اینترنت اشیا»، «تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده‌کاوی»، «فناوری‌های امنیت سایبری»، «فناوری‌های گسترش یافته واقعیت افزوده و واقعیت مجازی»، «اپلیکیشن موبایل و پلت‌فرم‌های نرم‌افزاری»، «فناوری‌های ذخیره‌سازی و اشتراک اطلاعات»، «ارتباط از راه دور و انتقال داده» قابل رفع کردن و پاسخ دادن هستند.

برای پاسخ به این مسایل و مشکلات موجود؛ شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت اپ‌های متعددی ورود کرده‌اند و با تولید محصولات و ارائه خدمات مختلف فناورانه و نوآورانه به دنبال یافتن مسیرهای مطمئن و درستی هستند تا بتوانند توسعه این نظام و شیوه درمانی را در کشور رقم بزنند. معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان هم با حمایت از این مجموعه‌ها تلاش می‌کند فعالیت آنها را در کشور تسهیل و هموار کند.