دستورالعمل حفاظت از داده های مردم منتشر شد
دستورالعمل حفاظت از داده های مردم منتشر شد
آی سی تی نیوز - مصوبه شورای عالی فضای مجازی درخصوص دستورالعمل اجرایی بهبود حفاظت از حریم خصوصی کاربران و شیوه جمع آوری پردازش و نگهداری اطلاعات کاربران در سامانه ها و سکوهای فضای مجازی ابلاغ شد.

به گزارش مهر، هفته گذشته که مرکز ملی فضای مجازی دستورالعمل جدیدی را برای حفاظت از داده‌های مردم در سکوها و سامانه‌ها ابلاغ کرد. این دستورالعمل برای کاهش مخاطرات نقض حریم خصوصی کاربران و حمایت از آنها در برابر تهدیدات سایبری است و اشخاص حقوقی غیر دولتی و دستگاه‌های اجرایی کشور را به رعایت قواعد جدیدی در حوزه پردازش و نگهداری داده‌های مرتبط با کاربران در سامانه‌ها و سکوهای فضای مجازی ملزم کرد.

جزئیات این دستورالعمل به صورت عمومی در سایت شورای عالی فضای مجازی منتشر شده که در ابتدای آن تاکید شده است همه ارائه دهندگان خدمات از طریق سامانه‌ها و سکوهای فضای مجازی موظف‌اند حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ ابلاغ از آن پیروی کنند. به این ترتیب که در بخشی از دستورالعمل ابلاغ شده توضیح داده شده در صورت درخواست کاربران برای حذف داده‌های مرتبط از قبیل حذف حساب کاربری، تمام و یا بخشی از داده‌های مرتبط با فعالیت آنان در سامانه و سکو (مشروط به عدم مغایرت با قوانین و مقررات کشور و مأموریت‌ها و تکالیف دستگاه‌های اجرایی)، بلافاصله انجام پذیرفته و داده‌های حذف شده از سامانه و سکوی برخط، به منظور رعایت مقررات قانونی ازجمله مقررات مواد (۶۶۷) تا (۶۷۰) قانون آئین دادرسی کیفری (دادرسی جرایم رایانه‌ای) به پایگاه‌های داده پشتیبان مستقر در بخش غیر برخط و منفصل از شبکه‌های ارتباطی عمومی منتقل و تنها برای انجام تکالیف مقرر در قانون، نگهداری یا پردازش شود و پس از خاتمه مواعد قانونی یا قضائی، به طور کامل امحاء شود.

همچنین در ادامه عنوان شده داده‌های مربوط به هویت و اطلاعات شخصی کاربران که منجر به شناسایی هویت‌شان می‌شود، صرفاً باید به صورت رمزنگاری شده ذخیره شود. همچنین دستورالعمل‌های مرتبط با سطوح و شیوه‌های رمزنگاری بر اساس وظایف تعیین شده در اسناد مصوب شورای عالی فضای مجازی کشور، توسط دستگاه‌های مسئول ابلاغ می‌شود.

در تبصره ۱ این سند نیز تأکید شده مسئولیت‌های حقوقی و قضائی نقض حریم خصوصی ناشی از عدم رعایت مقررات بند یک این دستورالعمل، برعهده ارائه‌دهنده خدمت مربوط است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد دستورالعمل این سند اینجا را مطالعه کنید.