بلاتکلیفی تولیدکنندگان تراشه در ژاپن درباره محدودیت صادرات به چین
بلاتکلیفی تولیدکنندگان تراشه در ژاپن درباره محدودیت صادرات به چین
آی سی تی نیوز - تولید کنندگان ژاپنی ماشین آلات تولید نیمه رسانا و مواد مورد استفاده برای ساخت تراشه ها از تصمیم این دولت برای وضع محدودیت های صادراتی به چین آگاه نیستند.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، تولید کنندگان ژاپنی ماشین آلات تولید نیمه رسانا و مواد مورد استفاده برای ساخت تراشه ها اعلام کردند دولت این کشور هنوز درباره محدودیت های صادراتی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر تجارت آنها با چین تاثیر می گذارد، چیزی اعلام نکرده است.

این رسانه با بیش از ۱۰ شرکت ژاپنی مرتبط با تراشه تماس برقرار کرد که ۵ مورد آنها ( ادونتست ، نیکون، رزوناس، لیزرتک، شین-اتسو کمیکال) گفتند از هیچ گونه تماسی ازوزارت اقتصاد، تجارت و صنعت درباره محدودیت های جدیدی که دولت درباره آنها با آمریکا و هلند توافق کرده، اطلاعی ندارند.

هفته گذشته آمریکا، هلند و ژاپن درباره وضع محدودیت هایی برای صادرات تراشه و فناوری های نوین این صنعت به چین به توافق رسیدند.

سخنگوی ادونتست که ماشین آلات تست تراشه و دیگر تجهیزات مرتبط را می سازد در این باره می گوید: از آنجا که از وضعیت مطلع نیستیم، نمی توانیم درباره تاثیرات آن اظهار نظر کنیم.

۵ شرکت ژاپنی دیگر درباره تاثیر محدودیت های صادراتی و نگرانی شان از اقدامات انتقامی چین در این زمینه چیزی بیان نکردند.

محدودیت های پیشین آمریکا بر صادرات نیمه رساناهای پیشرفته به چین روی ژاپن تاثیری نداشت زیرا این کشور زمانی بر تراشه سازی جهانی مسلط بود اما اکنون یک دهم نیمه رساناهای جهان را می سازد که فناوری بیشتر آنها عقب تر از تراشه های TSMC تایوان و یک تراشه ساز کره ای دیگر است.

با این وجود ژاپن یکی از تامین کنندگان اصلی ماشین آلاتی است که نیمه رساناهای مذکور را می سازند و ممکن است پس از توافق آمریکا و کشورهای دیگر، صادرات این دسته تجهیزات به چین محدود شود.

پیش از این نیز شرکت هلندی ASML که یکی از تامین کنندگان بزرگ تجهیزات برای تراشه سازان است در بیانیه ای اعلام کرد از پیشرفت هایی درخصوص توافق میان چند دولت برای محدودیت صادرات به چین آگاه شده است.

بیانیه ASMLپس از آن اعلام شد که بلومبرگ در گزارشی فاش کرد آمریکا با هلند و ژاپن در این زمینه قراردادی امضا کرده است.