اولین جلسه جمع سپاری قانون گذاری هوش مصنوعی
اولین جلسه جمع سپاری قانون گذاری هوش مصنوعی
آی سی تی نیوز - اولین جلسه جمع سپاری قانون گذاری هوش مصنوعی با حضور معاون تحقیقات، آموزش و حقوق شهروندی معاونت حقوقی ریاست جمهوری و رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در پژوهشگاه ICT برگزار شد.

به گزارش مهر به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ اولین جلسه جمع سپاری قانون گذاری هوش مصنوعی در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. در این جلسه مدیران معاونت حقوقی ریاست جمهوری و مدیران پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین مدیران بخش خصوصی فعال در حوزه هوش مصنوعی شرکت کردند.

بر اساس این خبر این جلسه با هدف جمع‌آوری دیدگاه‌ها و نظرات کنشگران و بازیگران حوزه هوش مصنوعی کشور جهت ایجاد قانونگذاری مناسب برای تسهیل در امور فعالان این حوزه برگزار شد.

در این جلسه دکتر سید محمد مهدی غمامی معاون تحقیقات، آموزش و حقوق شهروندی معاونت حقوقی ریاست جمهوری و دکتر رضوی زاده رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به سخنرانی پرداختند و درباره چالش‌ها و فرصت‌های حوزه هوش مصنوعی در کشور و جهان اظهار نظر کردند.

دکتر رضوی زاده، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این جلسه با اشاره به اهمیت برگزاری این جلسه و تأکید بر قانون گذاری در حوزه هوش مصنوعی اظهار کرد: تدوین و طراحی و همچنین قانونگذاری در حوزه هوش مصنوعی موضوعی است که از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به پژوهشگاه ICT تکلیف شده و هدف اصلی این جلسه این هست که همه فعالان در حوزه هوش مصنوعی به ویژه بخش خصوصی در این جلسات حضور پیدا کنند.

وی همچنین با اشاره به اخبار مخابره شده در سطح جامعه و دولت درباره اینکه هوش مصنوعی مخاطرات زیادی دارد، تصریح کرد: بیشتر صحبت‌ها در این حوزه پیرامون خطرهای این حوزه است که تأکید ما در بحث قانون گذاری نگاه بیشتر به نکات مثبت است تا نه تنها مانعی برای بخش خصوصی ایجاد نشود بلکه بتوان در این حوزه تسهیلگری نیز داشته باشیم.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن بیان اینکه کشورهای دیگر گام‌های بزرگی در این حوزه برداشته‌اند ولی همچنان قانونی کامل در این حوزه نوپا نوشته نشده است، گفت: با توجه به فعال بودن بخش خصوصی از زمان ورود این تکنولوژی به کشور امروز شاهد این موضوع هستیم که بخش خصوصی از دولت در این حوزه جلوتر است و ما نباید در دولت و حاکمیت قوانینی را وضع کنیم که سرعت رشد آنها را بگیرد.

در ادامه این جلسه دکتر سید محمد مهدی غمامی معاون تحقیقات، آموزش و حقوق شهروندی معاونت حقوقی ریاست جمهوری نیز با اشاره به سرعت بخشی و عزم دولت در بحث قانون گذاری در حوزه هوش مصنوعی بیان کرد: این قانون باید دیدگاه و نظرات تمام فعالان بخش خصوصی را در خود ببیند تا بتواند آنچنان که متخصصان این حوزه توقع دارند قدرت مناسب را داشته باشد.

وی همچنین ضمن تشکر از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص اهتمام و پیگیری درباره قانون گذاری در حوزه هوش مصنوعی خواستار مشارکت هر بیشتر بخش‌های خصوصی در جلسات بعدی شد.

همچنین در پایان جلسه ضمن جمع بندی نکات مهم و دریافت فرم ارزیابی از مدیران بخش خصوصی، تصمیم گرفته شد تا جلسات بعدی هرچه سریع‌تر و با حضور بیشتری از مدیران بخش خصوصی در این حوزه برای تسهیل و تسریع در تصمیم‌گیری در این حوزه برگزار شود.

لازم به ذکر است این جلسه “جمع سپاری قانون گذاری هوش مصنوعی” یکی از اقدامات مهم دولت در راستای توسعه و ترویج فناوری‌های نوین و ارتقای سطح علمی و فنی کشور محسوب می‌شود.