محدودیت فرانسه برای انتشار عکس کودکان در فضای مجازی
محدودیت فرانسه برای انتشار عکس کودکان در فضای مجازی
آی سی تی نیوز - لایحه ای به سنای فرانسه ارائه شده که به والدین اجازه نمی دهد تصاویر فرزندانشان را در شبکه های ا جتماعی به اشتراک بگذارند.

به گزارش مهر به نقل از یورونیوز، کافی است تا واژه «کودک» یا حتی هشتگ MomTok# را در شبکه های اجتماعی مانند تیک تاک جستجو کنید تا با انبوهی از پست های والدینی روبرو شوید که ویدئوها و عکس های فرزندان شان را به اشتراک می گذارند.

برای موج پست کردن عکس کودکان در شبکه های اجتماعی حتی واژه مخصوص sharenting در نظر گرفته شده که در حقیقت ترکیبی از دو واژه اشتراک گذاری (sharing) و والدگری(parenting) است.

اما به نظر می رسد اعضای پارلمان فرانسه می خواهند این موج را متوقف کنند. در همین راستا یک لایحه ضد sharenting به سنای این کشور ارائه شده است.

این لایحه با این هدف ارائه شده که والدین را مسئول حقوق حریم خصوصی کودکانی قرار دهد که نمی توانند رضایت آنها را درباره انتشار تصاویر و محتوایشان در فضای مجازی به دست آورد.

در برخی از موارد حتی اگر قاضی دادگاه خانواده تشخیص دهد رفتار والدین در این زمینه افراطی یا مخرب است، می توان حق والدین برای اشتراک گذاری کودک را از آنها سلب کند.

لایحه مذکور همچنین برای اینفلوئنسرهایی که به دنبال جذب فالوئر و درآمدزایی از طریق پست کردن تصاویر کودکان شان هستند مجازات تعیین کرده است.

طبق تحقیقات مختلف، به طور متوسط تصویر هر کودک تا قبل از ۱۳ سالگی ۱۳۰۰ بار در فضای آنلاین به اشتراک گذاشته می شود.

رصدخانه والدگری و آموزش دیجیتال نیز در تحقیق خود متوجه شده بیش از نصف والدین تصاویر کودکانشان را در فضای آنلاین منتشر می کنند. از این تعداد ۹۱ درصد تصاویر کودکانشان را قبل از ۵ سالگی به اشتراک می گذارند.

این نخستین لایحه در جهان در این زمینه است و با استقبال روانشناسان کودک و کارشناسان رسانه روبرو شده است.