تاثیر منفی تنش در تایوان بر سهام شرکت‌های نیمه هادی
تاثیر منفی تنش در تایوان بر سهام شرکت‌های نیمه هادی
تنش بر سر سفر نانسی پلوسی رئیس کنگره آمریکا به تایوان و واکنش تند چین به این رویداد باعث شد تا بازار سهام شرکت‌های سازنده نیمه هادی در روز گذشته سقوط کند.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، که چین آن را قلمرو خود می‌داند، روز سه‌شنبه در سطح جهانی بازتاب گسترده ای داشت و به تنش‌ها بین واشنگتن و پکن دامن زد.

چین سفر پلوسی را که دومین مقام مهم در ایالات متحده و منتقد دیرینه چین است، به عنوان پیامی دلگرم کننده به اردوگاه استقلال طلبان تایوان تلقی کرد و بارها نسبت به آن هشدار داد.

تایوان میزبان بزرگترین شرکت تولید کننده نیمه هادی در جهان برای دهها شرکت فناوری جهان است. ارزش سهام شرکت تولید نیمه هادی تایوان موسوم به TSMC روز گذشته ۲٫۴ درصد کاهش یافت، در عین حال ارزش سهام شرکت یونایتد میکروالکترونیکس هم سه درصد سقوط کرد.

میزان کاهش ارزش سهام شرکت تایوانی بیشترین رقم کاهش در سه هفته گذشته بوده است. مایکل هیوسون، تحلیلگر ارشد بازار در CMC Markets انگلستان، گفت: چشم انداز نامطمئن تجارت در آسیا که ناشی از تنش های تایوان است، احتمالاً بر بازار نیمه هادی ها تأثیر می گذارد.

بازار نیمه هادی ها در دیگر نقاط جهان هم سقوط کرده است. اینفینئون آلمان از سقوط ۲٫۳ درصدی ارزش خود در این بازار و شرکت های هلندی ای اس ال ام، ای اس ام آی و بی ای اس آی از سقوط ۳ تا ۴ درصدی ارزش سهام خود در بازار خبر داده اند. این سقوط در مورد شرکت های تراشه ساز آمریکایی ان ویدیا، اینتل، کوالکوم و میکرون هم کمی بیش از یک درصد بوده است.