خطرات «دیپ فیک»؛ از کلاهبرداری تا بازی با آبرو
خطرات «دیپ فیک»؛ از کلاهبرداری تا بازی با آبرو
با رشد سریع فناوری جعل عمیق یا «دیپ فیک» در جهان و ساخت ویدئوهای مختلف با کمک این فناوری، اکنون کارشناسان ابراز نگرانی کرده‌اند که این محتواها ممکن است زندگی افراد را به خطر بیندازد.

به گزارش فارس به نقل از البلد، بسیاری از کارشناسان نسبت به رشد سریع ویدئوهای جعل عمیق یا «دیپ فیک» هشدار می دهند. آنچه به عنوان فناوری جعل عمیق شناخته می شود، کپی های جعلی از چهره افراد است که کاملا طبیعی به نظر می رسد. در این ویدئوها از تکنیک های هوش مصنوعی برای تغییر چهره افراد استفاده می شود تا علاوه بر چهره، صدا نیز شبیه به واقعیت باشد.

سایت کانورزیشن درباره این فناوری نوشته که ویدئوهای دیپ فیک به طرز وحشتناکی در شبکه های اجتماعی، به ویژه تیک تاک در حال پخش شدن هستند. از جمله ویدئوهای افراد مشهوری مانند تام کروز، بازیگر و سران کشورها مانند اوباما، رئیس جمهور سابق ایالات متحده که تاکنون میلیون ها بازدید داشته است.

ساخت این ویدئوها ممکن است از جعل چهره شخصیت‌های معروف به افراد عادی برسد. کارشناسان نگرانند سازندگان این ویدئوها از آنها در کمپین‌های گمراه‌کننده، کلاهبرداری هویتی و افترا به افراد دیگر استفاده کنند. استفاده از این ویدئوها با چهره افراد عادی و سلبریتی‌ها منجر به اختلالات امنیتی و اجتماعی می شود.

اگرچه فناوری به کار رفته در این ویدئوها بسیار دقیق است و استفاده از آنها به قابلیت ها و ابزارهای بالایی نیاز دارد، اما به مرور زمان دسترسی به آن ها آسان شده و از سوی دیگر، برنامه هایی وجود دارند که می توان با آنها این نوع ویدئوها را ساخت.

blank

این فناوری مشکلات بسیاری را به همراه دارد. استفاده از آن به‌عنوان اخبار جعلی و اطلاعات نادرست ، بی اعتبار کردن افراد مشهور یا حتی ساخت پورنوگرافی جعلی از کاربردهای خطرناک دیپ فیک است.

البته خطرناک ترین استفاده دیپ فیک، بدنام کردن افراد است. در سال ۲۰۱۹، یک شرکت نرم افزاری به این نتیجه رسید که ۹۶ درصد از ۱۴ هزار ویدئوی دیپ فیک دارای محتوای مستهجن بوده و برای ساخت آنها از برنامه های رایگان استفاده شده و انگیزه ساختشان نیز انتقام و باج گیری بوده است.

این فناوری همچنین برای کلاهبرداری مورد استفاده قرار می گیرد. در این مورد، پیام های ویدئویی به منظور درخواست پول از طرف یک همکار یا آشنای مورد اعتماد به دیگر کاربران ارسال می شود. در یک مطالعه تحقیقاتی مشخص شد که در سال ۲۰۲۰ کلاهبرداری هویت با استفاده از دیپ فیک ۲۰ دلار هزینه برای موسسات مالی آمریکا در پی داشته است.

در سال ۲۰۱۹، فیس‌بوک به دلیل عدم حذف ویدئوی جعلی نانسی پلوسی، سیاستمدار و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا مورد انتقاد قرار گرفت و در سال ۲۰۲۰، توییتر اشتراک‌گذاری این محتواها را که می‌توانست مردم را فریب دهد، گیج کند یا به آنها آسیب برساند، ممنوع کرد. البته تیک تاک نیز همین تصمیم را گرفته است.