استفاده غیرقانونی از پگاسوس در اروپا
استفاده غیرقانونی از پگاسوس در اروپا
یک جاسوس‌افزار اسرائیلی دیگر به جز پگاسوس به طور غیر قانونی در کشورهای اتحادیه اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش سایبربان؛ طبق پیش‌نویس گزارش پارلمان اروپا، از نرم‌افزارهای جاسوسی اسرائیلی برای نظارت در حداقل ۴ کشور اتحادیه اروپا، یونان، اسپانیا، لهستان و مجارستان، به‌طور غیرقانونی استفاده شده است.

کارشناسان معتقدند که توجه زیادی به برنامه جاسوس‌افزار پگاسوس (Pegasus)، متعلق به شرکت اسرائیلی «NSO Group» و فروخته شده به دولت‌های سراسر جهان، شده است. تحقیقات چندملیتی سال گذشته نشان داد که پگاسوس علیه فعالان حقوق بشر، سیاستمداران، روزنامه‌نگاران و دیگران مورد استفاده قرار گرفته است.

سوفی اینت وِلد (Sophie In’t Veld)، نماینده هلندی پارلمان اروپا، در یک کنفرانس خبری گفت : «سوءاستفاده از نرم‌افزارهای جاسوسی اسرائیلی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا تهدیدی جدی برای دموکراسی در کل قاره محسوب می‌شود.»

این موضوع در قوه مقننه اتحادیه اروپا اهمیت بیشتری پیدا کرد، زیرا شواهدی در مورد چندین کشور از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا از نرم‌افزارهای جاسوسی اسرائیلی کار گذاشته شده در تلفن‌های همراه افراد برای نظارت مخفیانه بر ارتباطات آنها پیدا شده است.

در این گزارش به غیر از پگاسوس، به برنامه‌های جاسوسی دیگری نیز اشاره شده است. در اروپا، دولت یونان به استفاده از نرم‌افزاری به نام پرداتور (Predator) برای جاسوسی از رهبر مخالفان متهم شده است.

این امر باعث شد که کریاکوس میتسوتاکیس (Kyriakos Mitsotakis)، رئیس اطلاعات یونان و یکی از دستیاران نزدیک نخست وزیر، مجبور به استعفا شود. روزنامه‌نگاران یونانی نیز پس از مشخص شدن هدف قرار گرفتن از سوی نرم‌افزارهای جاسوسی اسرائیلی، اقدامات قانونی را انجام داده‌اند.

به گفته کارشناسان، رئیس جاسوسی اسپانیا در ماه می سال جاری به دلیل نقشش در رسوایی درگیر شدن دولت در مورد هک تلفن‌های همراه سیاستمداران و رهبران جدایی‌طلب کاتالونیا برکنار شد.

اینت وِلد اظهار داشت که در لهستان و مجارستان، ۲ کشور اتحادیه اروپا که به‌وسیله دولت‌های پوپولیستی با سیاست‌های مغایر با دیدگاه بروکسل در مورد حاکمیت قانون اداره می‌شوند، جاسوس‌افزار عنصر جدایی‌ناپذیر یک سیستم است که برای کنترل طراحی شده و حتی به شهروندان ظلم می کنند.

او همچنین خاطرنشان کرد که در قبرس، با توجه به نشانه‌هایی که از کاربرد جاسوس‌افزار اسرائیلی و اینکه این کشور مرکز صادرات نرم‌افزارهای جاسوسی است، امنیت بیشتری مورد نیاز است.