گرانی ژاپنی‌ها را مشتری آیفون دست دوم کرد
گرانی ژاپنی‌ها را مشتری آیفون دست دوم کرد
به دلیل کاهش ارزش ین در مقابل دلار، فروش آیفون ۱۴ در ژاپن کاهش یافته و مردم به خرید آیفون های دست دوم روی آورده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، سال های طولانی مصرف کنندگان ژاپنی طرفداران واقعی جدیدترین گجت ها بودند اما اکنون با کاهش ارزش ین، بسیاری از آنها نمی توانند آیفون های سری جدید را بخرند و همین امر به گسترش بازار فروش محصولات دست دوم اپل در این کشور منجر شده است.

در حال حاضر ارزش ین در مقابل دلار به پایین ترین حد در ۳۲ سال اخیر رسیده و در نتیجه شیوه خرید مردم در سومین اقتصاد بزرگ جهان در حال تغییر است. ناظران اقتصادی معتقدند مصرف کنندگان ژاپنی تمایل بیشتری به خرید وسایل دست دوم پیدا کرده اند که دلیل این امر افزایش سایت های حراجی آنلاین است.

در جولای امسال اپل قیمت پایه آیفون ۱۳ را حدود یک پنجم افزایش داد. پس از آن آیفون ۱۴ پایه با ۲۰ درصد افزایش قیمت نسبت به آیفون ۱۳ رونمایی شد، به طوریکه حتی قیمت این موبایل در آمریکا ۷۹۹ دلار بود. در این میان ارزش دلار در مقابل ارزهای رایج دیگر دنیا افزایش یافت و ین با کاهش ارزش ۲۲ درصدی روبرو شد.

به گفته کارمندی که خواهان خرید آیفون ۱۴ بود، اکنون قیمت این کالا که از ۱۱۹۸۰۰ ین(۸۱۴ دلار) شروع می شد، قابل توجیه نبود. در عوض او با کمتر از یک سوم این مبلغ آیفون SE دست دوم در توکیو خرید.

او در این باره می گوید: آیفون ۱۴ با قیمت ۱۰۰ هزار ین بسیار گرانقیمت است و نمی توانم آن را بخرم. اگر باتری آن ۱۰ سال کار می کرد، به این قیمت می ارزید!.

این در حالی است که آیفون SE۲ در سال ۲۰۲۰ میلادی بدون ۲ دوربین پشتی آیفون ۱۴ عرضه شده و از لحاظ قیمت و ویژگی ها تناسب بیشتری دارد.

اپل از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است. اما این شرکت در یک سند قانونی سالانه که ماه گذشته ثبت شده، اعلام کرد فروش محصولات در ژاپن در بازه یک ساله منتهی به ۲۴ سپتامبر ۹ درصد کاهش یافته که دلیل آن کاهش ارزش ین بوده است.

از سوی دیگر طبق گزارش انستیتو MM Research، فروش موبایل های دست دوم در ژاپن حدود ۱۵ درصد رشد کرده و در سال مالی گذشته به رکورد ۲.۱ میلیون دستگاه رسیده و تا ۲۰۲۶ میلادی احتمالا به ۳.۴ میلیون دستگاه برسد.