پهن شدن بساط کلاهبرداری با اینترنت ماهواره‌ای
پهن شدن بساط کلاهبرداری با اینترنت ماهواره‌ای
طی روزهای گذشته فایل‌ها و اپلیکیشن‌هایی در فضای مجازی منتشر شده است که به کاربران وعده دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای و استارلینک را می‌دهند، در حالی که طبق هشدار کارشناسان، بی‌استفاده و البته خطرناک توصیف شده‌اند.

به گزارش ایسنا، در تعریف اینترنت ماهواره‌ای این طور اعلام شده که کاربر برای دریافت آن باید از تجهیزاتی مخصوص یعنی دیش و دریافت کننده امواج استفاده کند. اگر این نوع از اینترنت فراگیر شود، هنوز برای رسیدن به این مراحل بویژه در ایران زود است.

پس از اعلام سراسری شدن اینترنت ماهواره‌ای توسط اسپیس ایکس بازار کلاهبرداری در شبکه‌های اجتماعی هم گرم شد، اما برای استفاده از سرویس اینترنت ماهواره‌ای چند شرط وجود دارد که خریداری تجهیزات اتصال به استارلینک اولین آن است اگر کشور ما اجازه نداشته باشد از این تجهیزات استفاده کند، واردات این تجهیزات قاچاق محسوب می‌شود که هم ممکن است جرمی برای خرید و فروش و استفاده آن در داخل ایران در نظر گرفته شود و هم تعرفه‌ای از ۵۰۰ دلار اولیه بالاتر می رود.

به گفته کارشناسان، زمانی که این تجهیزات وارد شد، برای استفاده از سرویس و دریافت کیفیت مطلوب اینترنت ماهواره‌ای، آنتن باید همزمان به سه ماهواره وصل شده باشد. این ماهواره‌ها هنوز در فضای ایران و اطراف کشور به اندازه‌ای نیست که آنتن‌ها به هر جهت بچرخد تا به سرویس وصل شود. یک سایت برای ثبت‌نام این سرویس وجود دارد که به وب‌سرویس‌های مکان‌محور گوگل وصل است و اسم هر کشور و شهرهای ایران هم در این لیست وجود دارد.

بنابراین اینترنت ماهواره‌ای در ایران، اولا از نظر قیمتی برای کاربر خانگی نمی‌صرفد، دوم اینکه تجهیزات آن به‌صورت قاچاق وارد می‌شود و دسترسی به آن سخت است، اگر هم وارد شود باید دید آیا آن شرکت آمریکایی خودش به ایران سرویس می‌دهد یا نه زیرا لوکیشن این دستگاه‌ها قابل شناسایی و ردیابی است و اینطور نیست که به اسم یک کاربر ترکیه‌ای خرید شود و بتوان در ایران از آن استفاده کرد، باید دید آن شرکت چقدر محدودیت ایجاد می‌کند.

طبق این گزارش چندی است که وعده اینترنت ماهواره ای برای ایرانی‌ها مطرح شده است و سبب شده تعدادی از مردم به دنبال یافتن راهی برای استفاده از آن باشند و به دنبال انتشار این خبر فایل‌ها و اپلیکیشن هایی با عنوان فایل و اپلیکیشن دسترسی به اینترنت استارلینک در برخی کانال‌های تلگرامی منتشر شده که این فایل ها از سوی کارشناسان امنیت سایبری بی استفاده و البته خطرناک توصیف شده‌اند.

به عبارت دیگر همزمان با انتشار این خبر تعدادی فایل apk (اپلیکیشن اندروید) به اسم دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در حال پخش است که جعلی است و کارشناسان هشدار می‌دهند که کاربران هیچ فایلی را بدون تأیید و اطمینان از اصل بودن آن دریافت و نصب نکنند.

بنابراین استفاده از اینترنت ماهواره ای نیازمند زیرساخت‌های اینترنت ماهواره‌ای در داخل کشور است و هر روندی برای استفاده از اپلیکیشن یا فایل به منظور دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای مردود است؛ همچنین تأکید می‌شود که به این زودی‌ها خبری از اینترنت ماهواره‌ای نخواهد شد.

علاوه بر موارد ذکر شده سایتی هم وجود دارد که اتصال‌های فعال استارلینک را نشان می‌دهد اما اطلاعات این سایت بر اساس خوداظهاری است و متأسفانه انتشار عکسی در فضای مجازی سبب شده کاربرهای بسیاری برای استفاده سریع از استارلینک در دام بدافزارها بیافتند. در حالی که اپ‌هایی با این عنوان بدافزار بوده و توصیه می‌شود به هیچ عنوان نصب نشوند.