عرضه تصاویر دریافتی از ماهواره خیام به ذینفعان
عرضه تصاویر دریافتی از ماهواره خیام به ذینفعان
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی ایران برای ارائه تصاویر با رزولوشن بالای ماهواره خیام به ذی‌نفعان اعلام آمادگی کرد.

به گزارش پژوهشگاه فضایی ایران، «همایش ماهواره سنجش‌ازدور خیام؛ ظرفیت‌ها و کاربردها»، امروز (دوشنبه، ۱۸ مهر سال جاری)، در آخرین روز از هفته جهانی فضا ۲۰۲۲، با حضور جمعی از اساتید، متخصصان و مدیران ارشد بخش دولتی و خصوصی حوزه سنجش‌ازدور کشور برگزار شد.

در این همایش ضمن معرفی قابلیت‌ها و کاربردهای ماهواره سنجش‌ازدور خیام؛ نیازهای عملیاتی و چالش‌های سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه سنجش‌ازدور کشور در دسترسی به داده‌ها و تصاویر مورد نیاز مورد بررسی قرار گرفت.

حسن سالاریه، معاون وزیر و سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران، پرتاب موفق ماهواره خیام را اتفاقی مبارک و نقطه عطفی برای جامعه سنجش‌ازدور کشور دانست و ضمن اعلام آمادگی ارائه تصاویر با رزولوشن بالای این ماهواره به ذی‌نفعان افزود: در گام نخست، لازم است تمامی ذی‌نفعان و حوزه‌های بهره‌بردار در تدوین یک سازوکار نظارتی دقیق و قواعدی استاندارد برای ارزیابی و نظارت بر خروجی‌های تخصصی حوزه سنجش‌ازدور مشارکت کنند. در گام دوم نیز باید زیرساخت‌های لازم به‌منظور ثبت سفارش و ارائه تصاویر ایجاد شود.

سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران اظهار داشت: در این مدت، درخواست‌های متعددی به‌منظور دریافت خدمات سنجش‌ازدور از سوی نهادهای حاکمیتی، دولتی و بخش خصوصی مطرح‌شده است. پژوهشگاه فضایی ایران به‌عنوان بازوی اجرایی سازمان فضایی، متولی در اختیار قرار دادن این تصاویر و نیز ایجاد بستر موردنظر با در نظر گرفتن ملاحظات کامل امنیتی، تخصصی و فنی است. این امر نیز مستلزم هم‌فکری، هم‌اندیشی و مشارکت تمامی متخصصان و ذی‌نفعان سنجش‌ازدور کشور است.