در حوزه فضایی به اندازه ده سال پیش از این کار شده است
در حوزه فضایی به اندازه ده سال پیش از این کار شده است
آی سی تی نیوز - وزیر ارتباطات با بیان اینکه برای اولین بار در این دولت به مدار 750 کیلومتری دست پیدا کردیم، تاکید کرد: ما اولین پرتاب را در دی ماه 1400 انجام دادیم و تا دی ماه 1402 ده پرتاب داشتیم و این تعداد معادل ۱۰ سال پیش از آن یعنی از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ بوده است و به عبارتی در دوسال گذشته در حوزه پرتاب فضایی پنج برابر ده سال گذشته کار انجام گرفته است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره پرتاب اخیر ماهواره به فضا گفت: این هفته شاهد اتفاق بزرگی در حوزه فضایی بودیم و این اتفاق، دهمین پرتابی بود که در دولت سیزدهم انجام می شد.
وی افزود: ما اولین پرتاب را در دی ماه ۱۴۰۰ انجام دادیم و تا دی ماه ۱۴۰۲ ده پرتاب داشتیم و این تعداد معادل ۱۰ سال پیش از آن یعنی از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ بوده است و به عبارتی در دوسال گذشته در حوزه پرتاب فضایی پنج برابر ده سال گذشته کار انجام گرفته است.
زارع پور با بیان اینکه پرتاب های دیگری هم در دستور کار قرار دارد گفت: پرتاب ماهواره به فضا، ثمره کارهایی است که صنعت فضایی کشور روی زمین انجام می شود. تا وقتی که ماهواره یا محموله فضایی به فضا پرتاب نشود نمی توانیم ارزیابی درستی از کار داشته باشیم.
وی افزود: اتفاقی هم که افتاد برای نخستین بار با موفقیت به مدار ۷۵۰ کیلومتری از سطح زمین دست پیدا کردیم. الان ماهواره‌برهای ما در کلاس سبک در مدارهای ۵۰۰ کیلومتری و ۷۵۰ کیلومتری از سطح زمین تثبیت شده اند.
وزیر ارتباطات ادامه داد: این اتفاق مبارک هم در همین دولت رقم خورده است؛ البته بر پایه تلاش هایی بوده است که در ۱۵ سال گذشته انجام شد؛ اما برای اولین بار بود که در این دولت به مدار ۷۵۰ کیلومتری دست پیدا کردیم؛ مداری که کروی است و مزایای بسیار زیادی دارد ازجمله اینکه طول عمر ماهواره در این مدار بیشتر است و برای ماهوارهای تصویر برداری از این فاصله می شود با تعداد دفعات کمتر عرض بیشتری را بدون اینکه دقت از بین برود تصویر برداری کرد.
زارع پور تصریح کرد: ما در ادامه تلاشمان بر این است که محموله های سنگین تری را در همین مدار ۵۰۰ تا ۷۵۰ کیلومتری قرار دهیم. در حال حاضر محموله های تا ۱۰۰ کیلوگرم را می توانیم در این مدارها قرار دهیم و باید تلاش کنیم تا محوله های چند صد کیلوگرمی را هم در این مدارهای قرار دهیم و در آینده طبق برنامه ده سال صنعت فضایی و در افق ۱۴۱۰ باید به تن برسیم و این مسیر پرشتاب دنبال می شود.
وی با تاکید بر اینکه نگاه دولت سیزدهم به حوزه فضایی یک نگاه راهبردی است گفت: آقای رئیس جمهور این حوزه را به شکل جدی دنبال می کنند و تاکنون دوبار جلسه شورای عالی فضایی را تشکیل داده اند و به زودی سومین جلسه نیز برگزار خواهد شد.
زارع پور افزود: همه دوستان چه حوزه دفاعی چه در وزارت ارتباطات و وزارت علوم همدل شده اند تا صنعت فضایی را در همین دولت به یک نقطه مطلوب برسانیم.
وزیر ارتباطات در ادامه در پاسخ به سوالی درباره ضمانت افزایش ۳۰ درصد سرعت اینترنت توسط اپراتورها در ازای افزایش تعرفه ها گفت: در همین رابطه روز گذشته جلسه ای با حضور اپراتورها و اصحاب رسانه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد و مورد تاکید قرار گرفت تا مردم می توانند وضعیت سرعت اینترنت را به طور مستمر مورد ارزیابی قرار دهند.
وی افزود: اپراتورها متعهد به افزایش ۳۰ درصدی سرعت و کیفیت اینترنت هستند و این تعهد در معرض قضاوت عمومی نیز قرار گرفته است. در کنار آن سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان نماینده مردم حتما بر حسن انجام کار نظارت خواهد کرد تا این اتفاق بر اساس وعده داده شده محقق شود.
زارع پور تاکید کرد: بنابراین اگر این تعهد محقق نشود حتما با اپراتورها برخورد قانونی می شود و به نمایندگی از مردم آنها را جریمه خواهیم کرد.
وزیر ارتباطات در ادامه در پاسخ به سوالی درباره وظایف وزارت ارتباطات در امر انتخابات پیش رو گفت: از وظایفی که به ما سپرده شده است، تضمین پایداری زیرساخت های ارتباطی در زمان برگزاری انتخابات است که تلاش می کنیم که در این روز زیرساخت های ارتباطی کشور پایداری لازم را داشته باشد تا در شعب اخذ رای بحث احراز هویت برخط به شکل پایداری در دسترس برگزار کنندگان انتخابات قرار گیرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره استقبال از پیام رسان های داخلی نیز گفت: بر اساس نظرسنجی ها استقبال از پیام رسان های اجتماعی داخلی در یک سال و نیم اخیر ۵ برابر شده و امید است روز به روز به مخاطبان آنها افزوده شود.

وی همچنین افزود: بر اساس داشبوردهای وزارت ارتباطات ترافیک مصرفی و تعداد کاربران پیام رسانهای داخلی هم رشد تا ۱۰ برابری را داشته اند.