تا پایان سال ۸ میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار می گیرند
تا پایان سال ۸ میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار می گیرند
آی سی تی نیوز - وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه تعداد کاربرانی که از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند استفاده کرده اند از 30 میلیون ایرانی عبور کرده است، گفت: نسل جدیدی از کپسول زیست فضایی به دست متخصصان ایرانی ساخته شده و امروز در صف پرتاب قرار گرفته و ان شا الله به زودی خبرهای خوب آن را منتشر می کنیم تا جزو پنج و شش کشوری باشیم که این فناوری را داریم.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در برنامه صف اول سیما با اشاره به درنظر گرفتن بخشی در برنامه هفتم توسعه کشور با عنوان دولت هوشمند، گفت: دولت هوشمند یعنی یک خدمت را بدون نیاز به مراجعه و ارایه مدرک در لحظه و بدون مداخله انسانی دریافت کنیم.
وی با اشاره به راه اندازی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در سال گذشته، افزود: بعد از اتصال دستگاه ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، همه آنها باید تا آبان امسال همه خدمات خود را در این پنجره ارایه می کردند و تا آخر آذر ماه نیز باید کلیه استعلامات این خدمات به صورت خودکار انجام شود و همچنین تا پایان امسال نیز باید ۲۰ درصد خدمات به صورت هوشمند ارایه شود.
زارع پور با بیان اینکه تا الان چیزی حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد خدمات دستگاه ها در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در دسترس قرار گرفته است، تصریح کرد: برای همین منظور کمیته نظارتی با حضور دستگاه های متولی شامل وزارت ارتباطات، سازمان امور استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و شورای اجرایی فناوری اطلاعات تشکیل شده و جداگانه خدمات هر دستگاه از نوع تا کیفیت آنها مورد ارزیابی قرار می گیرد چرا که دولت عزم خود را جزم کرده تا مطابق برنامه همه خدمات در پنجره ملی خدمات دولت هوشند به مردم ارایه شود و رییس جمهوری نیز فرموده اند که حتی اگر یک درصد از خدمات ارایه نشود، کار ناقص است.
وزیر ارتباطات با اعلام اینکه تا الان بیش از ۳۰ میلیون نفر بالای ۱۸ سال، حداقل یکبار در ۱۸ ماه گذشته از خدمات پنجره ملی خدمات دولت هوشمند استفاده کرده اند، گفت: هم اکنون برای بیش از ۳ هزار خدماتی که ارایه شده، بطور متوسط ماهانه بیش از ۶۰ میلیون مراجعه دارد و در زمان هایی همچون ایام ثبت نام مدارس، روزانه بیش از ۲۰ میلیون مراجعه صورت می گیرد.
وی با اشاره به اینکه مرحله بعدی، هوشمندسازی خدمات است، افزود: هم اکنون نیز بعضی از خدمات به صورت هوشمند ارایه شده است که برای مثال می توان اشاره کرد به امکانی که فراهم شد تا مبلغی به برای متولدان امسال واریز شود که در حدود ۱۶ مرحله تعریف شده بود که همه مراحل آن به صورت هوشمند انجام و فقط والدین بانک و شماره حساب را مشخص می کردند.
زارع پور با قدردانی از مجلس بابت همراهی در تعیین تکلیف برای دستگاه ها برای هوشمندسازی خدمات، اظهار کرد: بر اساس تکلیف قانونی مشخص شده تا پایان برنامه هفتم توسعه دیگر هیچ خدمت غیرهوشمندی نداریم.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه بخشی از مشکل آلودگی هوای این روزها بخاطر مراجعه حضوری مردم برای دریافت خدمات است، گفت: باید حال مردم را با کارهای ساده خوب کرد و به شکل جدی آنرا دنبال کنیم.
وی درباره پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها توضیح داد: این پروژه بزرگترین پروژه تاریخ ارتباطات کشور محسوب می شود چراکه با ارایه سرعت های هزار مگابیتی، دسترسی کاربران ۸۰ تا ۹۰ برابر افزوده می شود تا برای دهه های آینده، زیرساخت ارتباطی کشور فراهم شود.
زارع پور با بیان اینکه حتی برای توسعه نسل پنجم ارتباطات همراه نیز احداث زیرساخت فیبر نوری الزامیست، تصریح کرد: حتما باید شبکه انتقال در نسل پنجم فیبرنوری باشد و بدون فیبرنوری ارایه ۵G نیز امکان پذیر نیست و از همین رو پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها، زیرساخت توسعه ارتباطات همراه به شمار می رود.
وزیر ارتباطات با اعلام اینکه تا الان عملیات اجرایی این پروژه تقریبا در ۲۰۰ شهر شروع شده و حدود ۴٫۵ خانوار تحت پوشش قرار گرفته اند، خاطرنشان کرد: برنامه ریزی شده تا قبل از زمستان در بیشتر شهرها حفاری ها انجام شود بعدا فیبرگذاری صورت گیرد بنابراین تا پایان سال، ۸ میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار می گیرند.
وی با اشاره به سختی ها و مشکلات انجام چنین پروژه بزرگی که در بیش از ۱۴۰۰ شهر کشور قرار است انجام شود، افزود: کار سختی است و مدیریت شهری باید پای کار بیاید و تشکر می کنم از استانداری ها، فرمانداری ها، شهرداری ها و نیروی انتظامی که پای کار آمده اند تا یکبار برای همیشه مشکل سرعت اینترنت و کندی ها را برای همیشه رفع کنیم.
 زارع پور با بیان اینکه در کشورها با گستره جغرافیایی مثل ایران، اجرای چنین پروژه ای ۱۰ سال طول کشیده است، گفت: ما می خواهیم در کاری جهادی، پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها را سه ساله انجام دهیم و تلاش می کنیم تا پایان دولت دسترسی به سرعت های چند صد مگابیتی را در همه شهرها فراهم کنیم.
وزیر ارتباطات، ۶۰ درصد تجهیزات این پروژه را داخلی عنوان کرد و ادامه داد: پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها را جزو اولویت های بومی سازی گذاشتیم و هم اکنون چند هزار نفر برای این پروژه در سراسر کشور مشغول به کار شده اند.
وی همچنین با بیان اینکه اعزام فضانورد و اکتشافات فضایی مسیری دارد و آخرین بار سال ۱۳۹۱ با پرتاب کاوشگر پیشگام به همراه یک موجود زنده آخرین اقدام در این حوزه بود، افزود: الان نسل جدیدی از کپسول زیست فضایی به دست متخصصان ایرانی ساخته شده و امروز در صف پرتاب قرار گرفته و به زودی خبرهای خوب آن را منتشر می کنیم تا جزو پنج و شش کشوری باشیم که این فناوری را داریم.
وی افزود: ان شا الله سال آینده نیز نسل جدید کپسول زیست فضایی را تست می کنیم تا در افق ۱۴۰۷ شاهد اعزام فضانورد ایرانی با کپسول زیستی بومی باشیم که این کار هم اکنون توسط نخبگان کشور و شرکت های دانش بنیان در دست اقدام است.