اعلام آمادگی ایران برای حضور شرکت های ایرانی در کوبا و انتقال تجربیات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به این کشور
اعلام آمادگی ایران برای حضور شرکت های ایرانی در کوبا و انتقال تجربیات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به این کشور
آی سی تی نیوز - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با معاون اول وزارت ارتباطات کوبا بر آمادگی شرکت های ایرانی برای حضور در بازار کوبا و انتقال تجربیات و توانمندی های کشورمان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به ویژه در زمینه هایی همچون توسعه زیرساخت های ارتباطی، توسعه دولت الکترونیک و ایجاد دیتا سنترهای بزرگ در این کشور تاکید کرد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، صبح امروز (دوشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۲)، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با کنزالس ویدال معاون اول وزارت ارتباطات کوبا و هیات همراه دیدار و گفت و گو کرد.
زارع پور با تاکید بر اهمیت توسعه روابط با جمهوری کوبا به اشتراکات ایران و کوبا به ویژه قرار گرفتن دو کشور تحت تحریم های ظالمانه اشاره کرد و گفت: این تحریم ها برای کشورمان و شرکت های ایرانی فرصتی برای افزایش دانش بومی به ویژه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده است.
وی با اشاره به توانمندی شرکت های ایرانی در بخش های مختلف حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد شرکت های فناوری ایرانی این آمادگی را دارند که در حوزه های مختلفی مانند توسعه زیرساخت های ارتباطی، راه اندازی سکوهای مختلف، اجرای پروژه فیبر نوری و همچنین کمک به جهش شبکه ارتباطی کوبا از نسل دوم و سوم به نسل چهارم و فراهم کردن زمینه ورود به نسل پنجم ارتباطی با دولت این کشور همکاری کنند.
وزیر ارتباطات با تشریح بزرگترین پروژه ارتباطی کشورمان یعنی توسعه شبکه ثابت ارتباطی مبتنی بر فیبر نوری، تاکید کرد: پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها با هدف ایجاد ۲۰ میلیون پوشش از یکسال پیش با فعال کردن ۹ اپراتور درحالی در ایران کلید خورده است که این پروژه در کشورهایی با گسترده جغرافیایی ایران، حدود ۱۰ سال به طول انجامیده است اما برنامه‌ریزی شده تا این پروژه ظرف حدود سه و نیم سال به سرانجام برسد.
وزیر ارتباطات با اشاره به تجربیات کشورمان در زمینه دولت الکترونیک از طریق ایجاد پنجره ملی خدمات دولت هوشمند تصریح کرد: این تجربه برای توسعه دولت الکترونیک کوبا می تواند مفید باشد و در این زمینه دو کشور می توانند همکاری های مشترکی داشته باشند.
کنزالس ویدال معاون وزیر ارتباطات کوبا نیز در این دیدار با بیان اینکه برای هاوانا توسعه روابط راهبردی با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها حائز اهمیت است تاکید کرد که با توجه به تجربیات و توانمندی های تهران در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، توسعه روابط دو کشور در این حوزه از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و کشور کوبا مشتاقانه منتظرحضور شرکت های ایرانی برای توسعه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این کشور است.
وی با تقدیر از توانمندی های کشورمان در زمینه های مختلف حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات علی رغم تحریم ها تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در حوزه ای دارای تجربیات و توانمندی هایی است که اکنون در کوبا به اولویت اصلی تبدیل شده است.
وزیر ارتباطات کوبا با بیان اینکه بر اساس سند توسعه سال ۲۰۳۰ این کشور صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات جایگاه ویژه ای دارد، تاکید کرد که برای تمام زمینه های مورد اشاره به ویژه توسعه شبکه ارتباطی و دولت الکترونیک این آمادگی وجود دارد که دو کشور به سرعت وارد همکاری های مشترک شوند.