آی‌سی‌تی نیوز – وزیر ارتباطات گفت: در فاز نخست یکی از پروژه های شبکه ملی اطلاعات، نقاط توزیع داده و محتوا در شهرهای تبریز، شیراز و مشهد ایجاد می شود و در فاز دوم، طبق طراحی تا ده مرکز توزیع داده در نقاط مختلف کشور ایجاد می شود. بازطراحی ترافیک شبکه ارتباطی کشور تا پایان […]

آی‌سی‌تی نیوز – وزیر ارتباطات گفت: در فاز نخست یکی از پروژه های شبکه ملی اطلاعات، نقاط توزیع داده و محتوا در شهرهای تبریز، شیراز و مشهد ایجاد می شود و در فاز دوم، طبق طراحی تا ده مرکز توزیع داده در نقاط مختلف کشور ایجاد می شود.

بازطراحی ترافیک شبکه ارتباطی کشور تا پایان سال جاری تکمیل می‌شود/ اجرای همزمان یکی از پروژه‌های شبکه ملی اطلاعات
به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پستی در اینستاگرام، نوشت: من و خانواده ام مثل شما گاهی از کندی و تاخیر شبکه کلافه و گله‌مند می شویم. کندی شبکه دلایل مختلفی دارد که یکی از آنها عبور و توزیع کل ترافیک شبکه از پایتخت است.
وی گفت: تصور کنید هموطنی در سیستان‌وبلوچستان بخواهد به محتوایی در استان همجوار مثل کرمان دسترسی داشته باشد یا اینکه بخواهد روی پلتفرم وطنی “قرار” با یک فامیل در استان خودش تصویری صحبت کند.

وی گفت: قاعدتاً اگر چنین ارتباطی مستقیم باشد باید کمتر از ۵ میلی‌ثانیه برقرار شود اما الان این طور نیست و چنین ارتباطی باید مسیر میان سیستان‌و‌بلوچستان و تهران و برگشت به کرمان را بچرخد و حدود سی‌میلی‌ثانیه تاخیر دارد و این یعنی کندی و تاخیر در ارتباط! حالا اگر این ارتباط بین دو اپراتور متفاوت باشد، پیچیدگی و تاخیر در مسیر بازم بیشتر می شود و اگه ارتباط بین داخل و خارج کشور باشد مساله بغرنج تر می شود.
زارع پور افزود: حالا همکاران من در شرکت ارتباطات زیرساخت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، سازمان فناوری اطلاعات و پژوهشگاه ارتباطات با همراهی اپراتورها و شرکت‌های تامین‌کننده محتوا آستین بالا زده اند که این مشکل را حل کنند. یعنی قرار است جریان ترافیک داده در کشور را بازطراحی کنند، طوری که به جای توزیع تمام ترافیک کشور از پایتخت، محتوا در نزدیکترین محل و در مراکز منطقه‌ای توزیع داده توزیع شود و تاخیر و کندی به حداقل برسه و این کار با فعال کردن نقاط توزیع شبکه داخلی(که به آنها IXP می گوییم) و نقاط دروازه دسترسی به اینترنت بین‌المللی (که به آنها IGW میگوییم) ممکن است.

وی ادامه داد: در این صورت توزیع محتوای داخلی هم متناسب با همان نقاط توزیع شبکه داخلی انجام می شود.
وی گفت: در فاز نخست این طرح، که یکی از پروژه های شبکه ملی اطلاعات است، نقاط توزیع داده و محتوا در شهرهای تبریز، شیراز و مشهد ایجاد می شود و در فاز دوم، طبق طراحی تا ده مرکز توزیع داده در نقاط مختلف کشور ایجاد می شود. البته کار اپراتورها در ایجاد این مراکز خیلی سخته و باید حمایت شان کنیم.

وی افزود: به یاری پروردگار تا پایان سال جاری بازطراحی ترافیک شبکه تکمیل و همزمان اقدامات اجرایی برای پیاده‌سازی این طرح شروع می شود و طرح در چند فاز به تدریج تکمیل می شود.
زارع پور تصریح کرد: از زمانی که این مسئولیت سنگین رو پذیرفتم با خودم عهد کردم که هر روز پیگیر حل مشکل اتصال و سرعت و کیفیت ارتباطات باشم تا هیچ هموطنی کلافه و گله‌مند نشود و با راحتی و آرامش از خدمات فناوری استفاده کند. حالا هم وظیفه خودم می‌دانم هر کاری که برای بهبود کیفیت و سرعت ارتباطات در کشور انجام می شود به شمامردم عزیز گزارش بدهم و بازخوردهای شما را بگیرم و ببینم.