<span style='color:#787878;font-size:12px;'>نماینده مجلس:</span><br/>طرح صیانت، مشکلات فنی و حقوقی زیادی دارد
<span style='color:#787878;font-size:12px;'>نماینده مجلس:</span><br/>طرح صیانت، مشکلات فنی و حقوقی زیادی دارد

آی‌سی‌تی نیوز – نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: من با ساماندهی فضای مجازی و مبارزه با جرایم سایبری مخالف نیستم و اکثر کشورها از جمله ایران قوانین خود را تعریف کردند اما طرح فعلی صیانت از فضای مجازی مشکلات فنی و حقوقی زیادی دارد که اتفاقا مبارزه با جرایم سایبری […]

آی‌سی‌تی نیوز – نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: من با ساماندهی فضای مجازی و مبارزه با جرایم سایبری مخالف نیستم و اکثر کشورها از جمله ایران قوانین خود را تعریف کردند اما طرح فعلی صیانت از فضای مجازی مشکلات فنی و حقوقی زیادی دارد که اتفاقا مبارزه با جرایم سایبری را ندیده است.

ذبیح الله اعظمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پیش نویس قانون جامع مبارزه با جرایم سایبری و اینترنتی می تواند توسط دولت یا از طریق کمیسیون ها مربوط به مجلس برای بررسی و تصویب تقدیم شود.

وی اظهار داشت: بر این اعتقاد هستم که باید پیش‌نویس قانون جامع مبارزه با جرایم سایبری و اینترنتی با مشارکت ذینفعان، بخش دولتی، نهادهای حاکمیتی، بخش خصوصی، اساتید و حقوق دانان تهیه و تدوین شود.

طرحی که با اینترنت ماهواره ای بی اثر است

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی با توجه به اجرایی شدن اینترنت ماهواره ای بی اثر است.

وی مخالفت صریح خود را با این طرح اعلام کرد و افزود: تجربه مقابله با نوارکاست، ویدئو و ماهواره نشان داده که همواره فیلترینگ با شکست مواجه شده از این رو فیلترینگ پیام رسان های خارجی به شکست منتهی می شود.

اعظمی با بیان اینکه گذشته چراغ راه آینده است، گفت: باید از تاریخ درس گرفت چراکه امروز با پدیده‌ تازه‌ای به نام اینترنت ماهواره ای مواجه شده ایم که باعث دسترسی همه افراد به اینترنت آزاد و با سرعت بالا می‌شود.

وی افزود: تجاری سازی و قابل دسترس کردن اینترنت ماهواره ای برای همه ممکن بوده لذا شاید این موضوع مدتی طول بکشد، ولی مطمئنا همانند تلویزیون های ماهواره ای دیری نمی پاید که عملی می شود چون تقاضا برای آن به سرعت افزایش پیدا می کند و از نظر بها و فنی مقرون به صرفه می شود.

اعظمی اظهار داشت: با ورود اینترنت ماهواره‌ای به ایران، طرح صیانت به اهداف خودش نمی رسد بلکه تمام اقداماتی که برای اعمال محدودیت های کنونی بر اینترنت از جمله فیلترینگ را هم با شکست روبه رو می کند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر با وارادت دریافت کننده های ماهواره ای، زمینه ای برای قاچاق و فساد در زمینه گیرنده های اینترنت ماهواره ای به وجود می آید و مافیا در این زمینه فعال می شوند.

نماینده مجلس با بیان اینکه در طرح صیانت فضای مجازی کاهش پهنای باند برای پلتفرم ها و اپلیکیشن های که در ایران نمایندگی ندارند یا با دولت ایران همکاری نمی کنند، مطرح شده است، گفت: با توجه به اینکه اکثر پلتفرم ها و اپلیکیشن ها در فضای مجازی از جمله گوگل، اینستا و واتس آپ آمریکایی هستند و بر اساس تحریم های ظالمانه این کشور علیه ایران نمی توانند با دولت ایران همکاری کنند در صورت تصویب طرح و تبدیل آن به قانون، عملا این پلتفرم ها مسدود می‌ شوند.

وی افزود: با مسدود شدن این اپلیکیشن ها به طور مثال برای یک عضو هیات علمی دانشگاه که برای تحقیق و دسترسی به منابع تحقیقاتی به روز دنیا از موتور جستجوی گوگل و Google Scholar باید استفاده کند دچار مشکل می شود چراکه گوگل شرکت آمریکایی لذا بعید است با ایران همکاری کند.

اعظمی ادامه داد: عملا طبق این پیش نویس طرح صیانت، این موتور جست و جوگر با پهنای باند و فیلتر مواجه می شود و مشابه داخلی هم ندارد لذا یکی از پیامدهای طرح کنونی، محروم کردن دانشجویان، محققان و استادان دانشگاه از این موتور جست و جوگر است.

وی با بیان اینکه بسیاری از کسب و کارها در فضای مجازی شکل گرفته است، بیان کرد: اینستاگرام این فرصت را برای روستایی ها، زنان خانه دار و افراد در شهرهای مختلف حتی در روستاهای جیرفت و عنبرآباد فراهم کرده تا در این فضا کالاها و خدمات خود را بازار یابی کنند.

این نماینده مجلس افزود: شاید روی کاغذ آسان باشد که پلتفرم داخلی را ایجاد می کنیم اما یک پیج اینستاگرامی هر فرد به یک برند تبدیل شده لذا به آسانی این افراد نمی توانند مشتریان خود را به اپلیکیشن های داخلی کوچ بدهند و اصلا اپلیکیشن های داخلی این ظرفیت و کیفیت را ندارند.

وی ادامه داد: در موضوع فیلترینگ تلگرام کم استقبالی مردم را از اپلیکیشن های داخلی تجربه کردیم لذا با این طرح مردم عادی هم نگران شدند چون بسیاری از کسب و کارهای آنها به خطر افتاده است.

شهرستان های جیرفت و عنبرآباد در جنوب استان کرمان قرار دارند.