آی سی تی نیوز -

آی‌سی‌تی نیوز – داور فنی بخش محتوای دیجیتال دوازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال گفت: تولید محتوای دیجیتال امروز به بزرگترین دغدغه افرادی تبدیل شده که قصد اطلاع‌رسانی دارند.

علیرضا رجبی در گفتگو با ایرنا، با تاکید بر افزایش سرعت دسترسی به اطلاعات در نتیجه تولید محتوای دیجیتالی افزود: محتوای دیجیتالی در عین فراگیری و تعاملی‌بودن به دلیل در دسترس بودن، محرک افراد برای مطالعه بیشتر است زیرا محتوای اطلاعاتی در فضای مجازی مشکلات دسترسی به محتوای اطلاعاتی فرم‌های سنتی را ندارد.
وی با اشاره به اینکه با وجود انواع مختلفی از مطالب موجود در فضای مجازی موضوع نحوه ارائه اطلاعات از سوی کارشناسان اطلاعات با جدیت دنبال می‌شود تصریح کرد: با ادامه محبوبیت تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و کتابخوان‌ها مصرف‌کننده متوسط، اکنون گزینه‌های گوناگونی دارد که علاوه بر رایانه خود، برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز از دیگر ابزار اطلاع‌رسانی نیز استفاده می کند.
رجبی ادامه داد: برای موفقیت در عرصه محتوای دیجیتال، سازندگان محتوا باید بهترین روش برای ارائه محتوای اطلاعات خود را بسته به نیاز مخاطب به مصرف کنندگان ارائه دهند.

وی گفت: مجموعه‌ای از رسانه‌های قدیمی و جدید جامعه ما را احاطه کرده است؛ به طوری که ما را مجبور به گسترش مفهوم سواد و ارتقاء آن از خواندن و نوشتن، به مشاهده عمیق در استفاده از رسانه‌های گوناگون، برای دسترسی، فهم و ایجاد ارتباطات کرده است. سواد رسانه‌ای سبب می‌شود تا جهت‌یابی فرد با دوراندیشی و درایت و نیز درک موقعیت‌ها همراه شود. بر این مبنا انتخاب و گزینش رسانه‌ها به صورتی هدفمند و گزیده موجب تثبیت و ارتقاء موقعیت مخاطب می‌شود و به طور کلی، سواد رسانه‌ای سعی دارد خواندن سطرهای نانوشته رسانه‌های متنی، تماشای پلان‌های یک نمایش یا شنیدن صداهای پخش شده از رسانه‌های الکترونیکی را به مخاطبین بیاموزد و قدرت درک نحوه کار رسانه‌ها و معنی سازی را در آن‌ها تبیین کند.

داور دوازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال گفت: نظر به پیشرفت روزافزون فناوری و به تبع آن پیشرفت زیرساخت‌های تولید محتوا در قالب‌های فیلم، موشن‌گرافیک، کاریکاتور، پوستر و عکس نیاز به آموزش و بالا بردن سطح سواد رسانه‌ای و شناخت انواع محتوا بیش از پیش احساس می‌شود.
رجبی افزود: جشنواره رسانه‌های دیجیتال نیز که در گذشته قالب‌محور بوده و بیشتر تمرکز خود را روی زیرساخت‌ها معطوف کرده بود، از دوره یازدهم که با ثبات در زیرساخت مواجه شد رویکرد خود را به محتوا محوری تغییر داد بنابراین در جشنواره امسال شاهد پیشترفت چشمگیری در بالارفتن کیفیت تولیدات و آثار ارسالی به دبیرخانه بودیم.
وی تصریح کرد: فعالیت نوجوانان در جایگاه تولیدکنندگان محتوا از نکات قابل توجه در جشنواره دوازدهم رسانه‌های دیجیتال است که افزایش کمی و کیفی آثار نویدبخش آینده روشن کشورمان در حوزه تولیدات محتوا در فضای مجازی است.

دوازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال به عنوان بزرگترین رویداد شناسایی و معرفی آثار و فعالان فرهنگی، هنری و رسانه‌ای دیجیتال امسال در محورهای اصلی «انقلاب اسلامی و مقاومت (با محوریت نقش شهید حاج قاسم سلیمانی)»، «خانواده و سبک زندگی»، «اقوام، فرهنگ محلی و گردشگری»، «مسجد و مناسک دینی»، «امید، تفریح و نشاط اجتماعی»، «سواد رسانه‌ای و زیست مجازی»، «حکمرانی و مدیریت فرهنگی»، «خدمات مطالعاتی، آموزشی و پژوهشی» و «روایت کرونا در فضای مجازی» برگزار می‌شود.