آی‌سی‌تی نیوز – پیشرفت و توسعه تکنولوژی در عصر ارتباطات در کنار مزایای بسیاری که برای بشر داشته، مسیرهایی را برای شیادان فضای مجازی نیز باز کرده است بنابراین باید پیامدهای منفی تکنولوژی را به جان خرید یا سواد خود را در این زمینه افزایش داد چرا که غیر از این راه گریزی نیست. سامانه […]

آی‌سی‌تی نیوز – پیشرفت و توسعه تکنولوژی در عصر ارتباطات در کنار مزایای بسیاری که برای بشر داشته، مسیرهایی را برای شیادان فضای مجازی نیز باز کرده است بنابراین باید پیامدهای منفی تکنولوژی را به جان خرید یا سواد خود را در این زمینه افزایش داد چرا که غیر از این راه گریزی نیست.

سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی (ثنا) یک ابزار نوین در راه رفاه حال افراد است تا وقتی سر و کارشان به قوه قضائیه افتاد، بتوانند به راحتی پرونده های خود را پیگیری کنند. دادرسی الکترونیک و الزامات سند تحول قضایی و آیین دادرسی کیفری خدمات بسیاری را انجام می دهد به این شکل که افرادی که به سن قانونی رسیده باشند، می توانند در این سامانه ثبت نام کرده و با توجه به اطلاعات موجود در سامانه‌ که در دسترس مقام قضایی است مانند ثبت‌ احوال، پایگاه محکومین و امثال آن و نیز اطلاعات منعکس در پرونده مانند شماره تلفن به کد ملی شخص دسترسی پیدا کرده و پرونده فرد به شکل غیر حضوری بررسی شود.

حتی گاهی با حضور شاکی، از طریق تصویر اشخاص با مشابهت اسمی در سیستم ثبت‌ احوال برای شناسایی شخص اقدام و در نهایت با به دست آوردن شماره ملی (با توجه به داشتن حساب کاربری ثنای بسیاری از اشخاص)، ابلاغ به‌ صورت الکترونیک صادر می شود.

ابلاغ از طریق سنتی و کاغذی، باعث اتلاف وقت و هزینه و نیروی انسانی و گاهی ایجاد مزاحمت برای اشخاص دیگر و عدم رعایت شئون افراد و اصل محرمانگی می شود؛ اما ابلاغ الکترونیک نه تنها این معایب را ندارد، بلکه محاسن زیادی دارد از جمله کاهش اطاله دادرسی، سهولت دسترسی ارباب رجوع به روند رسیدگی و عدم نیاز به مراجعه حضوری افراد برای پیگیری پرونده که خود باعث کاهش ترددها و صرفه‌جویی در وقت و هزینه و صدور ابلاغ الکترونیکی در شرایط پاندمی کرونا می شود که این مزیت یکی از مهم‌ترین مزایای دادرسی الکترونیک و داشتن حساب کاربری ثنا به ‌ویژه در ایام کرونا است که منجر به کاهش رفت و آمدها و تجمعات می شود و حتی مأموران ابلاغ اوراق قضایی نیز تماس کمتری با مردم خواهند داشت که خود در پیشگیری از شیوع بیماری، مؤثر است.

همان طور که گفته شد با وجود همه مزایای این تکنولوژی باید شاهد حضور شیادان فضای مجازی باشیم که از هر فرصتی در جهت منافع خود استفاده کرده و در این بین افرادی متضرر می شوند که هیچ گونه شناختی نسبت به استفاده از ابزارهای نوین نداشته باشند. به نمونه ای از این پرونده ها اشاره می شود:

شناسایی عوامل ارسال پیامک جعلی ابلاغیه ثنا

سرهنگ علی موالی رئیس پلیس فتا استان قم از دستگیری عوامل ارسال پیامک جعلی ابلاغیه ثنا در قم خبر داد و گفت: با شکایت متعدد افراد مبنی بر اینکه شخص یا اشخاصی با ارسال پیامک جعلی ابلاغیه ثنا و فریب قربانیان با روش نصب نرم افزارهای مخرب بر روی تلفن همراه کاربران، اطلاعات گوشی و اطلاعات کارت بانکی آنان را هک می کردند، شناسایی متهمین در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

وی افزود: طبق تحقیقات کارشناسان فتا مشخص شد که پیامکی جعلی از شماره های مشخص مبنی بر پیگیری پرونده قضایی به تلفن همراه شاکیان ارسال می شد و کلاهبرداران با ارسال لینک جعلی نرم افزار و تقاضای نصب آن از قربانیان بر روی تلفن همراهشان، ضمن دسترسی به پیامک ها و رمزدوم پویای افراد، از حساب آنها به صورت غیر مجاز برداشت می کردند.

رئیس پلیس فتا استان قم اضافه کرد: با ردگیری مبالغ برداشت شده از حساب ها مشخص شد متهمان پس از انتقال غیر مجاز موجودی حساب ها از طریق کارت های عابر بانکی که از معتادین متجاهر خیابان خواب تهیه کرده بودند مبالغی را که از طریق افرادی به بهانه کاریابی در وب سایت های نیازمندی مانند دیوار و شیپور کلاهبرداری کرده اند تبدیل به ارزهای دیجیتال و بلافاصله آنها را بین کیف پول های متعدد تقسیم می کنند تا ردی از خود بجای نگذارند.در نهایت با بررسی‌های فنی و پلیسی، متهمین در یکی از استان های جنوبی کشور شناسایی شدند و طی هماهنگی بامقام محترم قضایی اکیپی از این پلیس به مخفیگاه متهمین اعزام گردیدند و نسبت به جلب متهم در ترمینال مسافربری اقدام کردند.

ابلاغ قضایی؛ ترفند جدید کلاهبرداران سایبری

سرهنگ شاهین حسنوند رئیس پلیس فتا استان خوزستان با اشاره به این موضوع که مجرمان سایبری از عدم ‌آشنایی کاربران در خصوص موضوعات مختلف بیشترین بهره را می‌برند، گفت: شیادان سایبری در شیوه جدید، از عدم آشنایی افراد با مراحل قضایی سوء‌استفاده کرده و آنها را فریب می‌دهند. طبق گزارش‌های رسیده اخیرا شیادان سایبری، از شیوه‌ای جدیدی برای کلاهبرداری استفاده می‌کنند. در این شیوه مجرمان سایبری در قالب پیام کوتاه برای افراد «ابلاغ الکترونیکی جعلی» ارسال می‌کنند که در آن شهروندان مطلع می‌شوند که علیه آنها شکایتی صورت گرفته و برای اطلاع از جزئیات باید مبلغی را بابت ورود به سامانه الکترونیکی پرداخت کنند.

وی افزود: این کلاهبرداری از نوع فیشینگ بوده و افراد با کلیک کردن بر روی لینک موجود در پیامک به صفحه جعلی پرداخت هدایت می‌شوند و با وارد کردن مشخصات کارت بانکی عملا اطلاعات بانکی خود را در اختیار مجرمان سایبری قرار می‌دهند.

این مقام مسئول بیان کرد: در حال حاضر هر نوع ابلاغ قضایی از طریق سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی صورت می‌گیرد. شهروندان می‌توانند برای جلوگیری از هرگونه کلاهبرداری در این زمینه، با مراجعه به سایت https:‎//sana.adliran.ir نسبت به ثبت نام در سامانه ثبت نام الکترونیک قضایی(ثنا) اقدام و کدکاربری و رمز عبور را دریافت کنند.

سرهنگ حسنوند افزود: شهروندان پس از ثبت نام در سامانه ثنا، می‌توانند با مراجعه به سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی به آدرس https:‎//eblagh.adliran.ir و وارد کردن رمز عبور خود هرگونه پیامک دریافتی درباره امور قضایی را صحت سنجی کنند.

عاملان کلاهبرداری با سوءاستفاده از نام “سامانه ثنا ” دستگیر شدند

سرهنگ رامین پاشایی معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا گفت: مجرمان سایبری که با ترفند “ارسال پیامک با عنوان سامانه ثنا قوه قضائیه ” از هموطنان کلاهبرداری می‌کردند، توسط کارشناسان پلیس فتا مورد شناسایی قرار گرفته و با کسب مجوز قضائی دستگیر شدند.

وی اظهار داشت: اعضاء سه باند با فعالیت مجرمانه فیشینگ که با سوء استفاده از نام سامانه ثنا قوه قضائیه اقدام به ارسال پیامک هایی به طعمه های خود با موضوع “ثبت شکایت بر علیه افراد” می کردند، شناسایی و با کسب مجوز قضایی دستگیر شدند.

پاشایی با اشاره به شگرد این کلاهبرداران ادامه داد: مجرمان سایبری پس از هدایت فریب خوردگان به صفحات جعلی به منظور اطلاع از موضوع شکواییه، تقاضای واریز وجوهات مختلف عمدتا ۱۰ هزار تومان از افراد متقاضی و فریب خورده می کردند و پس از هدایت هموطنان به درگاه های جعلی بانک و سرقت اطلاعات کارت بانکی آنها نسبت به برداشت غیر مجاز از حساب افراد اقدام می کردند. در مواردی هم دیده شده که این مجرمان با ترفندهای خاص مشخصات خانوادگی هموطنان مانند نام و نام خانوادگی آنان را نیز در متن پیامک های ارسالی درج می کنند که شهروندان نباید به این گونه پیامک ها توجه کنند.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا افزود: طی یک اقدام فنی و عملیاتی کارشناسان پلیس فتا در کشور، متهمان مورد شناسایی قرار گرفتند و پس از دستگیری ضمن مواجه با ادله جرم به منظور پیگیری سیر مراحل قانونی پرونده شان تحویل مراجع قضائی شدند.سامانه ثنا قوه قضائیه به منظور ابلاغ شکواییه و ابلاغ های قضائی و تسهیل در امر رسیدگی به امورات دعاوی و قضائی راه اندازی شده است و تمامی ابلاغ های این سامانه دولتی شبیه سایر سامانه ها با شماره های پوششی با نام سامانه ثنا صورت می پذیرد.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا با اشاره به اینکه ارسال هر گونه پیامک با نام سامانه ثنا با شماره تلفن های شخصی و اپراتورهای مختلف تلفن همراه صرفا شگردی در جهت کلاهبرداری افراد سود جو است ، از هموطنان خواست که به این گونه پیامک ها و پیام های ارسالی مشابه توجه نکنند.

سرهنگ پاشایی با بیان اینکه هیچ سازمان یا ارگان دولتی و خصوصی در هنگام ارسال ابلاغ ها به هیچ عنوان در خواست واریز وجه نقد نمی کند به شهروندان توصیه کرد که در صورت مواجه شدن با هرگونه پیامک ثبت نام و یا ابلاغیه واریز وجه یقین بدانند که این ترفندی برای کلاهبرداری است.

وی تاکید کرد: عموم مردم می توانند در صورت مواجه شدن با موارد مشکوک موضوع را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir گزارش کنند و یا با شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ تماس بگیرند.

آموزش کار با اپلیکیشن ابلاغیه قوه قضاییه

قوه قضاییه برای کاهش مراجعات حضوری اقدام به معرفی اپلیکیشن جامع ابلاغ کرده که از طریق آن می‌توان به دریافت یا مشاهده احضاریه و رسیدگی به شکایات پرداخت.

پس از نصب اپلیکیشن با صفحه ای توافق‌نامه روبرو می‌شوید که باید آن را تایید کنید.

در ادامه شماره ملی و رمزی را که با آن در سامانه قوه قضاییه ثبت‌نام کرده‌اید را وارد کنید

سپس رمز عبور موقت خود را در کادر وارد نمایید. (ارسالی به سیم کارت)

اکنون می‌توانید روی گزینه ی ابلاغیه‌ها زده و آنها را مشاهده کنید

برای دیدن متن کامل ابلاغیه‌ها روی گزینه مشاهده ابلاغیه‌ها ضربه بزنید و برای بروزرسانی کردن صفحه از آیکون بالای صفحه کمک بگیرید

با زدن روی دکمه تنظیمات می‌توانید اندازه قلم را تغییر داده و یا برنامه را بروزرسانی کنید

همچنین می‌توانید رمز عبورتان را ذخیره کنید تا در مراجعات بعدی نیاز به وارد کردن رمز نداشته باشید

اگر برای اولین بار می‌خواهید در سامانه قوه قضاییه ثبت نام کنید کافی است وارد لینک شوید

همان طور که گفته شد، مجرمان سایبری با جعل آدرس اینترنتی سامانه ثبت‌نام الکترونیک قوه‌ قضاییه و با ارسال پیامکی با محتواهایی از جمله ثبت شکوائیه، ابلاغ حکم و غیره کاربران را به آدرس جعلی هدایت و با درخواست کسر وجه، از حساب کاربران برداشت غیرمجاز می‌ کنند لذا شهروندان باید نکات زیر را رعایت کنند:

پیامک ارسالی از سوی قوه قضاییه فاقد لینک است

به هیچ وجه برای مشاهده ابلاغ قضایی، نیاز به واریز وجه نیست

پیامک مذکور، هرگز با شماره سیم کارت شخصی ارسال نمی شود

برای اطمینان، کاربران می‌توانند به سایت اصلی ابلاغ الکترونیک قضایی به آدرس https:‎//eblagh.adliran.ir مراجعه کنند

از:معصومه نیکنام (منبع:ایرنا)