آی‌سی‌تی نیوز – معاون حقوقی و پارلمانی مرکز ملی فضای مجازی بر توسعه سکوهای داخلی و ساماندهی سکوهای خارجی در قانون حمایت از حقوق کاربران تاکید کرد و گفت: مجلس به دنبال قانونگذاری است و نه ایجاد محدودیت. به گزارش مرکز ملی فضای مجازی، امیر خوراکیان با اشاره به جلساتی که طی ماه‌ها و هفته‌های […]

آی‌سی‌تی نیوز – معاون حقوقی و پارلمانی مرکز ملی فضای مجازی بر توسعه سکوهای داخلی و ساماندهی سکوهای خارجی در قانون حمایت از حقوق کاربران تاکید کرد و گفت: مجلس به دنبال قانونگذاری است و نه ایجاد محدودیت.

به گزارش مرکز ملی فضای مجازی، امیر خوراکیان با اشاره به جلساتی که طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به خصوص اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس، ذی نفعان و فعالان حوزه فضای مجازی کشور داشته است، گفت: مجلس شورای اسلامی در راستای سیاست‌های کلان شورای عالی فضای مجازی کشور به دنبال تصویب قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات کاربردی فضای مجازی است و هدف اصلی از این طرح قانون گذاری برای تنظیم گری است و نه ایجاد محدودیت و مسدودسازی خدمات. این نگاه به وضوح در مسیر اصلاح و تکامل این طرح قابل مشاهده است.

وی با اشاره به همکاری خوب نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی با شورای عالی فضای مجازی در جهت ارائه طرحی جامع و کامل برای تأمین انواع نیازهای خدماتی در کشور با بهترین کیفیت در فضای مجازی تاکید کرد: متأسفانه مراحل اصلاح و تکمیل این طرح به خوبی به رسانه‌ها اطلاع رسانی نشده و صرفاً طرح اولیه منتشر شده است در حالی که این طرح طی جلسات متعدد با اصلاحات و تغییرات بسیاری همراه بوده است.

معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی تاکید کرد: جلسات و بررسی‌های کارشناسی در این رابطه همچنان ادامه دارد و تمام نقدها و نظرات کارشناسی به دقت مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد.

خوراکیان با بیان اینکه بسیاری از کشورها به دنبال قانون گذاری و تنظیم گری فضای مجازی هستند، افزود: اکثر کشورها با توجه به گستره وسیع فضای مجازی در شئون زندگی مردم و آثار آن در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی به دنبال ایجاد قوانین در این فضا هستند و ما نیز برای رهایی از بلاتکلیفی و رفع این خلاء با مجلس شورای اسلامی به دنبال ایجاد قوانین و مقررات برای توسعه سرویس‌های داخلی و تسهیل فعالیت کاربران در این فضا هستیم.

معاون حقوقی و پارلمانی مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد: بر اساس مسائل و موارد مطرح شده در جلسات نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعضای شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی به هیچ عنوان محدودیت و مسدودسازی خدمات در این طرح مطرح نبوده و به دنبال مقرره گذاری و ایجاد ظرفیت‌های مناسب برای تصمیم گیری لازم در این فضا بوده ایم. در همین راستا مجلس شورای اسلامی به تمامی اسناد بالادستی و سیاست‌های مصوب شورای عالی فضای مجازی اشراف کامل داشته و تاکید دارد تا قوانین مورد نظر در مسیر این سیاست‌ها تدوین و تصویب شود.

وی گفت: توسعه اقتصاد دیجیتال، خدمات داخلی و حمایت از سرویس‌ها، شرکت‌ها و کسب و کارهای داخلی از مهمترین مباحث این طرح بوده و به طور جدی مورد توجه مجلس شورای اسلامی است تا این طرح در نهایت منجر به تشویق و حمایت از پلتفرم‌ها و سرویس‌های داخلی برای ارائه باکیفیت ترین خدمات روز جهانی به مردم شده و همچنین خدمات و سرویس‌های ارائه شده بر روی پلت فرم‌های خارجی ساماندهی شود.

خوراکیان افزود: از فعالان فضای مجازی و رسانه‌ها دعوت می‌شود تا با تکیه بر مباحث فنی و کارشناسی به دلیل تخصصی و دانش پایه بودن این فضا پس از اطلاع از آخرین نسخه مصوبات با اصلاحات نهایی و نه پیش نویس های ابتدایی، نقدها، نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنند و مرکز ملی فضای مجازی صمیمانه از دیدگاه‌های نخبگان، کارشناسان، فعالان فضای مجازی و رسانه‌های تخصصی در این حوزه استقبال کرده و همواره معتقد است مجموع نظرات و پیشنهادهای این عزیزان در کنار نقطه نظرات مسئولان می‌تواند منجر به تبیین طرحی جامع و کامل شود.