آی‌سی‌تی نیوز – رئیس پیشین پلیس فتا پایتخت گفت: من یکی از موثرترین موضوعات در آسیب پذیری‌های مربوط به فضای مجازی را مساله آموزش می‌دانم. چون اگر آموزش‌های لازم به شهروندان ارائه بشود هم می‌تواند به ارتقای امنیت کمک کند و هم در جلوگیری از آسیب پذیری‌ها و تهدید‌ها به میزان قابل توجهی اثر بگذارد. […]

آی‌سی‌تی نیوز – رئیس پیشین پلیس فتا پایتخت گفت: من یکی از موثرترین موضوعات در آسیب پذیری‌های مربوط به فضای مجازی را مساله آموزش می‌دانم. چون اگر آموزش‌های لازم به شهروندان ارائه بشود هم می‌تواند به ارتقای امنیت کمک کند و هم در جلوگیری از آسیب پذیری‌ها و تهدید‌ها به میزان قابل توجهی اثر بگذارد. از پایه آموزش و پرورش گرفته تا حوزه دانشگاهی یا سازمان‌ها و ادارات گوناگون می‌توان برای کمک به عرضه آموزش‌های عام و خاص بهره گرفت.
تورج کاظمی رئیس پیشین پلیس فتا پایتخت درخصوص چرایی حساسیت ویژه پلیس نسبت به بالا بودن شمار دنبال کنندگان کاربران فضای مجازی به میزان گفت: علت این امر می‌تواند انتشار مطالب بیان شده این افراد باشد. وقتی که مطالب این افراد در شبکه‌های اجتماعی، صفحات مجازی و اکانت‌های مختلف انتشار پیدا می‌کند بازنشر این مطالب هم حالت فزاینده پیدا می‌کند. هنگامی که بازنشر یک مطلبی در فضای مجازی افزایش پیدا کند خود به خود به حساسیت‌هایی در جامعه دامن زده می‌شود. پلیس فتا یا هر ارگان دیگری که این فضا را رصد می‌کند به این سمت کشیده می‌شود که مطالب آن فرد را مطالعه و بررسی کند. بر این اساس این خود کاربران هستند که با انتشار مطالب پربازدید و پرمخاطب رصد کنندگان را به صفحاتی در فضای مجازی سوق می‌دهند.

وی درباره اینکه در دوره مسوولیتش با چه نوع فعالیت‌های مجازی دارای مابه ازای امنیتی تهدید کننده روبرو بوده گفت: موارد مختلفی برای ما وجود داشت. از جمله یک کانال معروف که مطالب گسترده‌ای را انتشار می‌داد و مورد توجه بسیاری از فعالان فضای مجازی قرار داشت و در صفحات دیگری مطالب این کانال انتشار پیدا می‌کرد؛ بنابراین این کانال مورد توجه بسیاری از رصدکنندگان فضای مجازی از جمله پلیس فتا قرار داشت. باید اطمینان داشت مطالب کانال‌هایی از این دست را پلیس فتا همواره به دقت بررسی و ارزیابی می‌کند.

رئیس پیشین پلیس فتا پایتخت در پاسخ به اینکه چه عواملی باعث جذب حجم بالایی از دنبال کنندگان توسط یک کاربر مجازی می‌شود گفت: انتشار محتوا عامل این وضعیت می‌شود. در حوزه‌های مختلف انتشار دهندگان مطالب موجود در فضای مجازی در حال فعالیت هستند. برای مثال در حوزه تولید محتوا‌های طنز، آموزشی، اجتماعی و حوزه‌های دیگر آن فردی که فعال فضای مجازی باشد می‌تواند شمار گسترده‌ای از دنبال کنندگان را به خود جذب کند. بسته به فعالیت‌های انجام شده و توانمندی‌هایی که یک کاربر شبکه‌های اجتماعی دارد امکان جذب دنبال کنندگان بیشتر هم وجود دارد. در حال حاضر در حوزه‌های مختلف تبلیغاتی افراد فعالی را می‌توانیم شناسایی کنیم که به راحتی توانسته اند دنبال کنندگان بسیار زیادی را به خود اختصاص بدهند. کار این افراد صرفا بر تبلیغات متمرکز است فعالیت هایشان تبلیغات در حوزه‌های مختلفی از مواد غذایی تا مواد آرایشی و بهداشتی یا خرید و فروش خودرو را در بر می‌گیرد. این نوع فعالان که صرفا به فعالیت‌های تبلیغی در شبکه‌های اجتماعی مشغول هستند معمولا هم اقداماتشان با موفقیت همراه است می‌بینیم دنبال کنندگان زیادی هم دارند.
کاظمی در واکنش به اینکه فقدان آموزش‌های لازم چه اثری بر اقبال بعضی از شهروندان به فعالان مجازی تهدیدکننده امنیت گذاشته گفت: من یکی از موثرترین موضوعات در آسیب پذیری‌های مربوط به فضای مجازی را مساله آموزش می‌دانم. در فضای مجازی هم به صورت عام و هم به شکل خاص آموزش نقش سازنده‌ای خواهد داشت. چون اگر آموزش‌های لازم به شهروندان ارائه بشود هم می‌تواند به ارتقای امنیت کمک کند و هم در جلوگیری از آسیب پذیری‌ها و تهدید‌ها به میزان قابل توجهی اثر بگذارد. برای همین من بر این اعتقادم که در حوزه‌های مختلف از پایه آموزش و پرورش گرفته تا حوزه دانشگاهی یا سازمان‌ها و ادارات گوناگون می‌توان برای کمک به عرضه آموزش‌های عام و خاص بهره گرفت.
وی افزود: نهاد‌ها و ادارات گوناگون می‌توانند برای کارکنان زیرمجموعه‌های خودشان در سازمان‌های گوناگون این آموزش‌ها را عرضه کنند یا در مدارس و دانشگاه‌ها کلاس‌های آموزشی مختلفی برای آشنایی دانش آموزان و دانشجویان با تهدید‌های حوزه مجازی برگزار شود. باید در نظر داشته باشیم در جامعه ما با این وسعت و گستردگی وقتی پدیده‌ای مثل فضای مجازی دامنه پیدا می‌کند نمی‌توان همه بار آموزش و تعلیم را به نهادی مانند آموزش و پرورش یا دانشگاه‌ها واگذار کرد. من تصور می‌کنم ضروری است تا تمام سازمان‌ها و نهاد‌ها دست به دست هم بدهند و پروسه آموزش را در همه جای کشور اجرایی کنند تا شاهد فراگیری عام در سطح جامعه باشیم که شهروندان ما به میزان قابل قبولی از مهارت آموزی‌ها در این زمینه برسند تا امکان استفاده بهینه از فضای مجازی مهیا شود و میزان آسیب پذیری و تهدید در جامعه کاهش پیدا کند.

کاظمی در باره اینکه در دوره مسوولیتش چقدر برای آموزش همگانی تلاش شده اظهار داشت: از اساس در پلیس فتا از ابتدای شکل گیری این آگاهی وجود داشته که ورود شبکه‌های اجتماعی به جامعه ما به صورتی ناگهانی اتفاق افتاده و فراگیری اش هم به شدت درحال افزایش است. برای همین یکی از اهداف عمده این نیروی پلیس مساله آموزش‌های مرتبط با این موضوع است. در هر نهاد و سازمانی اعم از آموزش و پرورش یا ادارات گوناگون اگر از پلیس فتا برای عرضه آموزش‌های همگانی درخواستی می‌شد ما کارشناسان را اعزام می‌کردیم. در حال حاضر هم پلیس فتا به اندازه وسع و توان موجود این نوع خدمات را پیش می‌برد. حتی به شکل سازمانی و گسترده در کشور نیز این اتفاق به صورت طرح آموزشی کوآ به معنای کودک و اینترنت برای آموزش و پرورش در سطح مدارس کشور هم اجرا می‌شد. امیدوارم که هم از طریق پلیس و هم سازمان‌های دیگر این نوع آموزش‌ها ادامه پیدا کند.