سرقت‌های اسکیمینگ؛ تله فعال کلاهبرداران
سرقت‌های اسکیمینگ؛ تله فعال کلاهبرداران
معاون اجتماعی و فرهنگی پلیس فتای کشور درباره شگرد مجرمان اسکیمری گفت: افراد سودجو و کلاهبردار با نصب قطعه‌ای سخت‌افزاری به نام اسکیمر بر روی کارتخوان‌های بانکی یا خود کارتخوان تقلبی اسکیمر، اقدام به کپی‌برداری از حافظه مغناطیسی کارت‌های بانکی افراد می‌کنند.

روزنامه جام‌جم نوشت: رمزهای یکبار مصرف، یک سالی می‌شود که کار و کاسبی مجرمان فیشینگ را کساد کرده و این کلاهبرداران برای به‌دست‌آوردن پول‌های بادآورده سراغ روش اسکیمر رفته و از این راه توانسته‌اند به درآمد چندصد میلیونی و گاهی میلیاردی برسند.

بر اساس اعلام پلیس فتا، این مجرمان اغلب در پوشش دستفروشان طعمه‌های خود را شکار می‌کنند و اگر مغازه‌ای اجاره کنند خیلی زود و قبل از این‌که گرفتار شوند، آنجا را تخلیه کرده و به محله یا شهر دیگری می‌روند. کارشناسان پلیس تهران و البرز دیروز در دو عملیات جداگانه، متهمان دو پرونده بزرگ اسکیمر را دستگیر کردند.

اسکیمینگ ۲۵ حساب بانکی
نخستین پرونده در تهران و با شکایت تعدادی مالباخته در دستور کار ماموران پلیس فتا قرار گرفت. بررسی شکایت‌ها نشان داد در حالی که کارت بانکی مالباختگان در اختیار خودشان بوده، با کارتشان خرید شده است. همین موضوع هیچ شکی برای کارشناسان پلیس فتا باقی نگذاشت که با یک متهم اسکیمری روبه‌رو هستند.

ماموران برای شناسایی متهم به بررسی آخرین خریدهای شاکیان با کارت بانکی‌شان پرداختند. بررسی‌ها نشان داد همه قربانیانی که از یک فروشگاه حیوانات خانگی خرید کرده بودند حساب بانکی آنها چند روز بعد از این خرید خالی شده است.

ماموران که اطمینان داشتند دستگاه اسکیمر در این مغازه نصب شده با دستور قضایی راهی آن محل شده و ابتدا تحقیقات را به صورت نامحسوس آغاز کرده و دریافتند مجرمان تحت پوشش کارگران یک مغازه بزرگ فروش حیوانات خانگی در تهران مشغول کار شده و پس از کپی کارت‌های بانکی مالباختگان به وسیله دستگاه اسکیمر اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب بانکی شهروندان کرده‌اند.

ماموران با بررسی‌های تکمیلی موفق شدند این افراد را شناسایی و هر دو مجرم را در مخفیگاه خود در یکی از مناطق جنوبی تهران دستگیر و همراه تجهیزات اسکیمر به پلیس فتا منتقل کنند. متهمان پس از انتقال به پلیس فتا و مواجهه با شاکیان پرونده و مستندات پلیس، به کلاهبرداری از بیش از ۲۸نفر به ارزش ۵۰۰ میلیون تومان اعتراف کردند.

کپی کارت در مرکز تشخیص رنگ
در پرونده دوم در استان البرز، چهار متهم در پوشش مرکز تشخیص رنگ، حساب مشتریان خود را خالی می‌کردند. کارشناسان پلیس فتای البرز پس از مراجعه ۱۰ نفر از شهروندان به پلیس فتا و طرح این شکایت که از حساب آنها برداشت غیرمجاز صورت گرفته، بررسی موضوع را آغاز کردند.

ماموران در تحقیقات اولیه مطمئن شدند که کلاهبرداری از طریق کپی اسکیمری صورت گرفته و با بررسی تراکنش‌های مالباختگان مشخص شد همه آنها در یک بازه زمانی مشخص اقدام به کشیدن کارت در یک مرکز تشخیص رنگ در منطقه خرمدشت کرده‌اند. با افشای این موضوع، چهار متهم دستگیر شدند و در تحقیقات تکمیلی به کپی کارت ۱۰ نفر از شهروندان و برداشت غیرمجاز به ارزش ۳۰۰ میلیون تومان اعتراف کردند.

شگرد مجرمان اسکیمری
سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی و فرهنگی پلیس فتای کشور درباره شگرد مجرمان اسکیمری گفت: افراد سودجو و کلاهبردار با نصب قطعه‌ای سخت‌افزاری به نام اسکیمر بر روی کارتخوان‌های بانکی یا خود کارتخوان تقلبی اسکیمر، اقدام به کپی‌برداری از حافظه مغناطیسی کارت‌های بانکی افراد می‌کنند. قیمت پایین اجناس و کالاهای این فروشندگان مهم‌ترین دلیل استقبال شهروندان و هموطنان در زمان خرید است که این عامل باعث شده مجرمان سایبری در قالب فروشندگان دوره‌گرد و ارزان‌فروش ظاهر شوند تا بتوانند با دستگاه اسکیمر اطلاعات کارتی مشتریان و رمز ورود آن ‌را به دست آورده و سپس اقدام به برداشت‌های غیرمجاز کنند. مسوولان واحدهای صنفی در فروشگاه‌ها، موظفند دستگاه کارتخوان را در اختیار خریداران قراردهند یا آن را در محلی بگذارند که خریدار بتواند خود عملیات بانکی را انجام دهد.

وی در ادامه هشدار داد: هنگام واردکردن رمز مطمئن شوید که دوربین مداربسته از شما فیلمبرداری نمی‌کند.زمان کشیدن کارت مطمئن شوید که دستگاه کارتخوان شکسته، چسب‌خورده یا دارای قطعه اضافی نباشد، این مشکلات می‌تواند نشانه وجود دستگاه اسکیمر باشد. اگر متوجه شدید دستگاهی چنین مشکلاتی را دارد، می‌توانید از طریق سایت پلیس فتا، این مورد را گزارش دهید.

همچنین اگر احساس کردید شاید از یک دستگاه کارتخوان استفاده کرده‌اید که به اسکیمر وصل بوده، به سرعت رمزتان را تغییر دهید.از سوی دیگر هر ماه و به صورت منظم رمز کارت بانکی خود را تغییر دهید. رمزتان را در اختیار فروشندگان دوره‌گرد که دستگاه کارتخوان دارند، قرار ندهید