راه اندازی مرکز نوآوری پژوهشگاه ارتباطات برای حمایت از نخبگان
راه اندازی مرکز نوآوری پژوهشگاه ارتباطات برای حمایت از نخبگان
آی سی تی نیوز - رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مرکز نوآوری پژوهشگاه در آینده نزدیک راه اندازی خواهد شد تا محلی برای حمایت از نخبگان ict باشد.

به گزارش مهر، دکتر سید محمد رضوی زاده در نشست خبری که امروز در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد با اشاره به برنامه های پژوهشگاه ارتباطات گفت: در ابتدا در حوزه دانشگاه تهران فعالیت داشتیم اما با تغییر از دانشگاه تهران به وزارت ارتباطات ماموریت های ما را عوض شد و اکنون متناسب با نیاز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت می کنیم.

رضوی زاده ادامه داد: سعی می کنیم مسایل و مشکلات موجود در بخش های مختلف ict را شناسایی کنیم و برایشان راه حلی بیابیم.

رضوی زاده در ادامه گفت: برنامه ما آینده پژوهی و مطالعه روند جهانی در حوزه ict است باید ایده هایی استخراج کنیم که به سیاست گذاری کلان کشور کمک کند۔

وی ادامه داد: در دهه ۶۰ یا ۷۰ مستقیم وارد تولید محصول شدیم. کمک به بومی سازی را در اولویت قرار دادیم و قرار است به عنوان بازو پژوهشی و مغز متفکر ودیده بان وزارت ارتباطات باشیم۔

رضوی زاده در ادامه گفت: وزارت ارتباطات ۱۰ زیر مجموعه دارد که ما و پژوهشگاه فضایی، زیرمجموعه‌های مطالعاتی آن هستیم بنابراین مسائل موجود در این بخش را شناسایی کرده و با دیده‌بانی و مشورت بازوی فکری این بخش‌ها هستیم.

رییس پژوهشگاه ارتباطات وفناوری اطلاعات گفت: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تنها محدود به وزارت ارتباطات نیست، از سمت دیگر این پژوهشگاه با دانشگاه‌ها نیز در ارتباط است و از نظر قوانین و … ذیل وزارت علوم هم قرار دارد. همچنین در ذیل موضوع پژوهش نیز با وزارت علوم در ارتباط است به علاوه با نخبگان و فعالان صنعت نیز همکاری دارد۔

وی افزود: بحث آینده‌پژوهی و مطالعه روندهای جهانی از وظایف اصلی پژوهشگاه است تا ایده‌هایی برای سیاست‌گذاران کشور به دست آوریم و به سیاستگذاری و بومی‌سازی کمک کنیم.

وی افزود: سال‌های قبل در وزارت ارتباطات دانشکده‌ای به نام پست و تلگراف و تلفن وجود داشت و بسیاری از ورودی‌های مخابرات فارغ‌التحصیل این دانشکده بودند. ولی این دانشکده با توجه به حذف مراکز زیر مجموعه دستگاه‌ها جمع آوری شد و نیروها به این پژوهشگاه منتقل شدند. بر همین اساس یکی از وظایف ما پرورش نیروی ICT متخصص این حوزه است.

رضوی‌زاده در خصوص آزمایشگاه‌های تخصصی این پژوهشگاه، گفت :در سطح پژوهشگاه‌ ۳۰ آزمایشگاه تخصصی وجود دارد که ارزش تجهیزات آن چند ۱۰۰ میلیارد است و از آن‌ها برای توسعه تجهیزات حوزه ICT و تحقیق و توسعه استفاده می‌شود؛ همچنین از طریق آن تست و تایید نمونه‌های ساخت داخل کشور و خارج کشور حوزه ICT صورت می گیرد و همچنین خدماتی به دانشگاهیان و نخبگان نیز ارائه می‌شود.

وی به فعالیت های دیگر پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: فعالیت در حوزه زیرساخت‌های شبکه‌های ارتباط رادیویی، ماهواره‌ای و نوری نیز انجام شده و اخیراً بر حوزه‌های دولت هوشمند، پلتفرم‌های خدمات داده، خدمات ابری پیام‌رسان داخلی و …‌ تمرکز داریم.

رضوی زاده در ادامه با اشاره به وضعیت جویشگر بومی گفت: آزمایشگاه جویشگر بومی را داریم اما به دلیل اینکه جویشگر بومی در اولویت قرار نگرفته در دو سال گذشته هیچ کاری در زمینه جویشگر بومی انجام ندادیم۔

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که درسال های اخیر شروع کردیم مرکز نوآوری پژوهشگاه است که در آینده نزدیک راه اندازی خواهد شد تا بستری برای حمایت از نخبگان و جهت دهی فعالیت استارت آپ ها و شرکت های نوپا در حوزه ict شود۔