<span style='color:#787878;font-size:12px;'>سردار وحید مجید رییس پلیس فتای انتظامی کل کشور</span><br/>۷۰درصدوقوع جرایم سایبری، عدم توجه به توصیه‌های پلیس است
<span style='color:#787878;font-size:12px;'>سردار وحید مجید رییس پلیس فتای انتظامی کل کشور</span><br/>۷۰درصدوقوع جرایم سایبری، عدم توجه به توصیه‌های پلیس است

آی‌سی‌تی نیوز – یازدهمین قسمت از برنامه «احوالپرسی» نوروزی در روز یازدهم فروردین، مهمان سردار وحید مجید (رئیس پلیس فتای انتظامی کل کشور) شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما، در ابتدای گفتگو، سردار مجید سال نو را به مردم ایران، خانواده شهدا و تمامی کارکنان و همکاران محترم در پلیس فتای انتظامی کل کشور […]

آی‌سی‌تی نیوز – یازدهمین قسمت از برنامه «احوالپرسی» نوروزی در روز یازدهم فروردین، مهمان سردار وحید مجید (رئیس پلیس فتای انتظامی کل کشور) شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سیما، در ابتدای گفتگو، سردار مجید سال نو را به مردم ایران، خانواده شهدا و تمامی کارکنان و همکاران محترم در پلیس فتای انتظامی کل کشور تبریک گفت و پس از آن درخصوص تمهیداتی که نیروی پلیس فتا با توجه به تعطیلات نوروز برای جلوگیری از عدم وقوع جرم در فضای سایبری اتخاذ کردند، گفت: با توجه به اینکه بیشترین فعالیتها و تراکنش‌های مالی از طریق اینترنت انجام می‌شود، تعطیلی بانکها می‌توانست تا حدودی در بروز وقوع جرم تأثیرگذار باشد اما همکاران ما در بخش پلیس فتا، پیش‌بینی‌های لازم را درخصوص تراکنش‌های اینترنتی و مبادلات بانکی و تأمین مایحتاج مردم اندیشیدند که بر طبق هماهنگی‌های به عمل آمده با حوزه‌های مربوطه در بانک مرکزی اگر مشکلی هم پیش می‌آمد به سرعت به دوستان بانک مرکزی منتقل می‌شد تا در این میان مشکلی برای هموطنان پیش نیاید و یا به سرعت رفع شود.

وی خاطرنشان کرد: در بازدید یکی از افراد کمیسیون تخصصی مجلس از پلیس فتا، من قاطعانه اعلام کردم که یکی از حوزه‌های فعال در امر ارتباط با کاربران در فضای سایبری، «پلیس فتا» است چون ما نمی‌توانیم بدون فعالیتهای پیشگیرانه و افزایش دانش سایبری کابران، به تنهایی در امر مقابله با جرائم سایبری موفق باشیم.

سردار مجید افزود: در بررسی و تجزیه و تحلیل‌های تخصصی آماری انجام شده، مشخص شد که نزدیک به هفتاد درصد از علل وقوع جرائم سایبری، عدم توجه کاربران به توصیه‌هاست. این عدد هفتاد درصد، رقم تعیین‌کننده‌ای در این حوزه است؛ لذا تصمیم گرفتیم در طرح «پروژه صیانت از خانواده یا همان کودک و نوجوان (کوآ)» که برنده جایزه بین المللی هم شد، ۲۱۰ کارگاه آموزشی بگذاریم و بالغ بر هفتصدهزار دانش‌آموز را در مقاطع مختلف آموزش دهیم. همچنین از دوسال قبل، اقداماتی در خصوص مقابله با جرائم سایبری انجام دادیم که یکی از مهمترین آنها «تبدیل رمز ایستا به رمز پویا» بود.

رئیس پلیس فتای کشور درخصوص تبدیل رمز ایستا به پویا خاطرنشان کرد: بر اساس تجارب فنی کارشناسان پلیس فتا در بخش معاونت فناوری و مرکز ملی فضای مجازی و همکاری بانک مرکزی در این خصوص، در ۲۱ فروردین ۹۸ توانستیم این اتفاق را جاری کنیم و دقیقاً در اسفند همان سال که به دلیل بیماری کرونا، افزایش کارکرد کاربران را در فضای سایبری داشتیم، رمز پویا عملیاتی شد و همین امر باعث شد نرخ جرم که در ۲۱ فروردین حدود ۱۰۴ درصد بود و بالای ۱۴۰ هزار پرونده در حوزه تخلفات سایبری داشتیم، در اسفند همان سال به ۵۵ درصد کاهش پیدا کند. در آن زمان اطلاعات بانکی حدود ۲۰۰ هزار نفر در اختیار مجرمین سایبری قرار گرفته بود که با حول و قوه الهی و درایت همکارانم، با کاهش مراجعه‌کنندگان در امر جرائم سایبری در دستگاههای قضا مواجه شدیم.

وی افزود: ما در پلیس فتای تهران بزرگ هرروز بالغ بر ۹۰۰ مراجعه کننده داشتیم که در زمان اجرایی شدن رمز پویا، این تعداد به ۲۵۰ تا ۳۰۰ مورد کاهش یافت و همینطور در مراجع قضایی این طرح، باعث فاصله‌گذاری خوب اجتماعی هم شد و نکته مهم دیگر اینکه از سال ۹۰ تا ۹۹ ، جرائم سایبری رو به افزایش بود و تا سه هزار جرم هم پیش رفته بود ولی بعد از اجرایی شدن رمز پویا، برای نخستین سال، جرائم سایبری به منفی ۲۲ درصد کاهش پیدا کرد که این دستاورد بسیار مهمی بود.

وی درخصوص آموزش خانواده‌ها درخصوص فضای سایبری خاطرنشان کرد: علاوه بر نقش هفتاددرصدی که پیشتر به آن اشاره کردم، با شیوع کرونا، دانش‌آموزان نیز به فضای مجازی ورود کردند. ما پویشی تحت عنوان «ورود کودکان به فضای سایبری» را کلید زدیم که پس از طرح «کودک و اینترنت» که در دی ماه سال ۹۹ برگزار شد، اولین پویشِ کودکانِ سایبری محسوب می‌شد. در این طرح، سعی کردیم تمهیداتی بیاندیشیم که خانواده‌ها را پیرامون آگاهی‌هایی که باید خودشان و فرزندشان برای ورود به فضای سایبری داشته باشد، آموزش دهیم.

در میانه گفتگو، ندا غفاری به پرسش سؤالات خصوصی از زندگی سردار مجید شامل سال ازدواج، تعداد فرزندان، رسم و رسوم مورد علاقه عید نوروز از منظر سردار و … پرداخت. سردار مجید در جواب سؤالات گفت: من ۲۱ شهریور ۱۳۷۲ ازدواج کردم. این روز برایم روز فرخنده‌ای بود و برای همین به صورت دقیق، روز و ماه آن را هم به یاد دارم. دو پسر به نامهای آقامصطفی ۲۵ ساله و آقاصدرا ۱۸ ساله که سال آخر دبیرستان است، دارم.

وی درخصوص کمک به همسرش در امر خانه تکانی با توجه به مشغله کاری‌اش گفت: تمام کارها و زحمات خانه با همسر گرامی‌ام است و ایشان بسیار بسیار زحمت می‌کشند. در خانه تکانی امسال هم چند اتاق منزل‌مان را به تنهایی رنگ کردند و من فقط یکی از قسمتهای دیوار اتاق را توانستم کمک‌حالشان باشم. همسرم علاوه بر نظارت در حوزه درسی فرزندانم، تربیت آنها و کنترل در برابر کارها و عملکرد فرزندانم و دیگر کارهای مربوط به خانه‌تکانی، حتی‌ اتاق‌های منزلمان را هم نقاشی کرد.

رئیس پلیس فتای انتظامی کل کشور در خصوص سنت‌های نوروزی گفت: از میان سنت‌های نوروز، «دید و بازدید» را خیلی دوست دارم چون در بحث دینی ما هم به آن اشاره شده است و هر فرصتی که پیدا کنم حتماً برای صله رحم نزد پدر و مادر خودم و پدر و مادر همسرم می‌رویم و این مؤلفه مهمی برایم در زندگی است.

وی درخصوص علاقه‌اش به ورزش گفت: من اکثر ورزش‌ها را دوست دارم و انجام می‌دهم ولی اصول اولیه فوتبال را بلد نیستم و اتفاقاً اتفاقی در همین زمینه برایم رخ داد که باعث شد برای همیشه فقط تماشاچی فوتبال باشم. یکی از علتهای تماشای مسابقات فوتبال، برای من دیدن تکنیک‌ها و روشهای فنی علی دایی در بازیهای ملی ایشان بود.

سردار مجید درخصوص اتفاقی که سر کار در زمین فوتبال برایش رخ داد، خاطرنشان کرد: فوتبال هم مثل هر ورزش دیگری، نیاز به آمادگی بدنی و نرمش‌های خاص دارد، روزی که با همکارانم به زمین فوتبال رفتیم، ذهن من معطوف به مسائل کاری بود و اصطلاحاً ذهنم با جسمم هماهنگ نبود. در نتیجه طی حادثه‌ای که برایم رخ داد، تاندوم آشیل پایم دچار آسیب و پارگی شد و در اینجا مجری برنامه (با خنده) گفت: «آیا آن کارمند بعد این قضیه اخراج شد؟» و سردار پاسخ داد: مقصر ایشان نبود. ایشان به کارشان مشغولند.

ندا غفاری بعد از شنیدن این خاطره، گفت: از نیروهایتان شنیده بودم که انسان و مدیر مهربانی هستید، امروز بیشتر ثابت شد چون مشکلی که برایتان به وجود آمده را هم به گردن خودتان انداختید تا مشکلی برای همکارتان پیش نیاید. سردار خاطرنشان کرد: ما به عنوان فرمانده در حق کارکنانمان وظایفی داریم؛ اگر با آنها خوب برخورد نکنیم، این تسری در لایه‌های ارتباطی آنها با مردم هم تأثیرگذار خواهد بود. اگر عصبانی باشیم و این عصبانیت، غیرمنطقی باشد، اثرگذاری بدی در روحیه همکاران خواهیم داشت که هرچه قدر هم بخواهند خودشان را کنترل کنند ولی ممکن است در جایی با مراجعه‌کننده‌ای برخورد درستی نداشته باشند. پس این وظیفه هر مدیر و فرمانده‌ای است و باید جزو صفاتشان باشد.

وی درخصوص توجه‌اش به کارکنانش در زمینه ورزش با توجه به نوع کارشان گفت: نیروهای ما با توجه به نوع کارشان، علاوه بر اینکه پشت میزنشین هستند، به دلیل کار با تبلت، کامپیوتر و … آسیبهای جدی به مچ دست، گردن، ستون فقرات و چشمشان می‌خورد. در نتیجه من همیشه به نیروهایم توصیه و تأکید کرده‌ام که علاوه بر ورزشهایی که برای آمادگی جسمانی‌شان لازم است و روزانه انجام می‌دهند، انجام یک ورزش رزمی را هم در صدر کارهایشان قرار دهند چون برخی از نیروهای ما در حوزه‌های عملیاتیِ دستگیری مجرمان هم فعالیت دارند پس باید ورزیده باشند.

سردار مجید افزود: ما در حوزه پرسنل‌مان چند رویکرد را دنبال میکنیم و این رویکرد در سند راهبردی که هر چهار سال یک بار بازنگری می‌شود، مورد توجه قرار می‌گیرد. اولین مورد مهم برای ما «تعهد پرسنل در حوزه کارشان» است چون به دلیل کارشان در فضای سایبری و ورود به حریم خصوصی کاربران، باید از تعهد بالایی برخوردار بوده و امین حوزه باشند. مورد دوم «تخصص» است که باید تخصص بسیار بالایی داشته باشند، مورد سوم «انضباط بالا در این حوزه» و مورد چهارم «رفتار صحیح سازمانی» است که رفتار سازمانی از مواردی همچون «سرمایه فرهنگی فرد»، «سرمایه سازمانی» و «سرمایه جامع محور» نشأت می‌گیرد. وقتی سرمایه فرهنگی همچون خصلتهای فردی، دینداری، آراستگی و … بالا باشد، تبدیل به سرمایه اجتماعی خواهد شد و در آن زمان است که مردم به پلیسی که می‌خواهد حق آنها را از ظالم یا مجرم بگیرد، اعتماد و اطمینان بیشتری پیدا می‌کنند. در پویش «کودکان سایبری» به این موضوع که ۳۴ سازمان با ما همکاری داشتند، اشاره کردم که همکاری آن سازمانها بسیار مفید بود و همه اینها به خاطر سرمایه اجتماعی پلیس فتا در نزد این سازمانها برمی‌گردد.

وی درخصوص جرائم سایبری به این نکته اشاره کرد: جرائم سایبری متفاوت است و از جرائم سایبری تا هتک حرمت، فروزش کالاهای غیرمجاز و … را شامل می‌شود؛ از طرفی بر نبوغ مجرمان سایبری هم روز به روز اضافه می‌شود در نتیجه برای برخورد با این موارد، نیروهای پلیس فتا باید به روز باشند تا بتوانند با مجرمان برخورد کنند. مثلاً مجرمی که دارای هنر ریاضی است و الگوریتم را می‌شناسد، در قبالش کاراگاهی را می‌طلبد که توانایی برخورد و رویارویی با این مجرم را داشته باشد. پلیس فتا یک سازمان «یادگیرنده» است و هرلحظه باید به روز باشد و این مورد شامل حال موارد گوناگونی همچون سرمایه فرهنگی، میزان مطالعه پرسنل، بحث برگزاری کارگاههای اشتراک دانش در سطح کشور در مقاطع خاص از طریق ارتباط برخط آنلاین، دستاوردهای جدید در ارتباط با جرائم، بحث تخصصی و فنی آینده پژوهی، رزمایش مستمر سایبری درخصوص ارتقای آمادگی فنی بین نیروهای پلیس فتا، دعوت از اساتید در حوزه آکادمیک دانش و تجربه و … می‌شود.

وی درخصوص سؤال مجری برنامه پیرامون استفاده از مجرم سایبری که از توانایی بالایی برخوردار است در نیروی پلیس فتا، گفت: مجرمین سایبری که اکثراً در سنین جوانی و نوجوانی هستند، با توجه به جرمی که مرتکب شده‌اند و شرایط روحی خودشان که آمادگی کار در چنین مراکزی را دارند یا خیر، و در نهایت مجوز دادن قوانین جایگزین، باید ببینیم در چه بستری می‌توانیم از آنها استفاده کنیم.

ندا غفاری درخصوص نامگذاری امسال به نام «سال تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرینی» از سردار درخصوص رویکرد پلیس فتا در این زمینه سؤال کرد. سردار مجید خاطرنشان کرد: بعد از ابلاغ این شعار توسط رهبر معظم انقلاب(ره)، بررسی‌های لازم انجام شد و مشغول ساز و کاری پیرامون نقاط اشتراک با شرکتهای دانش‌بنیان هستیم. وظیفه حمایت در حوزه تولید، ارتباط با اشتغال‌آفرینی دارد و به همین منظور باید در حوزه‌های مختلف، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و .. زمینه‌های همکاری پلیس فتا را با شرکت‌های دانش بنیان فراهم کنیم.

رئیس پلیس فتای انتظامی کل کشور درخصوص نظرشان پیرامون نامگذاری روزی در تقویم با موضوع پلیس، گفت: من مفهوم عنوان را می‌گویم ولی به نظرم بر روی عنوان آن می‌شود تأمل کرد. روزی به نام «هشدار سایبری» که لااقل در آن یک روز هموطنان و کاربران با توجه به جدی گرفتن هشدارها و ارتقای دانش خود در زمینه فضاهای سایبری، اهتمام و توجهشان را در این خصوص بیشتر کنند. اشاره به این نکته هم جالب است که: سال گذشته در حوزه ارتقای دانش کاربران در فضای سایبری به نسبت سال ۹۹ ، حدوداً ۴۲٫۳ درصد افزایش داشتیم و به دنبال این هستیم استودیویی راه اندازی کنیم تا بصورت مستقیم با مردم در ارتباط باشیم و هشدارهای مهم را در کمتر از چند ثانیه به مردم اطلاع دهیم.

وی مهمترین اتفاقی که در سال ۱۴۰۰ برایش رخ داده و موجبات شادی‌اش را فراهم آورده بود به دو حوزه سازمانی و خانوادگی تقسیم کرد و گفت: در حوزه سازمانی، کارکرد و فعالیتهای کارکنانم برایم مسرت‌بخش بود که در ۲۸ استان توانستیم «فوریت‌های سایبری» راه‌اندازی کنیم و این امر، تأثیر بسزایی در کمک به مردم داشت. در این میان توانستیم ۳۳۰ میلیارد تومان وجوه حاصل از کلاهبرداری و برداشت‌های اینترنتی را مسدود کنیم و این کار جدا از مراحل دستگیری متهم به مراجع قانونی، تأمین اموال و .. بر مبنای راه‌اندازی فعالیت‌های سایبری بود.

در حوزه خانوادگی هم قبولی پسر بزرگم در مقطع کارشناسی ارشد یکی از رشته‌های فنی در یکی از دانشگاههای معتبر ایران بود که این دو اتفاق در حوزه کاری و خانوادگی، باعث خوشحالی من شدند.

سردار مجید در آستانه ورود به قرن جدید و سال جدید گفت: آرزوی قلبی من سلامتی، موفقیت، امنیت برای هموطنانم، اقتصاد خوب که مشکل معیشت مردم را برطرف کند و اینکه کسی در سیطره نظام جمهوری اسلامی نباشد که مشکل معیشتی داشته باشد، است.

و به عنوان صحبت پایانی هم خطاب به مردم گفتند: هشدارهای پلیس فتا را جدی بگیرید و بدانید هرچقدر به هشدارها اهتمام و توجه بیشتری داشته باشید، امنیت و فعالیت در فضای سایبری بهتر تأمین می‌شود و نکته مهمتر اینکه حریم خصوصی و آبروی یکدیگر را رعایت و حفظ کنید.