تلاش آمریکا و اسراییل برای مقابله فناورانه با روسیه، چین و ایران
تلاش آمریکا و اسراییل برای مقابله فناورانه با روسیه، چین و ایران
آمریکا و اسرائیل در قالب I2U2 دستور کاری را در حوزه فناوری علیه روسیه، چین و ایران منتشر کردند.

به گزارش سایبربان؛ روز چهاردهم ژوئیه امسال بود که یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، محمد بن زاید، رئیس‌جمهور امارات متحده عربی و جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، برای اجلاس افتتاحیه گروه I2U2 با یکدیگر ملاقات کردند.

مؤسسه خاورمیانه مستقر در واشنگتن در یادداشتی با اشاره به جلسه رهبران آمریکا، اسرائیل، هند و امارات (در قالب I2U2) در ۱۴ ژوئیه، بر اهمیت تدوین یک دستور کار در زمینه فناوری‌های نوظهور برای مقابله با رقبای غرب به ویژه روسیه، چین، ایران و ترکیه، تأکید کرده است.

نویسنده این ائتلاف را مانند کوآد و آکیس، منعکس‌کننده روندهای جدید جهانی می‌داند که طی آن ائتلاف‌های کوچک بر چالش‌های منطقه‌ای تمرکز می‌کنند. این یادداشت سه اولویت در حوزه فناوری برای ائتلاف I2U2 برمی‌شمارد:

۱- یک چارچوب نهادی برای روابط دیجیتالی این بازیگران فراهم شود. در این زمینه از شورای فناوری تجاری ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای ارتقای روابط اعضای ائتلاف درباره همکاری فناوری و سایبری متقابل الگوبرداری کنند.
۲- افزایش هماهنگی درباره طراحی، تأمین مالی، ساخت و توسعه تجارت دیجیتال، شبکه‌های اینترنت، انتقال فرامرزی داده‌های دیجیتال، هوش مصنوعی و نیمه‌هادی‌ها اهمیت دارد.
۳- فعالیت مشترک در زمینه‌های نظامی مرتبط با فناوری‌های نوظهور مانند هواپیماهای بدون سرنشین و هم‌چنین چگونگی مقابله با تهاجم پهپادها.
به باور نویسنده، این دستور کار جاه‌طلبانه می‌تواند زمینه مهمی برای گسترش نفوذ ژئوپلتیک I2U2 در غرب آسیا باشد؛ و البته باید به گونه‌ای طراحی شود که موجب جذب دیگر بازیگران مانند عربستان و مصر به این ائتلاف شود.