ضرورت اتصال خودپردازها به سامانه صیاد برای حل مشکل مناطق محروم
ضرورت اتصال خودپردازها به سامانه صیاد برای حل مشکل مناطق محروم

آی‌سی‌تی نیوز – عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اتصال خودپردازها به سامانه صیاد گفت: در جهت رفع مشکل مناطق محروم در خصوص ثبت و تائید اطلاعات چک، اتصال خودپردازها به سامانه صیاد موثر است و باید صورت بگیرد. مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با فارس درباره تاثیر الزامی بودن ثبت […]

آی‌سی‌تی نیوز – عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اتصال خودپردازها به سامانه صیاد گفت: در جهت رفع مشکل مناطق محروم در خصوص ثبت و تائید اطلاعات چک، اتصال خودپردازها به سامانه صیاد موثر است و باید صورت بگیرد.

مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با فارس درباره تاثیر الزامی بودن ثبت و تائید اطلاعات چک در افزایش اعتبار چک­ها گفت: با توجه به اینکه در سامانه صیاد، قابلیت­‌هایی فراهم شده است تا افراد بتوانند سوابق کسی که از او چک دریافت می‌کنند را مشاهده کنند، بنابراین ثبت و تائید اطلاعات چک در سامانه صیاد امری لازم است.

وی درباره اتصال خودپردازها به سامانه صیاد جهت ثبت و تائید اطلاعات چک اظهار داشت: برای رفع مشکل مناطق محروم در خصوص ثبت و تائید اطلاعات چک، اتصال خودپردازها به سامانه صیاد موثر است و باید صورت بگیرد. علی رغم اینکه مشکل ثبت و تائید چک در مناطق محروم وجود دارد اما شاید درصد کمی از فعالین اقتصادی کشور هستند که به اینترنت دسترسی ندارند یا از مبادلات مالی از طریق بستر نقل و انتقالات الکترونیکی بی بهره­اند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: حرف من این نیست که مشکلات ثبت و تائید چک وجود ندارد، بلکه منظورم این است که حجم و اندازه‌ این مشکلات زیاد نیست ولی باید برای صاحبان کسب و کار در مناطق محروم نیز چاره‌­ای اندیشید. یک نمونه راهکار موثر، اتصال خودپردازها به سامانه صیاد است که می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.

طغیانی درباره ممانعت قانون جدید چک از صدور چک توسط افرادی که دارای چک برگشتی رفع سوءاثر نشده هستند، گفت: اگر افراد سابقه چک برگشتی رفع سوء اثر نشده داشته باشند، سامانه صیاد به آن­ها اجازه‌ی صدور چک جدید نمی‌دهد؛ یعنی اصلاً نمی­توانند چک را در سامانه صیاد ثبت کنند. در این گونه موارد، بدون اینکه چک در سامانه صیاد ثبت شود نمی‌توان از وضعیت اعتباری فرد صادرکننده‌ی چک و سابقه چک­­های برگشتی او مطلع شد. همچنین برای اینکه بتوان چک را به شخص دیگری انتقال داد، باید اطلاعات چک در سامانه صیاد ثبت شود. بنابراین، پشت­ نویسی چک‌های جدید فاقد اعتبار بوده و در عوض برای انتقال چک باید از سامانه صیاد استفاده نمود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره تاخیر بانک مرکزی در اتصال خودپردازها به سامانه صیاد اظهار داشت: با توجه به اینکه در قانون پیش‌بینی شده است که بانک مرکزی باید بستر لازم برای ثبت و تائید اطلاعات چک را برای همه فراهم کند، بنابراین عملکرد بانک مرکزی در اجرای این بخش از قانون از سوی مجلس قابل نظارت است و می‌توان پیگیری کرد.