آیسیتی نیوز – بر اساس آخرین آمار منتشره از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور از مرز بیسابقه ۱۵۰درصد عبور کرد. به گزارش آیسیتینیوز، این آمار در نگاه نخست باید در حکم اشباع بازار کشور در حوزه ارتباطات سیار و تثبیت سهم و درآمد اپراتورها و شرکتهای فعال […]
آیسیتی نیوز – بر اساس آخرین آمار منتشره از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور از مرز بیسابقه ۱۵۰درصد عبور کرد.
به گزارش آیسیتینیوز، این آمار در نگاه نخست باید در حکم اشباع بازار کشور در حوزه ارتباطات سیار و تثبیت سهم و درآمد اپراتورها و شرکتهای فعال در این حوزه باشد.
اما آمار و گزارشهای منتشره از نهادهایی همچون سازمان رگولاتوری و سازمان بورس کشور گویای آن است که رشد سهم همراهاول از بازار ارتباطات کشور و متعاقب آن افزایش درآمدهای این اپراتور، همچنان سیر صعودی خود را حفظ کرده است.
بر اساس خروجی مجمع عمومی عادی سالیانه همراه اول (سهامی عام) که روز پنجشنبه ۳۰ اردیبهشتماه در برج ستاره ونک تهران برگزار شد و به صورت عمومی و زنده نیز از طریق نشانی Live.mci.ir در اختیار سهامداران این شرکت قرار گرفت، گزارش هیات مدیره، حسابرس و بازرس قانونی در خصوص عملکرد سال مالی منتهی به ۳۰/۱۲/۱۳۹۹ حکایت از تداوم افزایش درآمد و سوددهی این اپراتور داشت.
بر اساس گزارش اخوان بهابادی مدیر عامل همراه اول برای سهامداران این اپراتور درآمد عملیاتی همراهاول در پایان سال ۹۹ با رشد ۳۵ درصدی به ۲۳ هزار و ۴۳۳ میلیارد تومان رسیده است.
بر این اساس روند رشد سود خالص شرکت اصلی هم به این شکل بوده که با رشد ۲۰ درصدی به ۴ هزار و ۳۳۵ میلیارد تومان در سال گذشته رسیده و نهایتا هم سود هر سهم به ۲۲۵۸ ریال رسیده است.
نکته قابل توجه در گزارش مذکور اینکه روند رشد درآمد خدمات داده به میزان ۱۳ هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ ادامه یافته که مجموع سهم آن از درآمد عملیاتی شرکت ۵۶ درصد می شود.
برخی از اهم آمار ارایه شده در مجمع همراهاول
🔹توزیع سود ۲۰۸۰ ریالی به ازای هر سهم
🔹سرمایهگذاری گسترده در استارتاپها و کسب و کارهای بومی
🔹مدیریت ترافیک برای ارائه بهترین تجربه به مشتری در ایام کرونا
🔹استفاده ۱۴۷ هزار مدرسه از شبکه آموزشی «شاد»
🔹رسیدن به رکورد ثبت یکصد میلیون سیمکارت(HLR)
🔹فروش ۱۰.۵ میلیون سیمکارت در سال ۹۹
🔹افزایش نیم درصدی سهم بازار در سال گذشته و رسیدن به سهم بازار ۵۳.۸ درصدی
🔹افزایش تعداد مشترکان اینترنت پرسرعت به بیش از ۴۲ میلیون با ۳۱ میلیون کاربر ۴G
🔹رشد ۸۰ درصدی ترافیک دیتا نسبت به سال قبل و رسیدن به رکورد ۳۸۴۱ پتابایت در سال
بر اساس این گزارش این در حالیست که در دهمین مجمع صاحبان سهام همراه اول که در خرداد ماه سال قبل برگزار شد نیز بنا به گفته مهدی اخوان بهابادی مدیر عامل همراهاول ارزش بازار شرکت ارتباطات سیار ایران با رشد ۲۷۷ درصدی طی یک سال، به ۷۰۶۷۵۲ میلیارد ریال رسیده بود.
هلدینگ همراهاول که در بیست و سومین رتبهبندی شرکتهای برتر ایران، در بین پانصد شرکت برتر ایران از نظر شاخص «ارزش افزوده» رتبه دهم و در گروه «ارتباطات و مخابرات» از نظر شاخصهای «بهرهوری کل عوامل» و «بازده فروش» موفق به کسب رتبه نخست شد، در سال مالی منتهی به سیام اسفندماه ۱۳۹۹ نیز توانست همچنان فاصله خود با رقبا را افزایش دهد.
عوامل تداوم سوددهی همراهاول
تداوم مستمر افزایش درآمد و سوددهی غول ارتباطی ایران و بزرگترین اپراتور خاورمیانه اما بر حسب تصادف به دست نیامده و حاصل هدفگذاری و برنامهریزیهای راهبردی و دقیق از سوی مدیران همراهاول است.
در خصوص چگونگی و نحوه تداوم سوددهی همراهاول در سال گذشته اما سه عامل کلیدی را میتواند تاثیرگذار دانست:
۱- تداوم افزایش سهم بازار و ضریب نفوذ
۲- ارایه خدمات و سرویسهای جدید به بازار ارتباطات کشور
۳- و در نهایت توسعه خدمات روستایی
تحقق تکتک هدفگذاریهای مذکور نیز حاصل برنامهریزیهای ریز و کلانی است که از سوی این شرکت محقق شده است.
برای مثال افزایش سهم بازار همراهاول در شرایطی که با ضریب نفوذ ۱۵۰درصدی تلفنهمراه در کشور مواجه هستیم، نیازمند حفظ و ارتقای کیفیت و کمیت شبکه ارتباطی در سراسر کشور، پشتیبانی شبانهروزی، پاسخ به نیازهای روزافزون و متنوع مشترکان، بهروزرسانی شبکه ارتباطی با فناوریهای جدید، ارایه نرخهای اقتصادی و در یک کلام تداوم حفظ اعتماد و اطمینان مشترکان به برند این اپراتور است تا به این ترتیب علاوه بر حفظ و در اختیار داشتن بیشترین مشترک ارتباطات سیار در کشور، مشترکان اپراتورهای دیگر را نیز جذب کند.
همچنین همراه اول در ۲ سال گذشته نیز پرچمدار توسعه ارتباطات روستایی در کشور بوده است که به همین دلیل بارها مورد تقدیر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نمایندگان مجلس، استانداران و مقامات و مسوولان متعدد قرار گرفته است.
در نهایت اینکه افزایش سهم بازار، ارایه خدمات جدید و توسعه خدمات روستایی، ۳ عاملی شدند که به تداوم رشد درآمد و سوددهی همراه اول در سال ۹۹ منجر شد.