<span style='color:#787878;font-size:12px;'>آیت‌الله سیستانی در فهرست اهداف جاسوسی بود</span><br/>واکنش جهانی به جاسوس‌افزار اسراییلی پگاسوس
<span style='color:#787878;font-size:12px;'>آیت‌الله سیستانی در فهرست اهداف جاسوسی بود</span><br/>واکنش جهانی به جاسوس‌افزار اسراییلی پگاسوس

آی‌سی‌تی نیوز – رئیس‌جمهور فرانسه قصد دارد با مقام‌های دفاعی و امنیتی کشورش درباره جاسوس افزار صهیونیستی «پگاسوس» نشست برگزار کند. به گزارش فارس، «گابریل اتال» سخنگوی دولت فرانسه اعلام کرد که «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه قصد دارد با شورای دفاعی فرانسه درباره جاسوس افزار صهیونیستی «پگاسوس» و مسئله امنیت سایبری دیدار و گفت وگو […]

آی‌سی‌تی نیوز – رئیس‌جمهور فرانسه قصد دارد با مقام‌های دفاعی و امنیتی کشورش درباره جاسوس افزار صهیونیستی «پگاسوس» نشست برگزار کند.

به گزارش فارس، «گابریل اتال» سخنگوی دولت فرانسه اعلام کرد که «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه قصد دارد با شورای دفاعی فرانسه درباره جاسوس افزار صهیونیستی «پگاسوس» و مسئله امنیت سایبری دیدار و گفت وگو کند.

رسانه‌های مختلفی از جمله «واشنگتن پُست»، «لوموند»، «گاردین» و چند منبع دیگر اخیرا فاش کردند که یک جاسوس‌افزار صهیونیستی به نام «پگاسوس» به برخی از کشورها از جمله عربستان سعودی و امارات عربی متحده فروخته شده و از آن برای هک اطلاعات گوشی چندین شخصیت مهم در سطح جهان استفاده شده است.

واشنگتن پست به عنوان یکی از رسانه‌های مشارکت‌کننده در تحقیق مذکور، گزارش داده است که جاسوس‌افزار پگاسوس دارای مجوز از شرکت NSO مستقر در فلسطین اشغالی است و از آن برای هدف قرار دادن گوشی‌های همراه متعلق به دو زن از نزدیکان «جمال خاشقچی» ستون‌نویس پیشین این روزنامه استفاده شده است؛ خاشقچی‌ای که به دست عوامل سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول ترور شد و هنوز از سرنوشت جسد او خبری نیست.

طبق گزارش رسانه‌های فرانسوی، سخنگوی دولت فرانسه اعلام کرده است که نشست اضطراری امروز ماکرون با کمیته دفاعی به بحث پگاسوس و مسئله امنیت سایبری اختصاص دارد و آن طور که خبرگزاری فرانسه گزارش کرده است، خود رئیس‌جمهور فرانسه ظاهراً یکی از افرادی بوده که هدف حمله جاسوس افزار صهیونیستی پگاسوس قرار گرفته است.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که روز چهارشنبه، برخی از رسانه‌های غربی نیز گزارش دادند که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز از قربانیان این جاسوس‌افزار صهیونیستی بوده است. هرچند که گفته می‌شود سازمان‌های اطلاعاتی فرانسه به ماکرون در این زمینه هشدار داده بودند؛ اما رئیس جمهور فرانسه این هشدارها را جدی نگرفته است.

از طرف دیگر، ظاهراً آن طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، بعضی از شخصیت‌های دینی، سیاسی و نظامی بلندپایه عراق هدف این جاسوس‌افزار صهیونیستی قرار گرفته‌اند.

 

آیت‌الله سیستانی در فهرست اهداف جاسوسی پگاسوس
تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی از آن است سیاستمداران، رهبران مذهبی و فعالان عراقی در زمره کسانی بودند که توسط جاسوس افزار پگاسوس رژیم صهیونیستی هدف جاسوسی قرار داشتند.

به گزارش ایسنا، رسانه‌های خبری گزارش دادند، برخی از شخصیت‌های سیاسی، نظامی و دینی عراق در فهرست اهداف این جاسوس‌افزار صهیونیستی بوده‌اند.از میان این شخصیت‌ها مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق و علی الاعرجی، از افسران برجسته ارتش عراق، برهم صالح، رئیس جمهور، محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان و عادل عبدالمهدی، نخست وزیر سابق عراق است.

شخصیت‌های سیاسی در موقعیت‌های مختلف از جمله وزراء، نمایندگان، استانداران، افسران، شخصیت‌های امنیتی و شخصیت‌های دینی ازجمله سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق و آیت‌الله العظمی علی سیستانی، مرجعیت عالی‌قدر شیعیان جهان نیز جزو اهداف این جاسوس افزار صهیونیستی بوده‌اند.

کمپانی فناوری NSO که نرم افزار جاسوسی پگاسوس را طراحی کرده؛ می‌تواند از تلفن‌های همراه جاسوسی کند و گزارش شده دولت‌های دستکم ۱۰ کشور خدمات پگاسوس را برای جاسوسی از روزنامه نگاران و اپوزیسیون به خدمت گرفته‌اند.

 

اسرائیل با اطلاعات پگاسوس چه خواهد کرد؟

در خبر دیگری در همین رابطه سردبیر روزنامه “رای الیوم” طی یادداشتی در خصوص رسوایی مربوط به استفاده برخی کشورهای عربی از جاسوس افزار اسرائیلی”پگاسوس” نوشت، علی رغم انکارها و محکومیت‌ها تل آویو به زودی اسرار بسیاری را از دوستان خود برملا خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم، عبدالبارئ عطوان، سردبیر این روزنامه در یادداشت خود آورده است: “تصادفی نیست که دولت‌های عربی که در ماه‌های اخیر توافقنامه‌های “صلح ابراهیم” را امضا کرده‌اند، به دلیل جاسوسی بیش از ۵۰ هزار تلفن متعلق به روزنامه‌نگاران و حتی اپوزسیون سیاسی و حتی پادشاهان و سران وزارتخانه‌ها و شخصیت‌های برجسته عرب و بین المللی، درگیر رسوایی “پگاسوس” هستند که در حال حاضر جهان را به لرزه درآورده است.

هماهنگی امنیتی در دو بخش سنتی و سایبری، ستون فقرات این توافقنامه‌ها است و از آنجا که بیشتر دولت‌های عربی، به ویژه در منطقه خلیج فارس، به دلایل زیادی با یک نگرانی امنیتی زندگی می‌کنند و این عوامل موجب ایجاد یک شکاف گسترده میان آنها و مردم شده است، کشاندن آنها به دام حفاظت امنیتی ادعایی اسرائیل و فریفتن آنها برای خرید برنامه‌های سایبری با هدف جاسوسی از شخصیت‌های مخالف، سازمان‌های حقوق بشری و روزنامه‌نگارانی که خواستار اصلاحات و آزادی‌ هستند و ریشه کن نمودن فساد، کار ساده‌ای است.

تاکنون اطلاعات زیادی در مورد قربانیان این عملیات جاسوسی که بزرگترین در نوع خود و نقض حریم خصوصی هزاران هدف محسوب می‌شود، به بیرون درز شده است، این اهداف شامل پادشاهانی مانند محمد ششم، پادشاه مراکش، سعد الدین العثمانی، نخست وزیر آن، اعضای خاندان حاکم مراکش، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، عمران خان، نخست وزیر پاکستان، برهم صالح، رئیس جمهور عراق، سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان بوده و این لیست ادامه دارد.

ممکن است کشورهایی که در این عملیات‌ها شرکت داشته‌اند، از طریق خرید این برنامه‌های جاسوسی از شرکت مادر اسرائیلی، اطلاعاتی در مورد مخالفان خود مانند عربستان سعودی، مراکش، امارات و بحرین و تحرکات آنها بدست آورده باشند، اما ” اپراتور اسرائیلی “بزرگترین ذینفع است، زیرا طبق اطلاعات اولیه به اسرار بسیاری دست یافته و چه بسا عکس‌ها و فیلم‌هایی باشد و با اخاذی برای تسلط بر قربانیان از آنها استفاده کند و آنها را مطیع خواسته های اسرائیل قرار دهد وگرنه ..

بررسی‌های اولیه نشان داد که روند جاسوسی شامل کاشت ویروس در تلفن‌های مورد هدف است که دوربین‌ها و دستگاه‌های ضبط آنها را کنترل می‌کند بطوریکه آنها تمام تحرکات صاحبان خود را حتی در اتاق‌های بسته و شاید در اتاق خواب کنترل می‌کنند، بنابراین این برنامه ها سلاح دو لبه هستند. اول مخالفان و روزنامه نگاران و تحرکات آنها و دوم اپراتورهای آن را هدف قرار می‌دهد و در اینجا سحر به ساحر بر می‌گردد.

درست است که بیشتر حاکمان عرب از تلفن‌های قدیمی ارزان قیمت (نوکیا) استفاده می‌کنند و از تلفن‌های هوشمند مدرن اجتناب می‌کنند، زیرا ابتدایی‌تر و دارای قابلیت نفوذ کمتری هستند، اما این نظریه منسوخ شده است و به گفته یکی از کارشناسان ارشد در حوزه دستگاه‌های سایبری نوین و پیشرفته، دستگاه‌های جاسوسی مدرن قادر به دستیابی به آنها به روش‌های مختلف هستند.

جهان غرب در حال حاضر شاهد هیاهوی بزرگی است، زیرا این عملیات جاسوسی بنیان‌های دموکراسی و آزادی‌های شخصی آن را از بین برده و اسرار آن و روزنامه نگاران و سیاستمدارانش آشکار شده است، به همین دلیل چندین طرف جهت تحت تعقیب قرار دادن افراد دخیل در این عملیات جاسوسی به دستگاه قضا پناه برده‌اند.

طبیعی است که برخی از سرویس‌های اطلاعاتی عرب همه اتهامات را که در این زمینه به آنها وارد می‌شود انکار کنند و بیانیه های محکومیت و تقبیح را صادر کنند، بدون این که مسئولیتی را متوجه اسرائیل و شرکت تولید کننده این برنامه های جاسوسی بدانند، اما این انکار اعتباری ندارد، زیرا روزنامه نگاران بیش از ۳۷ نهاد رسانه‌ای بین‌المللی این حقایق را فاش کردند و تحقیقات معتبری با شواهد و قرائن صورت دادند و هنوز تلاش‌های آنها در ابتدای راه است.

روزها و هفته های آینده اسرار بسیاری افشا خواهد شد، نه تنها در مورد برخی از جنبه های زندگی شخصی و سیاسی مخالفان سیاسی، اصحاب رسانه و سیاستمداران مورد هدف، بلکه همچنین در مورد برخی از حاکمان عرب و خانواده های آنها. ما باید همیشه به یاد داشته باشیم که “متحد” اسرائیلی راز نگه نمی‌دارد و اولین کسی است که اسرار دوستان خود را فاش می‌کند. ما فقط باید صبر کنیم. آشپز، زهر را خواهد چشید.”