میراث فرهنگی به وزارت ارتباطات اولتیماتوم بدهد
میراث فرهنگی به وزارت ارتباطات اولتیماتوم بدهد

آی‌سی‌تی نیوز – محمدرضا کارگر گفت: اگر این نگرانی وجود دارد که خانه مستوفی الممالک در معرض تخریب باشد اداره میراث فرهنگی استان تهران موظف است به وزارت ارتباطات اولتیماتوم بدهد تا به سرعت عملیات مرمت به انجام برسد و جلوی تخریب این بنا گرفته شود. محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث […]

آی‌سی‌تی نیوز – محمدرضا کارگر گفت: اگر این نگرانی وجود دارد که خانه مستوفی الممالک در معرض تخریب باشد اداره میراث فرهنگی استان تهران موظف است به وزارت ارتباطات اولتیماتوم بدهد تا به سرعت عملیات مرمت به انجام برسد و جلوی تخریب این بنا گرفته شود.
محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درمورد احتمال تبدیل خانه تاریخی مستوفی الممالک به موزه میزان گفت: مالکیت این ساختمان با وزارت ارتباطات است و این بنا به ثبت تاریخی هم رسیده است. اما اینکه این ثبت اتفاق افتاده باعث می‌شود تا ضوابطی شکل بگیرد که طی آن وزارت ارتباطات موظف به مرمت این بنا زیر نظر وزارت میراث فرهنگی و طبق مقررات این وزارتخانه باشد. اما درمورد اینکه چنین بنایی چه نوع کاربری‌هایی می‌تواند داشته باشد باید وزارت ارتباطات در تعامل با وزارت میراث فرهنگی به جمع بندی در این باب برسد. درچنین حالتی ممکن است این ساختمان تبدیل به موزه‌ای درباره خود شخصیت تاریخی مستوفی الممالک و مسائل پیرامونی این شخصیت بشود. این امکان هم وجود دارد که نوع کاربری بنا ارتباطی با خود شخصیت مستوفی الممالک پیدا نکند و تبدیل به خانه-موزه‌ای به آن مفهوم نشود.
وی ادامه داد: برای خانه‌های تاریخی سه نوع کاربری تعریف شده است. بر این اساس گونه‌ای از خانه-موزه‌ها مانند خانه-موزه شهید مطهری به شخصیت مالک تاریخی بنا می‌پردازند. از این بابت رسالت این موزه‌ای که اشاره کردم پرداختن به شخصیت شهید مطهری و زنده نگه داشتن نام و یاد ایشان است. گونه دیگری از خانه-موزه‌ها هم به خودی خود دارای کاربری موزه هستند. مانند خانه طباطبایی‌ها یا عامری‌ها در کاشان که توسط میراث فرهنگی مرمت شده اند و مردم برای بازدید از جاذبه‌های خود این خانه‌ها مراجعه می‌کنند. درواقع معماری این نوع خانه‌های تاریخی از چنان جاذبه‌ای برخوردار است که به این شکل مورد استفاده قرار می‌گیرند.
کارگر افزود: مورد سوم خانه-موزه‌هایی هستند که کاربری آن‌ها نه ارتباطی به مالک تاریخی خانه دارد و نه به اسلوب معماری بنا. درواقع شخصیت صاحب بنا یا معماری این نوع بنا‌ها هدف و جاذبه اصلی به حساب نمی‌آید بلکه از چنین بنا‌هایی به عنوان یک مکان و فضا برای نمایش یک موضوع دیگری استفاده می‌شود. برای مثال ممکن است از یک خانه تاریخی به عنوان موزه هنر‌های معاصر استفاده شود. در چنین حالتی خود بنا مورد حفاظت قرار می‌گیرد و از آن برای یک کاربری فرهنگی استفاده می‌شود. اما این کاربری ارتباطی با صاحب آن بنا یا ویژگی‌های معماری اش ندارد.

مدیرکل موزه‌ها درمورد نگرانی‌ها درباره آسیب دیدن و خطر تخریب خانه مستوفی الممالک گفت: اگر این نگرانی وجود دارد که خانه مستوفی الممالک در معرض تخریب باشد اداره میراث فرهنگی استان تهران موظف است به وزارت ارتباطات اولتیماتوم بدهد تا به سرعت عملیات مرمت به انجام برسد و جلوی تخریب این بنا گرفته شود.
وی در پاسخ به اینکه اگر برای این بنا تغییر کابری اتفاق بیفتد و تبدیل به موزه آثار معماری بشود می‌تواند جلوی تخریب را بگیرد گفت: تصور می‌کنم این نوع بنا‌ها وقتی کاربری جدیدی پیدا کنند و متولی مشخصی داشته باشند و مردم هم در آنجا رفت و آمد بکنند برنامه حفاظت آن‌ها هم به نحو مطلوب تری انجام خواهد شد.

کارگر درباره نقش موزه‌ها در شکل گرفتن و رونق محور گردشگری تهران گفت: موزه‌ها پرجاذبه‌ترین ویژگی در امر گردشگری هستند و درواقع پایه‌های گردشگری محسوب می‌شوند. امروز ما نمی‌توانیم گردشگری در حوزه شهری و جاذبه‌های تاریخی را بدون حضور موزه‌ها تصور بکنیم. این مساله البته در رونق خود موزه‌ها هم اثر غیر قابل انکاری خواهد گذاشت. چون هر چقدر گردشگری تقویت شود بر رونق موزه‌ها هم افزوده می‌شود. ما هم البته برای رونق محور‌های گردشگری همه همکاری‌های لازم با شهرداری و دیگر نهاد‌های مرتبط را داریم.

وی درباره مابه ازای ایجاد موزه‌هایی نظیر موزه نیروی انتظامی یا پمپ بنزین برای رونق گردشگری گفت: هر چقدر این موزه‌ها متنوع‌تر باشند به تقویت و رونق بیشتر گردشگری و صیانت از یادگار‌های تاریخی ما کمک می‌کند. چون ما با ایجاد این نوع موزه‌ها مخاطبان متنوع تری خواهیم داشت. باید در نظر بگیریم که عده‌ای از مردم به تاریخ سیاسی علاقه‌مند هستند و عده‌ای دیگر به تاریخ صنعتی یا نظامی علاقه دارند؛ بنابراین هر چقدر موزه‌های ما متنوع‌تر باشند مخاطبان بیشتری جذب خواهند شد و ما خواهیم توانست به نحو مطلوب تری اوقات فراغت مردم را پر بکنیم.